افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 13 October , 2024
1

اگر فشار خون دارید این غذاها را به جز نمک نخورید.

  • کد خبر : 394464
اگر فشار خون دارید این غذاها را به جز نمک نخورید.

فاخره بهبهانی: اکثر پزشکان در مواجهه با بیماران مبتلا به فشار خون، از مصرف نمک خوراکی و غذاهای شور جلوگیری می کنند، در حالی که به گفته استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد، برخلاف تصور رایج، غذاهای شور اینطور نیست. تنها آنها که می تواند فشار خون را افزایش دهد و افرادی که مستعد […]

فاخره بهبهانی: اکثر پزشکان در مواجهه با بیماران مبتلا به فشار خون، از مصرف نمک خوراکی و غذاهای شور جلوگیری می کنند، در حالی که به گفته استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد، برخلاف تصور رایج، غذاهای شور اینطور نیست. تنها آنها که می تواند فشار خون را افزایش دهد و افرادی که مستعد افزایش فشار خون هستند ممکن است در اثر مصرف زیاد شیرینی جات به خصوص شیرینی های چسبناک دچار فشار خون بالا شوند.

دکتر مجید انوشیروانی، متخصص طب سنتی ایران می گوید: شیرینی های چسبناک مانند ارده، شیره و خرما می توانند به تدریج فشار خون را در افراد مستعد با مزاج گرم و مرطوب افزایش دهند. به گفته وی، فشار خون ناشی از مصرف شیرینی جات می تواند به صورت سردرد همراه با احساس فشار و احساس پری سر، قرمزی چشم و صورت و زنگ زدن در گوش ظاهر شود. علائم دیگر مانند پریدن و پری نبض. این عضو هیات علمی دانشگاه مشهد تصریح می کند: این افراد ممکن است دچار فشار خون نیز باشند که در این صورت مصرف داروهای کاهنده فشار خون با اثر ادرارآور مانند تریامترن H، هیدروکلروتیازید و فوروزماید می تواند وضعیت را بدتر کند.

به گفته دکتر انوشیروانی، افراد چاق مبتلا به فشار خون بهتر است از مصرف زیاد شیرینی ها به خصوص در فصل گرما پرهیز کنند و غذاهایی با طعم ترش ملایم طبیعی را انتخاب کنند. زرشک، آلو، آلبالو خشک، برگ زردآلو شیرین و ترش و آلبالو طبیعی نمونه های خوبی از این غذاها هستند که هر کدام در جای خود مفید خواهند بود.

بیماری زایی ماده فعال نمک.

برخی از افراد به نمک بسیار حساس هستند و حتی مصرف شیر حیوانی نمک‌زده یا برخی آب‌های معدنی حاوی نمک سدیم، نوشابه‌هایی که مواد نگهدارنده آنها حاوی سدیم پنهان هستند یا سبزیجات حاوی سدیم مانند کرفس، سویا و ماهی‌های جنوب می‌تواند باعث کاهش خون شود. فشار افزایش می یابد. اینها افرادی هستند که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند یا بالای 55 سال سن دارند و با منع مصرف نمک و فرآورده های حاوی سدیم پنهان می توان فشار خون بالای آنها را به میزان قابل توجهی کنترل کرد.

هنگامی که نمک در بدن تجمع می یابد، مقداری از آن به سلول های ماهیچه صاف دیواره عروق نفوذ می کند و باعث واکنش هایی می شود که باعث افزایش فشار خون می شود. از علائم فشار خون بالا در اثر مصرف نمک می توان به سردرد در ناحیه گردن و گردن، سرگیجه، فشار در مرکز قفسه سینه، تپش قلب، مشکل در تنفس و گرگرفتگی، خطرناک ترین پیامد فشار خون بالا اشاره کرد. سکته مغزی و فلج شدن برخی از اعضای بدن تا پایان عمر است و تنها راه تشخیص فشار خون اندازه گیری آن با فشارسنج است. بزرگسالان باید حداقل دو بار در سال فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

آیا شیرینی ها فشار خون را هم افزایش می دهند/توضیحات یک متخصص طب سنتی

تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد مبتلا به فشار خون دارای اضافه وزن و چاقی هستند و به ازای هر 10 کیلوگرم افزایش وزن، تغییرات محسوسی در فشار خون آنها دیده شده است. لازم است بدانید که کاهش وزن در حدود چهار و نیم کیلوگرم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. هرچه اندازه دور کمر بزرگتر باشد، خطر ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است. مردان آسیایی با دور کمر بیشتر از 90 سانتی متر و زنان با دور کمر بیشتر از 80 سانتی متر در معرض فشار خون بالا هستند.

چاشنی ها به جای نمک

سعی کنید به جای نمک از چاشنی های دیگر استفاده کنید. استفاده از زنجبیل، رازیانه، سیر، فلفل سیاه، ریحان و ترخون توصیه می شود. سرکه، آب لیمو و آب نیز می توانند چاشنی خوبی برای طعم دادن به غذاها و جایگزین مناسبی برای نمک باشند. اگر جوانه های چشایی شما به طعم شور عادت کرده اند و نمی توانید فورا نمک را کنار بگذارید، می توانید به تدریج آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این کار پرزهای چشایی روی زبان به مرور زمان سازگار می شوند و تغییرات زیادی را متوجه نمی شوید.

۴۷۲۳۲

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=394464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.