به گزارش رکنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وی در این مراسم با تبریک میلاد امام حسن عسکری(ع) و قدردانی از خدمات محمد خزایی مدیرعامل سابق سازمان سینمایی گفت: خوشبختانه در این ایام احساس نکردم کاری که روی شانه های سازمان سینمایی ضعیف شده است چون کارها درست انجام می شد، این نشان دهنده وجدان حرفه ای همکاران در سازمان سینمایی بود و لازم دانستم از همه عزیزان تشکر کنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دوره 30 ماهه آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی تلاش زیادی انجام شد، تصریح کرد: برخی از مدیران اتوبوسرانی هستند به این معنا که در دوران مسئولیت سازمان سینمایی مدیریت، تعداد زیادی نفر را بردند، دستگاه مربوطه را آوردند و تعداد زیادی را حذف کردند، البته باید در نظر گرفت که این مدل اقدامات، ساختارهای مدیریتی را تحت تأثیر قرار داده است، اما در طول زمان آقا. خزاعی رئیس سازمان سینمایی بود، از ظرفیت همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده شد و این نشان از بلوغ مدیریتی او دارد.
پایه های فکری سینمای ایران را تقویت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سازمان سینمایی حساسیت های خاص خود را دارد به همین دلیل در نظر داریم از فردی که تجربه کار در این فضا را دارد برای این سمت استفاده کنیم، گفت: از ابتدا که تاسیس شد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. ، به شورای اسلامی معرفی شدم، می خواستم از فردی با تجربه برای ریاست سازمان سینمایی استفاده کنم، امیدواریم با حضور دکتر فریدزاده سینمای فکری تقویت شود و البته منظور ما این نیست که همه فیلم ها فلسفی هستند، قصد ما تقویت بنیان فکری سینمای ایران و انتقال ذائقه فکری به آن است.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت های هنری در عرصه بین المللی افزود: سینمای ایران بخشی از نظام جمهوری اسلامی است. همانطور که در ورزش و سایر عرصه ها، برافراشتن پرچم کشور ما بخشی از هویت ملی، انقلابی و اسلامی را نمایان می کند، سینما نیز از این جایگاه برخوردار است و به تبع آن، هر چه در این عرصه حضور گسترده تری داشته باشیم، بیشتر می شود. ما می توانیم به این هدف برسیم، بیایید آن را بهتر انجام دهیم.
صالحی در عین حال تصریح کرد: انتظار می رود دکتر فریدزاده با تجربه مثبت خود در این زمینه به سینمای ایران کمک کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برخی از ویژگی های سینما را برشمرد و تصریح کرد: سینما امری پنج ضلعی است که اضلاع آن باید با هم حرکت کنند. هر چه این استعداد جسمانی ضعیفتر باشد، کار سینما سختتر میشود.
اقتصاد، چهره اول سینما
صالحی گفت: وجه اول اقتصاد سینماست. در این حوزه مشکلات زیادی به عنوان چالش صنعت سینما داریم که از آن جمله می توان به سرمایه در گردش کم سینما، فرسوده بودن زیرساخت ها یا نبود زیرساخت های سینمایی در شهرهای کم برخوردار اشاره کرد (البته اقداماتی انجام شده است، اما اینطور نیست. کافی است)، بخش کوچکی از سینما در سبد مصرفی خانواده ایرانی، ارتباط نامشخص صنعت سینما با سایر بخشهای اقتصاد را برجسته میکند.
سینما را باید یک صنعت دانست.
وی افزود: در مجموع فهرست مهمی وجود دارد که سینما باید به عنوان یک صنعت در نظر گرفته شود. در این زمینه باید توجه داشت که در کدام رویه ها به بن بست رسیده ایم و چه اقداماتی برای بازکردن خلأهای قانونی انجام شده است. به عنوان مثال یکی از اقدامات مهمی که در دوره گذشته انجام شد، استفاده از قسمت مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای حوزه سینما بود، اما اینکه چگونه می توانیم این مسیر را ادامه دهیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
حوزه فرهنگ و هنر، چهره دوم سینما
صالحی تصریح کرد: وجه دوم مربوط به حوزه فرهنگ و هنر است که در این زمینه نکاتی را بیان می کنم. در سینمای ایران کارگردان مؤلف زیادی نداریم، به همین دلیل باید در این عرصه به گونه ای پیش برویم که احساس کنیم سینما در حال حرکت و رشد است.
توجه به فرم و محتوا در تولید آثار سینمایی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع دیگر تنوع در حوزه شکلی و محتوایی است. تولیدات سینمایی نباید به گونه ای باشد که احساس کنیم در حوزه فرم و محتوا متمرکز شده ایم. برای حل این مشکل باید آثاری با مضامین مختلف تولید کنیم و مسیر را به گونه ای طراحی کنیم که سینمای ایران در حد نیاز از آن بهره مند شود. تنوع در زمینه فرم و محتوا. زیرا عدم تعادل در این زمینه می تواند آثار خود را بر سینمای ایران بگذارد.
سینمای ایران باید طعم تمدن و فرهنگ ایرانی-اسلامی را داشته باشد
وی افزود: موضوع دیگر این است که سینمای ایران باید طعم تمدن و فرهنگ ایرانی – اسلامی را داشته باشد و سینمای ما رنگ و بوی سینمای ایران را داشته باشد. همچنین باید بررسی شود که چگونه باید عمل کنیم تا سینمای ما طعم سینمای ایران را به عنوان یک هنر تاریخی داشته باشد.
تکنولوژی، چهره سوم سینما
صالحی تصریح کرد: وجه سوم سینما، فناوری است. اختراع دوربین یک امر تکنولوژیکی بود که سینما مدیون آن است، اگر سینمای ایران از تکنولوژی دور شود سینما دوام نمی آورد. باید در نظر داشت که در شرایط فعلی هنوز با فناوری های موجود فاصله داریم. البته در آینده نزدیک تغییرات تکنولوژیکی رخ خواهد داد که قالب سینمای کنونی را به طور جدی تغییر خواهد داد که یکی از آنها در حوزه هوش مصنوعی است که نباید از آن غافل شویم.
تعامل سینما با انسان، وجه چهارم سینما
وزیر فرهنگ به وجه چهارم نیز اشاره کرد و تصریح کرد: سینما امری انسانی است زیرا با ماشین و چوب سروکار ندارد بلکه با مردم تعامل دارد و بر این اساس باید ملاحظات آن را نیز در نظر بگیریم.
وی افزود: بخشی از مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی فیلمسازان است، همه مردم کم و بیش در شرایط سخت اقتصادی قرار می گیرند، اما به دلیل روحیه مهربان هنرمندان، احساسات منفی آنها چند برابر می شود و تاثیرات خود را بر روی جامعه می گذارد. جامعه
صالحی با تاکید بر اینکه حقوق صنفی، حقوق شهروندی و منزلت اجتماعی هنرمندان حائز اهمیت است، تصریح کرد: زمانی که حیثیت و منزلت این قشر تحقیر می شود یا احساس حقارت می کنند این امر تاثیر خود را می گذارد و در نتیجه باید روابط خود را بر اساس آن تنظیم کنیم. حفاظت از حقوق شما
وی با اشاره به مبانی نظری و سلوک اخلاقی جامعه سینمایی افزود: هر میزان تنزل مبانی نظری جامعه سینمایی تأثیر خود را بر تولیدات هنری خواهد گذاشت.
سینما یکی از مقوله های حکومت داری است.
صالحی با بیان اینکه سینما مقوله حاکمیتی است، تصریح کرد: چند موضوع در این زمینه به وجود می آید. ما باید در نظر داشته باشیم که حکمرانی سخت دهه 60 کارآمد نیست و ما نیاز به حکمرانی نرم داریم. الزامات حکمرانی نرم در حوزه تنظیم و اجرای مقررات و در سایر زمینه ها متفاوت است.
ما در عرصه سینما نیازمند حکمرانی نرم هستیم
وزیر فرهنگ گفت: نتیجه به روز نشدن حکمرانی ناکارآمدی است; در عرصه سینما به حکمرانی نرم نیاز داریم که نیازمند تولید ادبیات و یادگیری استفاده از آن است.
توجه به حضور در مجامع بین المللی، چهره پنجم سینما
وی با بیان اینکه حکومتی که تاریخ و تمدن دارد نباید خود را در مرزهای جغرافیایی خود محدود کند، زیرا در غیر این صورت تاریخ و جغرافیای خود را از دست می دهد و در خصوص لزوم فعالیت های هنری بین المللی، افزود: اگر تاریخ و جغرافیا را بخواهیم. کشورمان به پایدار ماندن، وفاداری به مرزها، عدم ماندن در محدوده شما.
حذف جشنواره ها برای اداره کشور خطرناک است
صالحی کنار گذاشته شدن از جشنواره ها را برای حاکمیت کشور خطرناک دانست و تصریح کرد: همانطور که عدم حضور تیم های ورزشی در رویدادهای بین المللی می تواند برای حاکمیت کشور خطرناک باشد، رویدادی از این دست برای سینما نیز می تواند خطرناک باشد. ما باید در جشنواره ها و رویدادها جمهوری اسلامی ایران را تبلیغ کنیم چرا که بخشی از حاکمیت ماست و اگر در این رویدادها حضور نداشته باشیم جای ما را دیگران می گیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید سینما را در این پنج جهت تعریف کنیم و با طراحی یک گروه کارشناسی و یک کمیته تجمیع مشکلات و راهکارها را مشخص کنیم و کمیته تجمیع باید برای حل مشکلات راه حل ارائه دهد.
وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک همه مسئولان مشکلات سینما که هیئت هنری ایران است مرتفع شود و اتفاقات آن بر دیگر حوزه های هنری و هویت فرهنگی ایرانی تاثیر بگذارد. از ایران