افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
0

حجم تجارت ما با تاجیکستان افزایش یافته است

  • کد خبر : 393164
حجم تجارت ما با تاجیکستان افزایش یافته است

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر که برای شرکت در مراسم سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان به دوشنبه پایتخت این کشور سفر کرده بود به تهران بازگشت. بعدازظهر امروز (جمعه 20 مهر 1403) و دقایقی را قبل از ورود به فرودگاه مهرآباد گذراند. قالیباف در بدو ورود در گفت […]

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر که برای شرکت در مراسم سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان به دوشنبه پایتخت این کشور سفر کرده بود به تهران بازگشت. بعدازظهر امروز (جمعه 20 مهر 1403) و دقایقی را قبل از ورود به فرودگاه مهرآباد گذراند.

قالیباف در بدو ورود در گفت و گوی زنده تلویزیونی این سفر دو روزه را با هدف شرکت در نشست بین المللی پارلمانی با حضور کشورهای منطقه که به دعوت روسای مجالس تاجیکستان انجام شده است، عنوان کرد. در این دیدار روابط دوجانبه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در روز اول با رستم امام علی رئیس مجلس شورای ملی و محمد طاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان دیدار و با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان دیدار مفصلی داشتیم. “

رئیس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه با توجه به روابط عمیق فرهنگی و تمدنی دو کشور، بخشی از مباحث فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت و این نشست فرصت مناسبی برای توسعه روابط بود، تصریح کرد: اخیراً توسعه روابط در حوزه زبان فارسی و بخشهایی مانند هلال احمر و سایر بخشهای مؤثر در دو سال گذشته بهبود یافته و افزایش یافته است.

خبر خوش رئیس مجلس از دوبرابر شدن حجم تجارت ایران و تاجیکستان از سال 1400

وی در ادامه با اشاره به بحث هایی که در زمینه مسائل اقتصادی و صنعتی صورت گرفت، تصریح کرد: باید مژده بدهم: حجم مبادلات تجاری ما با تاجیکستان از سال 1400 تا به امروز بیش از دو برابر شده است. در گفت و گو با رئیس جمهور تاجیکستان موضوع کاهش تعرفه ها را مطرح کردیم که در کمیسیون مشترک برای افزایش حجم صادرات و واردات و بهبود سطح تراز تجاری در حال بررسی است.

قالیباف ادامه داد: یک اتفاق خوب دیگر در زمینه ارائه خدمات مهندسی به شرکت های ایرانی به ویژه در زمینه زیرساخت های راه، سدسازی و تولید برق که از نظر کیفیت کار قابل اعتماد و قابل رقابت با کشورهای خارجی بودند، رخ داد. و توسعه آنها قابل توجه بوده است.

مذاکرات برای انتقال آب از تاجیکستان به ترکمنستان

رئیس قوه مقننه با اشاره به موضوع آب که محور اصلی بخشی از گفتگوهای این سفر بود، یادآور شد: یکی از فرصت های تاجیکستان فراوانی آب در این کشور است. آب این کشور منتقل شده است. به ترکمنستان تا از طریق سد دوستی فرصت جمع آوری حق آبه بیشتر شرق کشور و استان خراسان رضوی را داشته باشیم که جزئیات آن در جلسات خصوصی بررسی و پیگیری می شود.

وی همچنین بحث در زمینه همکاری های دفاعی را که در این زمینه فعالیت هایی انجام شده است، مهم دانست و گفت: حوزه دفاعی یکی از فرصت هایی است که می توانیم از ظرفیت صادراتی آن بهره ببریم که برای توسعه مهم است. کشورها، و آن را دنبال کنید.

تاکید بر گسترش همکاری با تاجیکستان برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه

قالیباف در این قسمت از سخنان خود توسعه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جاده ای را از دیگر فرصت ها دانست و گفت: افزایش کیفیت راه ها می تواند حمل ونقل را بهبود بخشد و توسعه گردشگری نیز با تقویت حمل و نقل هوایی امکان پذیر است. “

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه با روند برقراری ارتباط با تاجیکستان، مطمئناً توسعه را بیش از گذشته افزایش خواهیم داد، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم تامین امنیت منطقه است. به ویژه به دلیل اینکه ما کشورهای همسایه افغانستان هستیم، برای ایجاد ثبات و امنیت به ویژه در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه نیاز به تبادل و ایجاد هماهنگی داریم، بنابراین این موضوعات نیز یکی از محورهای بحث در تاجیکستان بود.

ضرورت محکومیت جنایات اسرائیل و حامیان آن در اجلاس جهانی آینده در ژنو

وی همچنین شرکت در نشست بین المللی پارلمانی با حضور حدود 10 روسای مجالس را فرصتی مناسب برای محکومیت و محاکمه جنایات و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان دانست که توانست توجه دیگران را به خود جلب کند. وی افزود: در حال مذاکره هستیم، همچنین با روسای مجالس اشاره کردیم که مجالس آسیایی به ویژه پارلمان های اسلامی و همچنین روسای مجالس جهان که در نشستی که در ژنو برگزار می شود حضور دارند. هفته آینده باید به این موضوع توجه کنیم تا بتوانیم اسرائیل را در سطح بین المللی تحت فشار قرار دهیم.

رئیس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از خواسته هایی که از همه سازمان های بین المللی از جمله مجمع بین المللی (IPU)، مجمع آسیایی (APA) و مجلس شورای اسلامی (PUIC) داریم این است که آنها در نشست هفته آینده در ژنو حضور دارند، این است که در کنار این نشست بین المللی که در سطح جهانی است، باید با حمایت سیاسی، با دیپلماسی لازم، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنیم و اقدامات عملیاتی انجام دهیم. ما به طور جداگانه با عزیزان کشورهای مختلف صحبت می کنیم. این دیدار همچنین فرصت مناسبی برای گفتگو در مورد توسعه روابط دوجانبه و روابط با سایر کشورهای حاضر بود.

گفتنی است، در این سفر فتح الله طوسلی رئیس مجلس، رئیس گروه دوستی ایران و تاجیکستان، سارا فلاحی، علی بابایی کارنامی، حسین امامی راد، روح‌الله عباسپور و هادی محمدپور را همراهی کردند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=393164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.