افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

معاملات مختلف با نمادهای ارزشمند در سایه دامنه نوسان بالاتر

  • کد خبر : 393817
معاملات مختلف با نمادهای ارزشمند در سایه دامنه نوسان بالاتر

بازار؛ گروه بورس: در چند وقت اخیر اخبار و شایعاتی از سوی آمریکا علیه حمله اسرائیل به ایران منتشر شده است. ایران نیز قول پاسخ کوبنده را داده است و این باعث شده است که مقامات اسرائیلی نسبت به خطرات پس از حمله نگران باشند و به دنبال جنگ روانی بیشتری باشند. همچنین گفته می […]

بازار؛ گروه بورس: در چند وقت اخیر اخبار و شایعاتی از سوی آمریکا علیه حمله اسرائیل به ایران منتشر شده است. ایران نیز قول پاسخ کوبنده را داده است و این باعث شده است که مقامات اسرائیلی نسبت به خطرات پس از حمله نگران باشند و به دنبال جنگ روانی بیشتری باشند. همچنین گفته می شود که آمریکا بسته غرامتی برای اسرائیل تعریف کرده است تا از حمله به ایران دست بردارد. بنابراین در صورت تایید و کاهش فضای جنگ و تنش، شرایط متفاوتی فراهم می شود و بازار به آینده خوشبین تر می شود. به این معنا، پس از کاهش ریسک های ژئوپلیتیکی، دامنه نوسانات بازار سهام به مثبت و منفی سه درصد بازگشت. این موضوع می تواند معاملات مثبت بازار سهام را واقعی تر کند.

نمادها بدون تغییرات و کاهش قیمت ها نمی توانستند دوباره رشد کنند. بنابراین محدوده سه مثبت و سه منفی شرایط را برای برخی نمادها فراهم می کند تا با افزایش نقدینگی، نوسانگرها را برچیده و سرمایه گذاران جدید را جذب کنند.

با توجه به اینکه بازار سهام در پایان شهریور ماه رشد خوبی داشت و با مقاومت مواجه شد، اصلاح قیمت، رونق بازار بود. اما شرایط بدون سقوط و قفل شدن قیمت و کمبود نقدینگی در محدوده مثبت و منفی تنها به رکود بیشتر بازار دامن زد. به همین دلیل، افزایش دامنه به نمادها کمک می کند تا زودتر به سطوح پشتیبانی برسند. در واقع نمادها بدون تغییر و افت قیمت نمی توانستند دوباره رشد کنند. بنابراین محدوده سه مثبت و سه منفی شرایط را برای برخی نمادها فراهم می کند تا با افزایش نقدینگی، نوسانگرها را برچیده و سرمایه گذاران جدید را جذب کنند. به همین دلیل معاملات مثبت در بورس با نمادهای ارزشمند شناسایی می شود.

بسته حمایتی ریسک های بازار سهام را کاهش می دهد

مسئولان سازمان بورس پس از دو هفته به این نتیجه رسیدند که دو هفته برای ثبات بازار و بازگشت شرایط به حالت اولیه کافی است. اما مشکل اینجاست که دامنه 3 درصد همچنان محدوده جذابی برای فروش بسیاری از افراد خواهد بود و دو یا سه روز اول پس از باز کردن دامنه تا 3 درصد از فضای فروش را ایجاد می کند. بنابراین به نظر می رسد افتتاح دامنه بدون داشتن بسته پشتیبانی بازار ریسک های خاص خود را دارد. وضعیت معاملات روز شنبه نیز نشان داد که دولت برای حمایت از بازار جدید نقدینگی وارد بورس نشده است. به همین دلیل شاهد افزایش عرضه در بورس بودیم. این در حالی است که معاملات مثبت بازار سهام نسبت به روزهای گذشته بیشتر بود.

شهیر محمدنیا معتقد است در حال حاضر بورس ظرفیت بسیار بالایی دارد و می تواند به روند صعودی بازگردد. چون از بازارهای دیگر عقب است. از سوی دیگر ارزش دلاری آن به حدود 143 میلیارد دلار رسیده که کمترین میزان آن در سال های اخیر است. اما خطرات سیاسی را نمی توان نادیده گرفت

شهیر محمدنیا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر بورس ظرفیت بسیار بالایی دارد و ممکن است به روند صعودی بازگردد. چون از بازارهای دیگر عقب است. از سوی دیگر ارزش دلاری آن به حدود 143 میلیارد دلار رسید که کمترین میزان آن در سال های اخیر است. اما خطرات سیاسی را نمی توان نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: در چند وقت اخیر بخشی از نقدینگی وارداتی بازار طلا شده است اما ریسک های خاص خود را دارد. با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که ارزش دلار کاهش یافته و به ورود پول به بازار طلا کمک کرده است. اما قطعا دوام نخواهد داشت.

15 همات باید به بورس تزریق شود

دولت باید در دوره کنونی که پر از روندها و تحولات سیاسی است، 10 تا 15 تلاش در بورس سرمایه گذاری کند. دست بازارساز باید پر باشد; این شاید مهمترین و حساس ترین بخش حمایت دولت باشد. به همین ترتیب شرکت های حقوقی، سرمایه گذاری ها و صندوق ها نیز باید 4 تا 5 منبع را برای ماه آینده تامین کنند. شرکت ها نیز باید اخبار خوب و مثبت را منتشر کنند.

حقیقت این است که بخش نظارت ویراستار سازمان کاملاً از جریان بازار جدا شده است. به نظر وی نقش این نهاد و حرکت ناشران برای ارائه اخبار خوب و مثبت به بازار باید محوری در دستور کار قرار گیرد. انتشار اخبار مختلف شرکت ها از جمله گزارش های میان دوره ای و افزایش سرمایه مهم ترین قسمت این ماجراست که تاثیرات موثق و ماندگاری در بازار خواهد داشت.

سیاست گذاران کلان اقتصادی می توانند با شفاف سازی موضوعاتی مانند نرخ دلار نیما، نرخ سود، قیمت گذاری تکلیفی و … رونق را به بورس بازگردانند. در هفته های اخیر قیمت دلار به 50 هزار تومان رسید که باعث شد نمادهای صادراتی وارد صف خرید شوند. حتی گروه های مرتبط با فرآورده های نفتی نیز بر معاملات مثبت بورس افزودند. اگرچه هنوز سایه مخاطرات سیاسی وجود دارد.

تاثیر کاهش ریسک های ژئوپلیتیکی بر نوسانات

در حال حاضر محدوده نوسان سه درصدی این توانایی را دارد که به کمک آرامش سیاسی و تزریق جریان پول و اخبار مثبت، کارکرد خود را انجام دهد و بازار را به مرحله تعادل برساند. در واقع با توجه به ریسک های پیش رو، سوق دادن بازار به سمت رشد قوی یا رویداد خاص و رشد طولانی مدت بسیار دشوار است. به همین دلیل، ابتدا باید به تعادل برگردید.

به طور کلی عملکرد اقتصاد کشور در برابر این حجم از مخاطرات سیاسی نیازمند مرحله ای از ثبات است. از طرفی تاریخ انتشار این گزارش های جذاب و جالب و نسبتا خوب و مثبت برای بازار است. زیرا صنایع به لطف نرخ سود و نیما می توانند بازدهی خوبی داشته باشند و زمانی که فضای سیاسی کمی آرام شد، می توانند به صعودی شدن بازار کمک کنند.

بنابراین در دو هفته آینده بازار وارد فضای جدیدی می شود که می تواند تغییرات عمیق تر و موثرتری را در روندهای آتی ایجاد کند. این بازار سرمایه است که عقب مانده و بیشترین آسیب را دیده است. در واقع اگر بازارها و صنایع دیگر با چنین ریسک هایی مواجه بودند، دولت واکنشی نشان نمی داد؟ سرعت تصمیمات حمایتی بورس به حدی ضعیف است که از رویدادهای سیاسی و اقتصادی عقب ماندند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.