افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
1

چه کسی ایرانی ها را فریب داد؟

  • کد خبر : 392363
چه کسی ایرانی ها را فریب داد؟

دودل پنیر در اواخر دهه 1960 وارد ایران شد و در اوایل دهه 1970 به طیف گسترده محصولات تولید شده توسط کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه شد. اما انتخاب نام پفک نمکی برای این محصول جدید سابقه جالبی دارد; علی خسروشاهی، واردکننده و موسس اولین کارخانه تولید پفک در ایران، نامی برای این […]



دودل پنیر در اواخر دهه 1960 وارد ایران شد و در اوایل دهه 1970 به طیف گسترده محصولات تولید شده توسط کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه شد. اما انتخاب نام پفک نمکی برای این محصول جدید سابقه جالبی دارد; علی خسروشاهی، واردکننده و موسس اولین کارخانه تولید پفک در ایران، نامی برای این محصول گذاشته است و ایرانی ها هنوز هم این غذای پرطرفدار را با نام «پفک نمکی» می شناسند. ماجرا از این قرار بود که خسروشاهی در یکی از سفرهای خارج از کشور، این غذای شور را در یکی از فروشگاه ها امتحان کرد و به فکر عرضه آن در ایران افتاد. خسروشاهی اما برای انتخاب نام ایرانی برای «چز دودلز» به خاطرات کودکی خود در خیابان نادری تهران اشاره کرد.






بسیاری از مردم چیزی را در زندگی بدون پفک از دست می دهند. انگار طعم شور پفک لحظه هایشان را شیرین می کند، در هنگام تماشای فوتبال، تماشای برنامه های تلویزیونی و… کاسه پفکی را با خود نمی برند. اما آیا می دانستید تاریخچه پفک در ایران مربوط به یکی از شیرینی فروشی های محله نادری است؟

چه کسی اولین بار پفک را وارد ایران کرد و نام «پفک نمکی» را به محصولی داد که نام آن خیلی ها را به یاد نوستالژی دوران کودکی می اندازد؟ با ما همراه باشید.

سابقه علاقه ایرانیان به پفک و ورود این نام به فرهنگ لغات فارسی به سال ها قبل از ایجاد این محصول برمی گردد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما قبل از اینکه «موری یوهای»، پسر یک زوج مهاجر ترک، اولین کارخانه شیرینی پفکی جهان یا به قول خارجی ها، کارخانه «چیز دودلز» در همسایگی برانکس نیویورک را بسازد. در سال 1950 ساکنان خیابان نادری تهران نام پاف را می‌شناختند. البته پفش شیرین بود. یوهای محصول جدید خود را که با طعم پنیر و بلغور تهیه شده است، «چیز دودل» نامید. در سال 1965 شرکت غول پیکر آمریکایی «بوردن» امتیاز تولید این محصول را از یوهای خریداری کرد تا پفک ها به یک محصول جهانی تبدیل شوند.

موری یوهای خالق Cheez Doodles در 27 ژوئیه 2010 در سن 90 سالگی در خانه مجلل خود در لانگ آیلند نیویورک پس از ابتلا به سرطان درگذشت.

دودل پنیر در اواخر دهه 1960 وارد ایران شد و در اوایل دهه 1970 به طیف گسترده محصولات تولید شده توسط کارخانه های تازه تاسیس در ایران اضافه شد. اما انتخاب نام پفک نمکی برای این محصول جدید سابقه جالبی دارد; علی خسروشاهی، واردکننده و موسس اولین کارخانه تولید پفک در ایران، نامی برای این محصول گذاشته است و ایرانی ها هنوز هم این غذای پرطرفدار را با نام «پفک نمکی» می شناسند. ماجرا از این قرار بود که خسروشاهی در یکی از سفرهای خارج از کشور، این غذای شور را در یکی از فروشگاه ها امتحان کرد و به فکر عرضه آن در ایران افتاد. خسروشاهی اما برای انتخاب نام ایرانی برای «ابله» به خاطرات کودکی خود در خیابان نادری تهران اشاره کرد. خودش در این باره گفت: بچه که بودم با مادرم می رفتیم نانوایی مینا، ابتدای خیابان نادری، شیرینی داشتند به نام پاف که مورد علاقه من بود، محصولی که قرار بود تولید شود. خیلی اسفنجی بود و چون محصولی شور بود تصمیم گرفتم اسمش را بگذارم نان نمکی…”

«علی خسروشاهی» از بنیانگذاران سیستم نوین فروش و توزیع در ایران و از تولیدکنندگان عمده محصولات خوراکی در دهه‌های 1340 و 1350 در سال 1377 درگذشت.

منبع: همشهری




۰