افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 13 October , 2024
1

آیا امواج یا باد و خورشید انرژی آینده در اطراف خزر را تامین خواهند کرد؟

  • کد خبر : 394764
آیا امواج یا باد و خورشید انرژی آینده در اطراف خزر را تامین خواهند کرد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در اواسط سال 2025، قدرتمندترین نیروگاه موجی جهان شروع به تولید برق در اقیانوس اطلس شمالی خواهد کرد. این کارخانه در سواحل اسکاتلند در حال ساخت است و اتحادیه اروپا پروژه 20 میلیون یورویی WEDUSEA را تایید کرده است. نیروگاه موج OE35 در نزدیکی جزایر اورکنی نصب خواهد شد و به […]

بازار؛ گروه بین الملل: در اواسط سال 2025، قدرتمندترین نیروگاه موجی جهان شروع به تولید برق در اقیانوس اطلس شمالی خواهد کرد. این کارخانه در سواحل اسکاتلند در حال ساخت است و اتحادیه اروپا پروژه 20 میلیون یورویی WEDUSEA را تایید کرده است. نیروگاه موج OE35 در نزدیکی جزایر اورکنی نصب خواهد شد و به شبکه برق متصل خواهد شد. برای روشن شدن بحث باید گفت که نیروگاه موجی تاسیساتی است واقع در یک محیط آبی که هدف آن تولید برق از انرژی جنبشی امواج است. اگرچه چندین نیروگاه از این دست در سرتاسر جهان وجود دارد، اما بیشتر آنها هنوز در مراحل توسعه یا آزمایش هستند و بنابراین ظرفیت نسبتا کمی دارند، معمولاً چند صد کیلووات.
برای کسانی که با این فناوری آشنایی ندارند، تصور اینکه چنین سیستمی چگونه کار می کند دشوار است. رسانه ها معمولاً توضیحات ساده ای ارائه می دهند. OE35 یک سکوی شناور با محفظه هوا و توربین خواهد بود. پایین محفظه هوا باز است، در حالی که توربین بالاتر از سطح دریا است. هنگامی که موجی برخورد می کند، سطح آب داخل محفظه هوا بالا می رود و هوا را مجبور به عبور از توربین و تولید برق می کند. الکتریسیته اساساً توسط حرکت هوا تولید می شود نه آب. امواج به سادگی فرآیند را هدایت می کنند. هنگامی که موج عقب می نشیند، محفظه هوا پر می شود و طراحی خاص توربین به آن اجازه می دهد حتی در هنگام عقب نشینی موج به تولید برق ادامه دهد.
سواحل اسکاتلند به دلیل آب‌های متلاطم و طوفان‌ها که امکانات آزمایش قبلی را ویران کرده است، شناخته شده است. با این حال، نیروگاه موج جدید 800 تنی آنقدر قوی خواهد بود که بتواند در برابر شرایط سخت دریا مقاومت کند.
در حالی که ساخت و ساز در اسکاتلند در حال انجام است، قدرتمندترین مزرعه موج در جهان مزرعه موج آگوادورا در سواحل پووا در شمال پرتغال است. این اولین نیروگاه موج تجاری جهان است و شبیه یک مار نیمه غوطه ور است که 150 متر طول و 3.5 متر عرض دارد. هنگامی که امواج از روی این مار عبور می کنند، ارتعاشاتی را منتقل می کنند که سپس به انرژی تبدیل می شوند. ایالات متحده همچنین قصد دارد یک نیروگاه موج قدرتمند راه اندازی کند: یک کشتی عظیم 826 تنی که برای تبدیل انرژی امواج به برق طراحی شده است.

منطقه خزر از نظر منابع انرژی خورشیدی و بادی غنی است و منابع بادی قابل توجهی به طور طبیعی پتانسیل قابل توجهی برای تولید انرژی امواج ایجاد می کند.

همانطور که می بینیم، نبوغ مهندسان محدودیتی ندارد. کارشناسان خاطرنشان می کنند که فناوری های انرژی امواج هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. با این حال، سرعت سریع توسعه فناوری نشان می دهد که به زودی یک نیروگاه موجی در دریای خزر ظاهر خواهد شد. دانشمندان روسی در حال بررسی پتانسیل انرژی موج هستند و آن را از نظر اقتصادی مفید می دانند. به گفته آنها امواج دریای خزر می تواند انرژی برخی مناطق ساحلی را تامین کند.
با این حال، امواج خزر فاقد نیروی مورد نیاز برای تولید برق در مقیاس بزرگ هستند. با این حال، مزیت امواج اقیانوس در حضور مداوم آنها نهفته است که آنها را برای همه کشورهای ساحلی قابل دسترسی می کند. منطقه خزر از نظر منابع انرژی خورشیدی و بادی نیز غنی است. به طور طبیعی، منابع بادی قابل توجهی دارای پتانسیل قابل توجهی برای تولید انرژی موج هستند.
گفتنی است رژیم در سال 2015 پیشنهاد همکاری با آذربایجان برای مهار انرژی موج خزر را مطرح کرد. شرکت WERPO، متخصص در تولید انرژی امواج، برای همکاری ابراز علاقه کرد و دان استاو، سفیر وقت اسرائیل در جمهوری آذربایجان در این باره صحبت کرد. با این حال، این پیشنهاد به جایی نرسید.
در حال حاضر، بحث توسعه منابع انرژی جایگزین در آذربایجان و سایر کشورهای ساحلی دریای خزر عمدتاً بر انرژی خورشیدی و بادی متمرکز است. هنوز هیچ برنامه یا تصمیم مشخصی در مورد انرژی امواج در این کشورها وجود ندارد، اگرچه پروژه های آزمایشی و علاقه به این موضوع وجود دارد. این بخش انرژی های تجدیدپذیر به احتمال زیاد در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. فناوری های مورد نیاز برای انرژی موجی هنوز در مرحله توسعه هستند، حتی در کشورهایی که مدتی است در مورد انرژی امواج تحقیق کرده اند. این فناوری ها نیازمند تجهیزات فنی و تجربه مناسب هستند.

به لطف فناوری های مدرن، امواج غول پیکر می توانند به منبعی تمام نشدنی انرژی در قرن بیست و یکم تبدیل شوند.

در همین حال، علاقه جهانی به انرژی امواج همچنان در حال افزایش است. بحث انرژی امواج اولین بار پس از بحران نفتی دهه 1970 مطرح شد. در اتحاد جماهیر شوروی، علاقه به انرژی امواج در دهه 1960 آغاز شد، اما تلاش ها نتیجه نداد. در سال 1985، نروژ دو نیروگاه انرژی موج صنعتی آزمایشی ساخت. امروزه کشورهایی مانند انگلستان، پرتغال، استرالیا و ایالات متحده به طور فعال در حال توسعه این بخش انرژی تجدیدپذیر هستند. بریتانیا به تنهایی بیش از 15 سال را صرف اختراع و آزمایش طرح های مختلف مولد امواج کرده است.
به لطف فناوری های مدرن، امواج غول پیکر می توانند به منبعی تمام نشدنی انرژی در قرن بیست و یکم تبدیل شوند. به گفته کارشناسان، انرژی امواج اقیانوس های جهان می تواند حداقل 20 درصد انرژی مورد نیاز بشر را تامین کند. تخمین زده شده است که پتانسیل انرژی جهانی امواج 80000 تراوات ساعت است که معادل ضرب مصرف انرژی فعلی در ده است. مناطقی با بیشترین پتانسیل انرژی امواج شامل سواحل غربی اروپا، جزایر بریتانیا، سواحل اقیانوس آرام آمریکای شمالی و جنوبی، نیوزیلند، استرالیا و آفریقای جنوبی هستند.
سپس این سوال مطرح می شود: آیا ارزش سرمایه گذاری در پارک های انرژی موج را دارد یا انرژی باد فراساحلی سودآورتر است؟ زمان به این سوال پاسخ خواهد داد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=394764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.