افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 392718
هدف دشمن ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

اطلاع رسانی کند خبرگزاری بیشترمسعود مزکیان رئیس جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر ایرانی-ترکمن در عشق آباد ترکمنستان گفت: بسیاری از گویش های زبانی ما مدیون تلاش شاعران بزرگی چون مختومقلی خالی است و افزود: همانطور که زبان فارسی مدیون فردوسی است، مدیون زبان و ادبیات ترکمنی نیز هست. مختومقلی این خلأ توجه […]

اطلاع رسانی کند خبرگزاری بیشترمسعود مزکیان رئیس جمهور کشورمان در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر ایرانی-ترکمن در عشق آباد ترکمنستان گفت: بسیاری از گویش های زبانی ما مدیون تلاش شاعران بزرگی چون مختومقلی خالی است

و افزود: همانطور که زبان فارسی مدیون فردوسی است، مدیون زبان و ادبیات ترکمنی نیز هست. مختومقلی این خلأ توجه به معنویت، اخلاق، عدالت و آزادی در کنار درک صحیح از مفاهیم طهارت اسلامی و اهل بیت، جلوه ای از اندیشه این عارف بزرگ است.

رئیس جمهور گفت: دیوان اشعار و آثار به جا مانده از مختومقلیدریایی از موضوعات اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بیان می کند. فاصله گرفتن از معنویت سال هاست که روزگار ما را به چالش کشیده است.

وی افزود: امیدوارم با تقویت و توسعه همکاری های فرهنگی و برگزاری مراسم مشابه گام مهمی در معرفی گنجینه های ارزشمند ادبی برداریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در قلمرو بزرگ سیاسی و فرهنگی که ایران و ترکمنستان مرکز آن هستند، مردم این کشورها همیشه در آرامش زندگی می کنند. ایران و ترکمنستان با وجود تنوع قومیتی و زبانی دارای میراث فرهنگی و تمدنی مشترکی هستند.

مزکیان گفت: ساختار فرهنگی واحد و منسجمی در این قلمرو وسیع حاکم بوده است. با وجود قومیت‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف، مظاهر فرهنگی این پهنه عظیم همواره از منابع آبی یکسان سیراب شده است. جلوه های مختلف فرهنگ، هنر و ادبیات این دو کشور بسیار شبیه و نزدیک به هم هستند که نشان از زیرساخت های فرهنگی یکسان دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: روابط و دوستی دو ملت بزرگ ایران و ترکمنستان به عنوان دو همسایه با مرزهای طولانی همواره سازنده و مبتنی بر منافع متقابل بوده و در همه زمینه ها روند رو به رشد و متوازن دارد.

وی افزود: بخش های مهمی از تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران مربوط به تمدن آسیای میانه است. مانند نوری است که از منشوری می تابد و جهان اطراف را در شکوه خود غرق می کند. وجود اسلام، تبادل فرهنگی و قرابت زبانی بین مردمان و اقوام ایرانی ساکن در آسیای مرکزی به شکوفایی این ثروت اجتماعی مشترک در منطقه کمک کرده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از مسائلی که جامعه اسلامی باید به آن توجه کند، وجود توطئه های پنهان برای واگرایی و ایجاد دشمنی بین مذاهب اسلامی است. بخش‌های مهمی از جهان اسلام در معرض تهدید افراط‌گرایی و رشد گروه‌هایی هستند که فلسفه وجودی خود را در تزریق جدایی از جامعه اسلامی می‌دانند. وقتی بزرگانی چون مختوم قلی فراغی از همگرایی و وحدت جوامع اسلامی صحبت می کنند، به خوبی از زوایای تاریک و مصائب جدایی آگاهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: وحدت و ایجاد وفاق تنها مختص جوامع اسلامی نیست، بلکه صحبت از صلح و تعمیق برادری و گفتمان وفاق نیاز امروز جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: بسیاری از مولفه های یکجانبه گرایی، همزیستی جامعه بشری را مختل کرده است. نمونه بارز آن را در فلسطین و نادیده گرفتن حقوق ملتی می بینیم که تاریخ، فرهنگ و عناصر هویتی منحصر به فرد خود را دارد.

دکتر گفت: وقتی از ظلم و بی عدالتی صحبت می کنیم، تصویر رنج مردم بی خانمان غزه در ذهنمان نقش بسته است. عمق بحران غزه و حملات وحشیانه به شهرهای لبنان وصف ناپذیر است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.