افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

پارادوکس قیمت باتری و خودروهای الکتریکی چین 200 میلیارد دلار در برق‌سازی سرمایه‌گذاری کرده است.

  • کد خبر : 393400
پارادوکس قیمت باتری و خودروهای الکتریکی چین 200 میلیارد دلار در برق‌سازی سرمایه‌گذاری کرده است.

علی میرزایی; بازار: رابطه بین فناوری باتری خودروهای الکتریکی، قیمت باتری، استراتژی های سرمایه گذاری و انتظارات مصرف کنندگان در انتقال به حمل و نقل پاک پیچیده است. تحقیقات و پیش‌بینی‌های اخیر گلدمن ساکس نشان می‌دهد که قیمت باتری‌های خودروهای الکتریکی تا سال 2026 به میزان 50 درصد کاهش می‌یابد . در سال 2022 متوسط […]

علی میرزایی; بازار: رابطه بین فناوری باتری خودروهای الکتریکی، قیمت باتری، استراتژی های سرمایه گذاری و انتظارات مصرف کنندگان در انتقال به حمل و نقل پاک پیچیده است. تحقیقات و پیش‌بینی‌های اخیر گلدمن ساکس نشان می‌دهد که قیمت باتری‌های خودروهای الکتریکی تا سال 2026 به میزان 50 درصد کاهش می‌یابد .

در سال 2022 متوسط ​​قیمت جهانی باتری 153 دلار در هر کیلووات ساعت بود، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری قیمت باتری به 111 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یابد و در سال 2026 به 80 دلار در هر کیلووات ساعت برسد.

در سال 2022، میانگین قیمت جهانی باتری 153 دلار در هر کیلووات ساعت بود. انتظار می رود قیمت باتری تا پایان سال جاری به 111 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش یابد و در سال 2026 به 80 دلار در هر کیلووات ساعت برسد. فناوری جدید باتری برای وسایل نقلیه تمیز منجر به تولید نسل جدیدی از باتری‌ها با 30 درصد چگالی انرژی بالاتر و کاهش نسبی قیمت مواد کمیاب در عرضه دستگاه‌های جدید ذخیره‌سازی انرژی ارزان شده است.

این پیشرفت تکنولوژیکی طراحی سلول‌ها، بسته‌ها و ماژول‌های باتری را حذف کرده است. بنابراین باتری های نسل جدید با کاهش هزینه های تولید منجر به صرفه جویی در هزینه و افزایش ظرفیت انرژی شده اند. باتری های لیتیومی بر بازار تسلط دارند و مواد شیمیایی مبتنی بر نیکل 60 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص می دهند، در حالی که باتری های لیتیوم فرو فسفات یا LFP بین 35 تا 40 درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند. انتظار می‌رود باتری‌های حالت جامد به دلیل پتانسیلشان برای چگالی انرژی بیشتر و ایمنی بیشتر، صنعت خودروسازی را در آینده متحول کنند. اما در حال حاضر از باتری های جامد برای گردش انبوه در جهان استفاده نمی شود.

صنعت بین المللی باتری با چالش های فراوانی مانند؛ این شرکت با زمان توسعه طولانی و نیروی کار واجد شرایط روبرو است، اگرچه حدود 80 درصد از بازار توسط پنج شرکت در جهان کنترل می شود. این شرکت ها با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، چالش های قابل توجهی را برای تازه واردان به این صنعت ایجاد کردند.

در اینجا لازم به ذکر است که پیش بینی کاهش قیمت باتری تا سال 2026 تاثیر بسزایی بر قیمت خودروهای برقی خواهد داشت. صنعت خودرو انتظار دارد که از سال 2023 برابری هزینه خودروهای الکتریکی با خودروهای دارای موتور احتراق داخلی بسیار رقابتی باشد. با وجود این مشکل، تقاضای فعلی برای خرید خودروهای برقی به دلیل نگرانی مشتریان و رقابت ژئوپلیتیکی شرق و غرب وجود دارد. همچنین وابستگی خودروهای برقی به یارانه های دولتی را افزایش می دهد. آنچه در اینجا شایان ذکر است این است که در کشورهای غربی مصرف کنندگانی که انتظار کاهش بیشتر قیمت خودروهای برقی را دارند، در حال حاضر انتظار دارند این محصولات ارزان باشند.

در حال حاضر 59 درصد از طرح های ساخت کارخانه باتری در اروپا به حالت تعلیق درآمده یا به تعویق افتاده است، زیرا این کارخانه ها توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارند.

آیا کاهش قیمت باتری خبر خوبی است؟

کاهش نرخ باتری فرصت‌ها و چالش‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا همانطور که در بالا ذکر شد، قیمت خودروهای الکتریکی با خودروهای احتراق داخلی رقابت خواهد کرد. در چنین شرایطی، بازار باتری گسترش می یابد و به تولیدکنندگان فرصت رشد داده می شود. البته کاهش قیمت ها می تواند چالش های سودآوری ایجاد کند. شاید کاهش هزینه با کاهش معادل هزینه های تولید یا افزایش حجم فروش همراه باشد.

نرخ بازگشت نیروگاه های باتری بسته به جغرافیای تولید، مدت زمان پروژه و استراتژی درآمد می تواند متفاوت باشد. سرمایه گذاران باید ارزیابی کنند که آیا سود بلندمدت هزینه سرمایه اولیه و ریسک های مرتبط را توجیه می کند یا خیر. نوآوری های مستمر در فناوری باتری می تواند یک مزیت رقابتی ایجاد کند و در طول زمان منجر به بهبودها شود. این پیشرفت ها مستلزم سرمایه گذاری مستمر در تحقیق و توسعه است. مشوق ها و یارانه های دولتی برای حمایت از صنعت باتری و کمک به جبران خطرات مالی مرتبط با کاهش قیمت ها مهم هستند.

در حال حاضر 59 درصد از طرح های ساخت کارخانه باتری در اروپا به حالت تعلیق درآمده یا به تعویق افتاده است، زیرا این کارخانه ها توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاران ندارند.

تولید انبوه باتری های لیتیوم یون به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. زیرا جزئیات بسیار کوچک می تواند به طور قابل توجهی بر نتیجه تولید تأثیر بگذارد.

آینده باتری در صنعت خودرو چگونه خواهد بود؟

ادامه روند نزولی قیمت باتری، آینده بازار خودروهای الکتریکی را بر اساس عوامل حمایتی دولت، صرفه‌جویی در مقیاس، در دسترس بودن مواد حیاتی و تمایل مصرف‌کننده به پذیرش فناوری‌های جدید شکل خواهد داد. مقرراتی مانند مقررات وضع شده توسط اتحادیه اروپا؛ با هدف اطمینان از اینکه تولید باتری از نظر زیست محیطی پایدار و از نظر اخلاقی مسئولیت پذیر است. بنابراین افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد خودروهای الکتریکی بسیار مهم است.

تمایل مشتریان به استفاده از خودروهای الکتریکی به لطف قیمت های مقرون به صرفه، زیرساخت شارژ و مزایای زیست محیطی در حال افزایش است. اگرچه قیمت باتری این خودروها در آینده کاهش می یابد و باعث رقابت با محصولات احتراق داخلی می شود، اما می توان این مشکل را به عنوان خبر خوبی برای مشتریان معرفی کرد. اما بیشتر مشتریان همچنان نگران هزینه‌ها و زیرساخت‌ها هستند، اگرچه افزایش فرهنگ مصرف‌کننده و آگاهی روزافزون از پیشرفت فناوری و صرفه‌جویی در مقیاس ممکن است این نگرانی را در طول زمان کاهش دهد.

تولید انبوه باتری های لیتیوم یون به دانش و تجربه زیادی نیاز دارد. زیرا جزئیات بسیار کوچک می تواند به طور قابل توجهی بر نتیجه تولید تأثیر بگذارد. تفاوت بین دستیابی به یک نمونه اولیه موفق و تولید انبوه بسیار متفاوت است. کارشناسان این صنعت معتقدند تصاویر و فیلم های تولید باتری ساده به نظر می رسد اما تولید باتری و کسب تجربه در این صنعت نیازمند سال ها زمان است.

پارادوکس قیمت باتری و خودروهای الکتریکی چین 200 میلیارد دلار در برق‌سازی سرمایه‌گذاری کرده است.

طبق برآوردها، دولت چین در طول 20 سال 200 میلیارد دلار در توسعه حمل و نقل الکتریکی سرمایه گذاری کرده است، بنابراین انتظار انتقال دانش یا فناوری از چین به هیچ کشور دیگری غیرممکن است.

پیچیدگی تولید باتری و خودروی الکتریکی

طبق برآوردها، دولت چین در طول 20 سال 200 میلیارد دلار در توسعه حمل و نقل الکتریکی سرمایه گذاری کرده است، بنابراین انتظار انتقال دانش یا فناوری از چین به هیچ کشور دیگری غیرممکن است. اما خرید باتری در چین کار سختی نیست، زیرا تولید کنندگان چینی کمتر از ظرفیت تولید خود کار می کنند و به دنبال مشتریان جدید هستند.

شرکت‌های فناوری برای ایجاد نوآوری و پیشرفت فرآیند پیچیده‌ای را طی می‌کنند، به همین دلیل است که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شرکت‌هایی مانند نورث ولت پول زیادی را صرف سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های تولید از طریق آزمون و خطا کرده‌اند. این شرکت با یک نقشه راه چشمگیر در تلاش بود تا خودروسازان بزرگ اروپایی را متقاعد کند که سرمایه گذاری کنند، اما دیری نپایید که شرکت، میلیاردها دلار بدهی، مجبور به تعلیق عملیات و تغییر برنامه های توسعه همراه با مدیریت شد.

موفقیت صنعت و بازار حمل و نقل برقی به تدوین استراتژی های کلان ملی یک کشور با مقررات موثر، تولید در مقیاس، زنجیره تامین آماده و پذیرش محصول جدید توسط مشتری بستگی دارد. انتقال به برق فرصت‌های مهمی را برای کاهش انتشار کربن و ترویج شیوه‌های مصرف انرژی پایدار ارائه می‌دهد، اما نیازمند تلاش‌های هماهنگ بین صنعت و ذینفعان دولت برای پرداختن به پویایی زنجیره تامین و انتظارات مشتریان است. افزایش تولید خودروهای برقی ارزان قیمت بدون شک به تولید باتری های مقرون به صرفه بستگی دارد. تولید باتری کم هزینه باید سرمایه گذاری را جذب کند و کاهش قیمت باتری به معنای کاهش سود سرمایه گذاری است. می توان گفت سرمایه گذاری در تولید باتری یک پارادوکس است، اما بن بست نیست. به عبارت دیگر، بدون حمایت دولت از اکوسیستم تولید خودروهای برقی در کشورهای کم تجربه، هزینه های بالایی تحمیل خواهد شد.

تولید خودروهای الکتریکی و باتری های پیشرفته بسیار پیچیده است و به تخصص فنی پیشرفته در طراحی قطعات و یکپارچه سازی سیستم ها نیاز دارد. مهندسان در مورد نوآوری های فنی هیجان زده هستند، در حالی که سرمایه گذاران به بازده مالی بالقوه محصولات نگاه می کنند. موفقیت در صنعت حمل و نقل الکتریکی مستلزم درک واقعیت های فناوری برای جذب سرمایه گذاری های استراتژیک است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.