افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

طرح تولید قرارداد گوشت قرمز چطور؟

  • کد خبر : 393407
طرح تولید قرارداد گوشت قرمز چطور؟

افزایش 27 هزار تنی گوشت در سال جاری پیش بینی می شود آفتاب نیوز: جامعه عشایری ایران 1.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و با مهاجرت و استقرار در مناطق ییلاقی و چرای دام، 25 درصد گوشت قرمز و پروتئین کشور را تامین می کنند. عشایر بیشترین آسیب پذیری را در برابر خشکسالی […]

افزایش 27 هزار تنی گوشت در سال جاری پیش بینی می شود

آفتاب نیوز:

جامعه عشایری ایران 1.5 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و با مهاجرت و استقرار در مناطق ییلاقی و چرای دام، 25 درصد گوشت قرمز و پروتئین کشور را تامین می کنند. عشایر بیشترین آسیب پذیری را در برابر خشکسالی که دو دهه است بر کشور حاکم شده و در نتیجه بسیاری از منابع آبی، چشمه ها، قنات ها و رودخانه ها را خشک کرده است، هستند و این خشکسالی سال به سال تشدید می شود. این در حالی است که مسائلی مانند نوسانات قیمت دام در بازار نیز مشکلاتی را برای عشایر ایجاد می کند چرا که قیمت دام هایی که عشایر چند ماه است به عنوان علوفه عرضه می کنند به یکباره کاهش می یابد و همچنین قیمت گوشت قرمز دام کاهش می یابد. زنده حیوانات متناسب با هزینه خود نیستند و در این شرایط آسیب می بینند.

به منظور تامین خودکفایی کشور در تولید این محصول اساسی، طرح تولید گوشت قرمز قراردادی ۶ ماهه از دی ماه ۱۴۰۲ آغاز شد. علوفه در اختیار عشایر قرار می گیرد و پس از پرواربندی و فروش دام، پول علوفه به شرکت پشتیبانی عشق واریز می شود تا پرداخت شود. در اجرای این طرح یک میلیون راس دام برای نیمه اول سال 1403 و دو میلیون راس دام برای نیمه دوم سال 1403 پرواربندی شده و در اختیار مردم قرار گرفت تا نیازهای پروتئینی دامی کشور را تامین و تنظیم کند بازار گوشت در ادامه این مقاله در گفت و گو با رئیس اتحادیه تعاونی های عشایری کشور، وضعیت فعلی این طرح که از یک سال پیش تصویب و آغاز شده و همچنین آثار آن مورد تحلیل قرار می گیرد.

فضل خرم، مدیرکل اتحادیه تعاونی های عشایری کشور در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت طرح تولید گوشت قراردادی اظهار کرد: طرح تولید گوشت قراردادی از سال گذشته بر اساس دستورالعمل ابلاغی کشاورزی وقت در حال پیگیری است. وزیر جهاد. سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی تلاش کرد و بدون ایجاد ظرفیت قانونی، این قرارداد را برای تولید 772 هزار راس دام و سپس 109 هزار تن جو در مدت 6 ماه در اختیار شرکت قرار دادند. عشایر . تعاونی هایی برای توزیع بین عشایر که باعث امنیت روانی عشایر و رضایت از سیاست های دولت در جامعه عشایری شد.

وی افزود: با توجه به خشکسالی خسارات زیادی به جامعه عشایری وارد شد و با این اقدام دولت، عشایر از فروش دام های مولد خود در بازار جلوگیری کردند و برای حفظ دام مولد آنها را در گله نگهداری کردند. این طرح باعث افزایش تولید و تولد دام شد که در بازار گوشت شاهد کمبودی در عرضه این محصول نبودیم.

خرم ادامه داد: این طرح پنج ساله است و 6 میلیون راس مشمول این برنامه 5 ساله می شود و حدود 50 هزار گوشت مازاد در جامعه عشایری تولید می شود. برای امسال 3 میلیون راس در نظر گرفته شده و یک میلیون و 500 هزار راس برای اجرا در روزهای آتی برنامه ریزی و تفهیم شده است و امیدواریم نتایج خوبی برای تولیدکنندگان و بازار کشور ایجاد شود تا مصرف کنندگان رضایت کافی را داشته باشند.

وی در خصوص مشارکت عشایر در تولید گوشت قرمز در کشور گفت: در حال حاضر تولید عادی و عمومی جامعه عشایری 195 هزار تا 200 هزار تن است که در صورت اجرای این طرح امسال یک افزایش . در تولید 27 هزار تن و مقدار تولید به 227 هزار تن افزایش می یابد و اگر در سطح ملی به این موضوع نگاه کنیم و بررسی کنیم که چه میزان ارز برای واردات این میزان گوشت مصرف می شود که کیفیت آن را ندارد. محصول ملی به این نتیجه می رسیم که 162 میلیون دلار برای واردات آنها هزینه می شود. ممکن است اگر قرار باشد این 162 میلیون به شبکه ها تحویل داده شود و شبکه ها بتوانند برنامه ریزی کنند و تولید قرارداد به درستی انجام شود، تغییرات بسیار خوبی رخ دهد. در زمینه اشتغال انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عشایری کشور با اشاره به اینکه این رقم قابل توجه نیست، می تواند تاثیرات مهمی در ورود به اقتصاد کشور داشته باشد و وضعیت نهاده های دامی کشور را بالا ببرد، تصریح کرد: در حال حاضر خوشبختانه نهاده های دامی با قیمت مناسب هستند. از 8600 تومان، 8900 عدد از آن به صورت اینترنتی خریداری و با قیمت 9500 تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد. این رقم تقریباً 30 درصد کمتر از قیمت دو سال گذشته است که با قیمت 12500 تومان خریداری شده است. این کاهش قیمت باعث شده تا تولیدکنندگان علاقه مند به حفاظت و صیانت از دام های خود باشند تا زود به بازار عرضه نشوند.

وی افزود: زمانی که یک حیوان 30 کیلویی در بازار به فروش می رسد، 10 تا 15 کیلو کمتر در بازار به فروش می رسد، در حالی که با حفظ و نگهداری دام و مراقبت از آن تا رسیدن به وزن 50 کیلوگرم، 10 کیلو بیشتر می شود. گوشت به فروش می رسد. در این صورت به طور مثال در یک میلیون راس 8 هزار تن افزایش عرضه خواهیم داشت.

خرم در پایان تاکید کرد: اگر بتوانیم تولید گوشت قراردادی را توسعه دهیم و دولت به شبکه تعاونی های عشایری اعتماد و حمایت کند و منابع اعتباری که در اختیار شبکه است را تامین کند، نتیجه آن مشخص می شود. وقتی ساخت قراردادی انجام می شود، تولید سه برابر می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.