افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

“شکلات” با طعم سرطان!

  • کد خبر : 392245
“شکلات” با طعم سرطان!

آفتاب نیوز: بیش از 10 سال از خبر فوت یک عروس در آستانه مراسم عقدش می گذرد. اخباری که با وجود اینکه فضای رسانه ای کوچکتر و محدودتر بود و دست به دست می شد، همزمان مانند بمب به صدا درآمد. علت اصلی این اتفاق و علت مرگ عروس بالا آمدن تب مد و عرضه […]

آفتاب نیوز:

بیش از 10 سال از خبر فوت یک عروس در آستانه مراسم عقدش می گذرد. اخباری که با وجود اینکه فضای رسانه ای کوچکتر و محدودتر بود و دست به دست می شد، همزمان مانند بمب به صدا درآمد. علت اصلی این اتفاق و علت مرگ عروس بالا آمدن تب مد و عرضه دستگاهی به نام «سولاریوم» بوده است. سولاریوم اتاقی است که در آن لامپ های فلورسنت مخصوص با استفاده از فسفر اشعه ماوراء بنفش تولید می کنند.

زن جوانی که گرمای دستگاه خورشیدی و گرمای پوشیدن لباس عروس را دوست داشت فریده نام داشت. او که می خواست برای مراسم عروسی خود برنزه شود، در دام تبلیغات دروغین برخی آرایشگران افتاد و سلامت بدنش را به دست آنها سپرد. او در یک سولاریوم تابوت شکل خوابید با این امید که یک مرکز حرفه ای برای آن انتخاب کند. او ابتدا کمی احساس نگرانی کرد، اما تغییر رنگ پوست و زیباتر جلوه دادن او در مراسم عروسی او را آرام کرد. تا اینکه چند ساعت بعد وقتی حالش عوض شد و وقتی به دکتر رفت متوجه شد که کبد و کلیه اش در یک دستگاه خورشیدی پخته شده اند و چند ساعت بعد قبل از اینکه بتواند لباس عروسش را بپوشد فوت کرد.

سالهاست که تیره شدن پوست به قدری رایج شده که آفتاب گرفتن و شنا در استخرها دیگر چاره کار نیست و انواع دستگاه های سولاریوم با این وعده که هیچ ضرر و خطری برای بدن ندارند در بین مردم رایج شده است. اگرچه بیشتر اوقات خدمات زیبایی برای خانم ها انجام می شود، اما این بار آقایان نیز وارد چرخه تغییر رنگ پوست شده اند و طرفدارانی در بین آنها کم نیست. به خصوص کسانی که ورزش می کنند و به باشگاه می روند.

پوست برنزه نشانه شیک بودن است

تا قرن بیستم در اروپا، پوست برنزه متعلق به دهقانان، کارگران، فقرا و کسانی بود که مجبور بودند زیر نور خورشید کار کنند، و اشراف و ثروتمندان پوست سفید داشتند. تا اینکه صنعت سولاریوم توسط یک شرکت آلمانی به نام “هرائوس” ایجاد شد. برنزه کردن به سرعت در دهه 1920 مد شد، زیرا دو زن مشهور فرانسوی، ژوزفین بکر و کوکو شانل، پوست برنزه خود را با استفاده از تخت های برنزه نشان دادند. شنل زمانی که از سفر دریایی مدیترانه با پوست برنزه برگشته بود، این روند را ترویج داد و به این موضوع اشاره کرد که “برنزه طلایی نشانه ظرافت است” تا جایی که زیبایی پوست برنزه در مجلات محبوب مد و فشن به نمایش درآمد مردم آن را دور انداختند چترها و کلاه های آفتابگیرشان

با افزایش محبوبیت برنزه کردن در قرن بیستم، تقاضا برای روش های مختلف و مناسب برنزه شدن نیز افزایش یافت. دانشمند آلمانی فردریش ولف یکی دیگر از افراد تاثیرگذار در این فرآیند بود و دریافت لامپ هایی که 95% UVA و 5% UVB ساطع می کردند، خطر آفتاب سوختگی را در مقایسه با لامپ های پر UVB که تا آن زمان رایج بودند کاهش داد. Wolf در سال 1975 شروع به فروش لامپ ها و تخت های برنزه کننده با UVB بالا کرد و در سال 1978 آنها را برای فروش در ایالات متحده در دسترس قرار داد. در همان زمان، صنعت برنزه سازی داخلی در سراسر جهان در حال توسعه بود.

شکلات غیرقانونی نباشید

فعالیت دستگاه های سولاریوم به گونه ای بود که مجوز وزارت بهداشت را نداشتند و سودجویان دستگاه های سولاریوم را به صورت غیرقانونی وارد کشور می کردند. هنگامی که مکان هایی مانند آرایشگاه های مشترک، خانه های زیرزمینی و نمایشگاه های لباس تبدیل به مکان هایی شد که مراجعین به سولاریوم رفت و آمد می کردند، استفاده از این وسایل آسیب های اجتماعی را تشدید کرد و این مکان ها زمینه را برای مفاسد اخلاقی نیز فراهم کرد. حتی در سال 1386 واحد بهداشت رادیولوژی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه ای استفاده از این دستگاه ها را ممنوع کرد و چند سال بعد در سال 1388 پلیس وارد عمل شد و ممنوعیت استفاده از این دستگاه ها را اعلام کرد. عرضه . خدمات سولاریوم در اتحادیه های مختلف در صورت مشاهده، اقدامات قانونی نیز انجام شد. اکنون این فعالان از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، مشتریان خود را برای استفاده از دستگاه های خورشیدی جذب می کنند. آنها با به اشتراک گذاشتن عکس های افراد مشهور خارجی و بعضا ملی با پوست برنزه، مردم را به مصرف شکلات تشویق می کنند، اما نه از شکلاتی که کام را شیرین می کند، بلکه رنگ پوست را تیره می کند.

اگرچه در برخی بروشورها و بالای صفحه های اینستاگرام مراکز سولاریوم عبارت «طبق استاندارد زیر نظر متخصص پوست» درج شده است، اما به نظر می رسد همچنان نظر پزشکان و البته سازمان ملی استاندارد متفاوت است. در مورد این دستگاه ها و البته تغییر رنگ پوست. بر اساس آخرین اطلاعیه دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران، «دستگاه های سولاریوم» فاقد هرگونه مجوز تولید، ورود و مجوز بوده و عرضه، عرضه و استفاده از آنها ممنوع است. و قابل ردیابی است. اما دلیل اصلی فعالیت آزادانه این مراکز و سالن های زیبایی هنوز مشخص نیست. در نتیجه این مشکل با یکی از این مراکز تماس گرفتیم که ابتدا منکر داشتن دستگاه شد و سپس گوشی را خاموش کرد.

سولاریوم یکی از عوامل اصلی سرطان است.

هزینه استفاده از دستگاه های خورشیدی بر اساس هر قسمت از بدن و زمانی که مشتری صرف خرید دستگاه می کند محاسبه می شود. صاحبان این دستگاه ها برای هر عضو بدن 80 هزار تومان و بسته های یک تا سه ساعته از 560 هزار تا 1 میلیون و 700 هزار تومان را به همراه لوسیون های مختلف بدن برای مراجعه کنندگان دریافت می کنند. این در حالی است که تمامی این کرم‌های ضد آفتاب بدون نظارت وزارت بهداشت و دارو وارد کشور می‌شوند و سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کنند. مریم یکی از کارمندان یکی از این مراکز خورشیدی در مورد زمان استفاده از این دستگاه می گوید: ما به شما می گوییم که چند دقیقه باید روی دستگاه بمانید، بسته به رنگ آن بین 6 تا 10 دقیقه. پوست شما.” یک جلسه و دفعه بعد که پوست شما به آن عادت کرد، می توانید دو بار به دستگاه بروید، یعنی دو بار در یک روز “بیا 10 جلسه تا کاملا به شکلات تبدیل شود”.

به گفته این مراکز مدت زمانی که می توان روی دستگاه گذاشت پنج تا ده دقیقه است که به گفته دارندگان دستگاه استفاده دو بار در روز مشکلی ایجاد نمی کند. و این در حالی است که این مراکز به صورت غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می کنند و در صورت بروز مشکل جدی برای ارباب رجوع هیچ مسئولیتی را بر عهده نگرفته اند و ریسک این کار تماماً بر عهده مشتری است.

در واقع عوارض استفاده از دستگاه های سولاریوم به دلیل اشعه فرابنفش ساطع شده از دستگاه است. آمارهای انجمن سرطان پوست نشان می دهد که هر 2 ساعت یک نفر بر اثر سرطان پوست که عامل اصلی سرطان پوست است می میرد. بر اساس آمارهای آمریکایی، پس از شیوع این ویروس، استفاده از تخت های برنزه برای سرطان پوست هفت برابر شده است. از جمله معایبی که متخصصان و پزشکان در این مورد به آن اشاره می کنند، ایجاد لک روی پوست، تیرگی و ضخیم شدن پوست، پیری زودرس، تیرگی پوست، آسیب به کبد، افزایش ضخامت پوست به ویژه در پشت گردن و البته چین و چروک های پوست.

انعکاس و تبلیغ بیش از حد این اثر به ویژه در بین جوانان، علاوه بر تهدیدی که می تواند جان آنها را تهدید کند، از بعد روانی نیز مورد توجه قرار می گیرد. در سال های اخیر نوجوانان و جوانان هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه شدن پوست، شخصیت خود را بیش از ویژگی های فردی مهم می دانند و برنزه شدن را یک رفتار ارزشمند و نهادینه می دانند. همچنین اعتماد به نفس پایین و کاذب، سطحی نگری نسبت به ارزش های اجتماعی، نداشتن شخصیت و ثبات باورها از جمله دلایل روانی نادرست گرایش جوانان به پدیده های وارداتی است. مولفه های روانی کاذب با سبک زندگی جوانان آمیخته می شود و ناخودآگاه خطرات و آسیب های آسیب های اجتماعی برای این دسته از جوانان به صورت تفنان در می آید و به راحتی این رفتارها را خود هضم می کنند و با آغوش باز از آنها حمایت می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.