افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 10 October , 2024
0

آیا هاشم صفی الدین زنده است؟

  • کد خبر : 391812
آیا هاشم صفی الدین زنده است؟

پس از ترور سید حسن نصرالله، نگاه ها به هاشم صفی الدین به عنوان جانشین احتمالی وی معطوف شد. اما چند روز بعد، اسرائیل به محل جلسه محرمانه فرماندهان حزب الله با حضور هاشم صفی الدین در طبقات پایین ساختمان فرماندهی وی حمله کرد. در این گزارش به بررسی احتمال زنده بودن یا نبودن هاشم […]

پس از ترور سید حسن نصرالله، نگاه ها به هاشم صفی الدین به عنوان جانشین احتمالی وی معطوف شد. اما چند روز بعد، اسرائیل به محل جلسه محرمانه فرماندهان حزب الله با حضور هاشم صفی الدین در طبقات پایین ساختمان فرماندهی وی حمله کرد. در این گزارش به بررسی احتمال زنده بودن یا نبودن هاشم صفیدین می پردازیم.

اطلاع رسانی کند عرشه آنلاین قبل از سوء قصد به ترور هاشم صفی‌الدین، «شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله و از چهره‌های سابق جریان سیاسی شیعه در لبنان، یا سید هاشم صفی‌الدین، معاون اجرایی این حزب و از چهره‌های سابق مقاومت باید گزینه جایگزینی سید حسن نصرالله باشد.

هاشم صفی الدین پسر عموی شهید سید حسن نصرالله و پدر همسر شهید سردار قاسم سلیمانی در سال 1964 در جنوب لبنان در خانواده ای سرشناس در این منطقه به دنیا آمد. در دهه 1350 به همراه بستگانش حسن نصرالله برای تحصیل علوم دینی به شهر قم سفر کرد. در سال 1983 با دختر محمدعلی الامین، یکی از اعضای شورای قانونگذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد. در سال 1994، نصرالله هاشم صفی الدین را به ریاست منطقه بیروت حزب الله منصوب کرد. سپس در سال 1995 ریاست شورای جهاد را که مسئول فعالیت های نظامی حزب الله بود، بر عهده گرفت. صفی الدین در سال 1998 به سمت افسر شورای اجرایی ارتقا یافت.

اما تنها چند روز پس از ترور سید حسن نصرالله، رسانه ها گزارش دادند که حمله جنگنده های اسرائیلی به حومه جنوبی بیروت منجر به تخریب کامل چندین ساختمان شد. همزمان دو مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که نخواستند نامشان فاش شود به پایگاه خبری اکسیوس گفتند که اگرچه هدف از حمله امروز به بیروت ترور هاشم صفی الدین بوده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این عملیات موفقیت آمیز بوده است یا خیر. یا نه.

پس از گذشت ساعاتی از این ترور، یک منبع لبنانی در گفتگو با الجزیره با اشاره به اینکه ارتباط هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله قطع شد، گفت: صفی الدین زمانی که اسرائیل به منطقه المریجه دیو در حالی که در یک پادگان مخفی بود حمله کرد.

از سوی دیگر برخی منابع امنیتی نیز به این شبکه لبنانی گفته اند: حزب الله هنوز خبری از سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله دریافت نکرده است و تمامی اطلاعات دریافتی از سرنوشت صفی الدین موثق نیست زیرا امکان دسترسی وجود دارد. مکان مقصد

علاوه بر این، این گمانه زنی به مرور زمان تقویت شد که اسرائیل از همان روش سید حسن نصرالله و استفاده از گازهای سمی در ترور هاشم صفی الدین استفاده کرد. در همین رابطه یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشریح جزئیات ترور سیدحسن نصرالله گفت: ممکن است همزمان با موج انفجارها از مواد شیمیایی و گازهای سمی نیز استفاده شده باشد. به فرماندهان حزب الله آسیب رساند. گفته می شود که گاز سیانور نیز همراه این نارنجک ها بوده است.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که هاشم صفی الدین، یکی از اعضای ارشد حزب الله، “احتمالا” در حمله هفته گذشته کشته شده است. اگرچه ارتش اسرائیل دیروز تاکید کرد که نمی تواند قتل هاشم صفی الدین را تایید کند.

بنیامین نتانیاهو روز گذشته در پیامی ویدئویی که در کانال ایکس منتشر کرد، گفت: «پس از (سید) حسن نصرالله، جانشین او و جانشین او ترور شدند. نخست وزیر اسرائیل نامی از جانشینان رهبر سابق حزب الله نبرد اما از نعیم قاسم و هاشم صفی الدین به عنوان جانشینان وی نام برده شد. اگرچه نعیم قاسم پس از اظهارات نتانیاهو یک سخنرانی ویدئویی منتشر کرد، اما وزیر دفاع اسرائیل گفت که هاشم صفی الدین “احتمالا” ترور شده است. ارتش اسرائیل دیروز اعلام کرد که نمی تواند مرگ او را تایید کند.

اظهارات ضد و نقیض و ناهماهنگ مقامات اسرائیلی به همین جا ختم نشد و دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که آنها “نمی توانند کشته شدن هاشم صفیدین را در حملات هفته گذشته تایید کنند و ارتش اسرائیل همچنان در حال تحقیق در مورد آن است.” نتایج این عملیات». در همین حال، در مجموع سه منبع امنیتی لبنان به رویترز گفتند که ادامه حملات رژیم صهیونیستی به حومه جنوبی بیروت موسوم به «ضاحیه» مانع از انجام جستجوی نیروهای امدادی در این مناطق شده است.

ناظران سیاسی اعلام نکردن بقای هاشم صفی الدین را احتمالاً به دلیل سیاست مبهم حزب الله در میانجیگری اخبار مربوط به کشتار اسرائیل برای جلوگیری از کشتار بیشتر می دانند. اگرچه برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند دسترسی به منطقه محل وقوع قتل دشوار است و وجود پهپادها و انفجارهای شدید در حومه شهر، رساندن کمک به محل انفجار را با مشکل مواجه می کند. آنچه در روزهای اخیر فاش شده است توانایی حزب الله برای جایگزینی فرماندهان و رهبران کشته شده در سازمان خود است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=391812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.