افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 392820
هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود مژیکیان در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد شاعر نامی ترکمن «مختومقلی فراغی» اظهار داشت: گستره تأثیر و تأثیر ادبیات بزرگ شرق، زوایای جدیدی از شوق و پیشرفت دانش را به نمایش گذاشته است. اشعار مختوموقلی گنجینه ای از منشور اخلاقی نیز در این منظومه است. از نظر این شاعر بزرگ، دین […]

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود مژیکیان در مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد شاعر نامی ترکمن «مختومقلی فراغی» اظهار داشت: گستره تأثیر و تأثیر ادبیات بزرگ شرق، زوایای جدیدی از شوق و پیشرفت دانش را به نمایش گذاشته است. اشعار مختوموقلی گنجینه ای از منشور اخلاقی نیز در این منظومه است. از نظر این شاعر بزرگ، دین مبین اسلام هدفی جز سعادت بشریت ندارد و برای تکمیل فضایل اخلاقی و پرورش و اعتلای روح انسان پدید آمده است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در این مراسم به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا جناب آقای سردار بردی محمداف رئیس جمهور محترم و همچنین آقای قربانقلی بردی محمداف رهبر محترم ملی ترکمنستان به دلیل دعوت از اینجانب و تشکیل جلسه مهم فرهنگی در بزرگداشت شخصیت بزرگ و عارف شهیر مختوموقلی فراغی با عنوان ” پیوند بین اعصار و فرهنگ ها صمیمانه از شما برای ایجاد صلح و توسعه در شهر عشق آباد تشکر می کنم.

جناب عالی

آقایان و خانم ها

در قلمرو وسیع سیاسی و فرهنگی که امروز ایران و ترکمنستان در آن قرار دارد و در زمان سلجوقیان، شاعران و مورخان مرز آن را از جیحون تا فرات و گاه از کاشغر تا حلب ذکر کرده‌اند، مردم از دیرباز با آرامش زندگی می‌کنند. زمانی که با وجود تنوع و تنوع قومیتی و زبانی، میراث فرهنگی و تمدنی مشترکی دارند.

در این قلمرو وسیع، ساختار فرهنگی کم و بیش یکنواخت و منسجم بوده است. با وجود اقوام مختلف، زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف و نیز ظهور و سقوط سلسله‌های مختلف حکومتی، مظاهر فرهنگی این پهنه عظیم همواره از منابع آبی یکسان سیراب شده است. از این رو مظاهر گوناگون فرهنگ، هنر و ادبیات به قدری شبیه و نزدیک به هم هستند که جز با در نظر گرفتن زیرساختی واحد فرهنگی قابل توصیف و توجیه نیستند.

روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره دوستانه، برادرانه، سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روند رو به رشد و متوازن داشته است.

بخش‌های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران با مردمان تمدن آسیای میانه پیوند زیادی دارد و همچون نوری است که از منشوری می‌درخشد و جهان اطراف ما را در شکوه خود غرق کرده است. و عظمتی جذاب وجود دین مبین اسلام و گسترش شعائر اسلامی از ایران و آسیای میانه و تبادل فرهنگی و مذهبی ایجاد شده به همراه پیوند زبانی بین مردمان ایرانی و اقوام ساکن در آسیای مرکزی نیز به رونق و شکوفایی کمک کرده است. درخشش این ثروت تمدنی مشترک

خانم ها و آقایان!

انسجام و پایداری روابط دوستانه بین ملت ها مرهون فعالیت ها و دغدغه های علما و مفسران اخلاق و معنویت است. تبادل افکار و تعاملات فرهنگی بین گروه های انسانی خارج از اراده دولت ها شکل می گیرد و مرز نمی شناسد. در این میان، نقش اسطوره های شعر و ادب ما همچون فردوسی، رودکی، سعدی و خیام و بسیاری دیگر از ستارگان در آسمان علم و هنر، در معرفی فرهنگ ناب و ثروت تمدن خاورمیانه است. کسی

نویسنده و شاعر بزرگ ما «مختومقلی فراغی» نیز نمونه شاخص این سیر تمدنی و پرچمدار اعتلای فرهنگ و زبان ترکمنی است. شخصی که در طول زندگی پربار خود تأثیر ارزشمند و مهمی در رشد مفاهیم ارزشمند انسانی از خود به جای گذاشته و جذابیت هنر و اشعار زیبای او گلستان ادبیات ما را معطر کرده است.

بسیاری از دلایل ماندگاری آداب و سنن و گویش های زبانی ما مرهون تلاش های فراوان بزرگانی است که از جان خود گذشتند. اگر زبان فارسی شاهد احیای شاعران بزرگی چون فردوسی بوده است، زبان و ادبیات ترکمنی نیز مرهون زحمات شاعران و نویسندگان بزرگی چون مختومقلی است که نقشی بی بدیل در حفظ ادبیات ترکمنی از خود بر جای گذاشته است. شاید بزرگترین دغدغه مختومقلی حفظ کرامت انسانی در بستر حوادثی باشد که هنوز محیط زیست ما را تهدید می کند و تحت تاثیر قرار می دهد.

توجه به معنویت، اخلاق، عدالت، آزادی، وحدت، برابری حقوق بشر، علاوه بر توجه به درک صحیح مفاهیم اسلامی و محبت به اهل بیت، معصومیت و طهارت، مظهر اندیشه و فکری است. فکر کرد. نظام این عارف بزرگ اشعار و آثاری که از دیوان به جا مانده حکایت از دریایی از مضامین اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد که وسعت اندیشه و غنای کلام او را یادآور می شود.

گستره تأثیر و تأثیر ادبیات فاخر مشرق زمین، زوایای جدیدی از شور و پیشرفت به سوی معرفت را نشان داده است و اشعار مختومقلی نیز گنجینه ای از محتوای اخلاقی در این منظومه است. از نظر این شاعر بزرگ، دین مبین اسلام هدفی جز سعادت بشریت ندارد و برای تکمیل فضایل اخلاقی و پرورش و اعتلای روح انسان پدید آمده است.

ما و بزرگانمان معتقدیم که اسلام، دین صلح و برادری و رسالت پیامبر گرامی اسلام (ص) فقط تکمیل فضایل اخلاقی بوده است. یکی از موضوعاتی که می خواهم در مورد آن صحبت کنم، وجود توطئه های پنهان برای اختلاف افکنی و ایجاد دشمنی بین مذاهب اسلامی است. سوالی که باید مورد توجه کل جامعه اسلامی باشد. بخش های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط گرایی و رشد گروه هایی است که فلسفه وجودی خود را در تزریق تفرقه و جدایی به جامعه اسلامی می دانند. وقتی بزرگانی چون مختومقلی از همگرایی و وحدت جوامع اسلامی صحبت می کنند، به خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاهند.

با تمسک به آیه «وَعَثَموا بَحْبَلَهِ اللَّهِ وَ لَا تَشْقَقُوا» بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از هرگونه ریا و ایجاد وحدت به معنای واقعی آن در دنیای پرتلاطم امروز است.

عموم مردم عزیز؛

نگاه وحدت و ایجاد وفاق تنها مختص جوامع اسلامی نیست، بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و ساختن گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه جهانی است، اما در این گذار بسیاری از مولفه های یکجانبه گرایی، همزیستی را مختل کرده است. جامعه بشری

نمونه بارز آن را امروز در فلسطین و با نادیده گرفتن حقوق ملتی می بینیم که تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی خاص خود را دارد. وقتی از ظلم و بی عدالتی صحبت می کنیم، تصویر رنج بی خانمان های غزه در ذهن ما نقش بسته است. عمق بحران غزه و وحشیگری به کار رفته در این جنگ نابرابر و تداوم حملات وحشیانه به شهرهای لبنان وصف ناپذیر است.

از دیگر مضامین و مصادیق شعر مختومقلی، درک صحیح و ترس از رونق جاهلیت و آسیبی بود که می توانست جامعه بشری را به دلیل بی سوادی یا دوری از اخلاق به سمت این رهبری یا تعصب کورکورانه سوق دهد. بداخلاقی و دوری از معنویت سال هاست که در عصر ما با چالش های فراوانی روبرو بوده است.

در پایان از فرصتی که به دست آمد کمال تشکر را دارم و مجدداً از دولت محترم ترکمنستان برای برگزاری این گردهمایی مهم فرهنگی تشکر می کنم. امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری های فرهنگی و به ویژه با برگزاری مراسم مشابه، گام مهمی در زمینه ارائه شایسته گنجینه های ادبی مشترکمان برداشته باشیم.

ممنون از وقتی که گذاشتید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.