افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
0

خط سیر دولت سیزدهم: از وعده تا واقعیت

  • کد خبر : 393172

به گزارش خبرنگار سیاسی آیونا به نقل از اکوایران، رئیس جمهور بانک مرکزی وی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد رشد اقتصادی کل کشور از 4 درصد فراتر رفته است در حالی که این شاخص در برخی از فصول سال گذشته سطوح بالای 5 درصد را تجربه کرده است. رشد اقتصادی شاخصی […]

به گزارش خبرنگار سیاسی آیونا به نقل از اکوایران، رئیس جمهور بانک مرکزی وی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد رشد اقتصادی کل کشور از 4 درصد فراتر رفته است در حالی که این شاخص در برخی از فصول سال گذشته سطوح بالای 5 درصد را تجربه کرده است.

رشد اقتصادی شاخصی است که حجم تولید کالاها و خدمات را در مجموع نشان می دهد. اقتصاد در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل چند درصد تغییر کرده است؟ به بیان ساده، اگر کل اقتصاد یک پای باشد، رشد اقتصادی تغییر اندازه این پای را نشان می دهد. وقتی رشد اقتصادی مثبت است به این معنی است که پای بزرگتر می شود و وقتی این رشد منفی است به این معنی است که این پای کوچکتر می شود. هر گاه رشد مثبت نسبت به فصل قبل افزایش یابد، نشان از افزایش سرعت پای اقتصادی نیز دارد.

0306019

رشد اقتصادی در دو مرحله

آمار بانک مرکزی نشان می دهد که رشد اقتصادی در بهار 1400 6.7 درصد بوده و در تابستان آن سال به 1 درصد کاهش یافته است. انتخابات ریاست جمهوری نیز در پایان فصل بهار برگزار می شود. دولت خبر در پایان این فصل مشخص خواهد شد. به همین دلیل برخی فصل بهار را حالت «تحویل» دولت می دانند. اما از آنجایی که دولت ها رسما سوگند یاد کرده اند و از اواخر مرداد ماه شروع به کار می کنند، فصل تابستان در کنار فصل بهار برای بررسی عملکرد دولت ها در نظر گرفته شده است.

اندازه واقعی اقتصاد ایران به قیمت های ثابت سال 95 و قبل از تعدیل فصلی معادل 351 همات در بهار 1400 و 401 همات در تابستان همان سال بوده است. بنابراین در دو فصل اول آن سال ارزش کل تولیدات اقتصادی ایران به صورت واقعی به 811 همات می رسد.

آخرین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، ارقام جدید رشد اقتصادی در سال جدید را مشخص کرد. به گفته فرزین رشد اقتصادی بهار امسال 4.2 درصد برآورد شده است. با استفاده از این رقم و اندازه اقتصاد در بهار سال قبل می توان تخمینی از اندازه اقتصاد بهار امسال به دست آورد. نتیجه این محاسبات نشان می دهد که اندازه پای اقتصاد ایران در بهار امسال به 394 همات رسیده است که رقمی بالاتر از بهار 1400 و کمتر از تابستان آن سال است.

بررسی روند این شاخص از اوایل دهه 1400 تا بهار 1403 نیز نشان می دهد که بیشترین رشد اقتصادی ثبت شده در این دوره به ترتیب مربوط به بهار 1400، زمستان 1400 و بهار 1402 است. نرخ رشد اقتصادی در بهار 1400 6.7 درصد و در دو فصل دیگر ذکر شده 5.7 درصد است. از سوی دیگر کمترین میزان این شاخص در این مدت یک درصد بوده که همانطور که در بالا ذکر شد در تابستان سال 1400 رخ داده است.

اگرچه رشد اقتصادی در سال گذشته مثبت بود، اما هنوز با روزهای اوج خود در سال 95 فاصله زیادی دارد و در سال 95 رشد اقتصادی برای دو فصل بالای 10 درصد بود اما در سال های بعد با توجه به بازگشت تحریم ها غربی ها همچنین به تقریبا منفی 8 درصد کاهش یافت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.