افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
0

شادی کاذب و کشنده زیر پوست شهر.

  • کد خبر : 394397
شادی کاذب و کشنده زیر پوست شهر.

ایده آل امروز – رها میری: در شرایطی که ده ها نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در استان های همدان و مازندران جان خود را از دست دادند، روز گذشته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان زنجان از فوت یک نفر و مسمومیت پنج نفر خبر داد. به دلیل مصرف الکل یک مورد الکل […]

ایده آل امروز – رها میری: در شرایطی که ده ها نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در استان های همدان و مازندران جان خود را از دست دادند، روز گذشته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان زنجان از فوت یک نفر و مسمومیت پنج نفر خبر داد. به دلیل مصرف الکل یک مورد الکل آلوده به متانول در استان زنجان گزارش شد. این در حالی است که همزمان با بحران شیوع ویروس کرونا در برخی استان ها بیشترین حادثه مسمومیت دسته جمعی ناشی از مصرف متانول (به جای الکل و مشروبات) در کشور مشاهده شد. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، از اول مارس 2018 تا اردیبهشت 1397، بیش از چهار هزار نفر به دلیل مسمومیت حاد با متانول به بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور مراجعه کردند و در همین مدت کوتاه، بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بر اساس شواهد بالینی و آزمایشگاهی 796 مورد فوت ناشی از مسمومیت با متانول در کشور گزارش شده است.
در روزهای اخیر که نه ترسی از کرونا وجود دارد، نه باورهای غلط، نه شرایط خاصی به گفته کارشناسان موج دوم مسمومیت با متانول ناشی از ضعف اقدامات فرهنگی است. این چیزی است که باعث شده تا روز جمعه شاهد این آمار وحشتناک باشیم: 343 مست، 41 مرگ ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور. این آخرین گزارش از روند 10 روز اخیر مسمومیت با مشروبات الکلی آلوده به متانول در استان های مازندران، گیلان، همدان و کردستان است. بر اساس گزارش سیستم قضایی، در این 10 روز 22 نفر در استان های مازندران، گیلان و همدان به اتهام قتل عمد و تولید و توزیع مشروبات الکلی دستگیر شده اند. 13 نفر در استان همدان، 4 نفر در استان گیلان، 5 نفر در استان مازندران. مسئولان دانشگاه های علوم پزشکی گیلان و مازندران اعلام کردند از اواخر هفته اول مهر، مراجعات مسمومیت با نوشیدنی های آلوده به متانول با علائم ضعف، بی حالی و تاری دید، اضطراب و بی قراری و مشکلات تنفسی آغاز شد. ، و در خبر اولیه تاکید کردند: حتما تعداد مسموم شدگان افزایش می یابد.
تغییرات اجتماعی در زیر شهر
وزیر اسبق میراث فرهنگی و گردشگری در جامعه ای که مصرف و فروش مشروبات الکلی مجازات قانونی است، صدای خود را در مورد این آمار وحشتناک بلند کرد. آنطور که عزت ا… ضرغامی گفت: در 10 روز گذشته بیش از 40 نفر در چهار استان کشور بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند و ده ها نفر نیز مسموم و مجبور به بستری شدن در بیمارستان شدند. چه خبره؟! شورای انقلاب فرهنگی باید با آسیب ها و تغییرات اجتماعی زیر پوست شهر برخورد کند. آنچه مسلم است تبعات و مجازات های قانونی مانعی در این زمینه نیست و باید به مسائل فرهنگی رسیدگی شود. یک جامعه شناس درباره چرایی جذب مردم به مصرف مشروبات الکلی و اتفاقاتی که در زیر پوست شهر می گذرد، به «آرمان مزور» توضیح می دهد: مردم به همان دلیل «به مصرف الکل گرایش دارند» به سمت شادی کاذب یا به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند. . این برای رسیدن به شادی یا بی دقتی کاذب است.
محمد بهرام بیات می افزود: غیرقانونی بودن مصرف و تولید مشروبات الکلی باعث شده تا عده ای به صورت زیرزمینی و به دور از موازین بهداشتی این ماده را تولید کنند و همین امر باعث شده است که هر گونه ماده سمی را در بطری های مشروبات الکلی بریزند، قرص های الکلی مانند ترامادول. و متانول و حتی مواد شوینده و الکل صنعتی از عوامل بروز این مسمومیت ها در ایران در مقاطع مختلف بوده است.
بیات تأکید می کند که به طور کلی اکثر دولت های دنیا نمی خواهند مردم به مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر نزدیک شوند، تصریح می کند: زیرا از این طریق به سلامتی و روابط خانوادگی آسیب می زند، اما مبارزه با آن و تولید مخفیانه نیز آسیب جدی به دنبال دارد. هزینه های زیادی بر سلامت جامعه تحمیل می کنند. وقتی جامعه ای دچار تلاطم هایی مانند فشارهای اقتصادی و آنچه در دوران کرونا شاهد بودیم، عدم تعادل در لایه های زیرین که یکی از سلیقه های این قشر از مصرف مشروبات الکلی است، باید بپذیریم که این لایه های پایین وجود دارد. و روابط اجتماعی و مبادلات اقتصادی. و جامعه آنها نیز از این تلاطم ها رها نشده و با مشکلاتی مواجه است.
وی در پایان سخنان خود می افزاید: متأسفانه آگاهی فرهنگی و آموزش اجتماعی لازم برای رسیدگی به این مسائل وجود ندارد و یا اصلاً بازدارنده نیست و در عین حال که زمینه فیزیکی این امر وجود دارد، خلأهایی نیز وجود دارد. از همه مهمتر که می تواند این باشد: زمان آزاد و شادی کافی در جامعه وجود دارد، نمی توان یک جامعه 100 درصد سالم را برنامه ریزی کرد، زیرا به هیچ وجه امکان پذیر نیست، اما باید آسیب ها را تا حد معقول کاهش داد.

قانون چه می گوید؟
هرگونه مشروبات الکلی اعم از ساخت، نگهداری، توزیع و مصرف آن جرم بوده و اجرای آن مشمول مجازات قانونی خواهد بود. قانون جمهوری اسلامی ایران مصرف مشروبات الکلی را به شدت مجازات می کند. طبق ماده 264 قانون مجازات مصرف مشروبات الکلی، مصرف مواد مخدر به هر صورت خالص یا مختلط تا زمانی که از حالت مستی خارج نشده باشد ممنوع است. بر اساس ماده ۷۰۲ قانون مجازات اسلامی «هرکس در تصرف دیگری اقدام به تولید، خرید، فروش، فروش، حمل، نگهداری یا اماکن نماید به حبس از شش ماه تا یک سال و حداکثر تا سقف محکوم خواهد شد. هفتاد و چهار ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی معادل پنج برابر ارزش متعارف (تجاری) کالاهای مذکور نیز شامل جرایم موضوع ماده 702 خواهد بود. و اگر حمل و نقل با وسیله نقلیه انجام شود باید توقیف یا معادل قیمت آن جریمه ای پرداخت شود که قانونگذار صراحتاً به جرایم فروش مشروبات الکلی تقلبی اشاره نکرده است. مشروبات الکلی با هر کیفیتی که باشد جرم است و در صورت فروش مشروبات الکلی تقلبی یا دست ساز، علاوه بر مجازات جرم فروش مشروب الکلی، به مجازات نیز محکوم می شود. خسارت وارده به مصرف کننده

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=394397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.