افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 9 October , 2024
1

93 درصد دانشجویان علمی کاربردی شاغل هستند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 390937
93 درصد دانشجویان علمی کاربردی شاغل هستند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت ۲۷ مهرماه سالروز تاسیس این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: اشتغال یکی از دغدغه های مهم است. که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. آنها حتی تاکید کردند که کاربردهای علمی باید […]

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت ۲۷ مهرماه سالروز تاسیس این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: اشتغال یکی از دغدغه های مهم است. که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید دارند. آنها حتی تاکید کردند که کاربردهای علمی باید توسعه یابد.

وی با طرح این سوال که چه کسی باید بحث اشتغال و مبارزه با بیکاری داعش را در کشور رهبری کند، افزود: اگر به نظام اجرایی کشور توجه شود، می بینیم که سه وزارتخانه آموزش و پرورش، آموزش عالی و وزارت کار در این امر دخیل است. هر کدام از این وزارتخانه ها تعدادی زیرمجموعه نیز دارند که قرار است فعالیت هایی را انجام دهند تا موضوع اشتغال مورد توجه قرار گیرد و با برنامه ریزی حل شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برمی گردم به این موضوع که رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی که در سال 71 در شورای گسترش آموزش عالی به تصویب رسید چه بود؟ مأموریت دانشگاه این است که مشارکت مؤسسات باید برای تربیت نیروی انسانی متخصص که بخش‌های مختلف برای کسب دانش و مهارت نیاز دارند، استفاده شود.

وی افزود: یکی دیگر از ماموریت های دانشگاه تقویت توانمندی های لازم برای کارآفرین شدن این افراد و رسیدن به رشد پایدار با توجه به نیاز بازار کار است و بعد می گویند «حال و آینده» یعنی چه زمانی. اگر می خواهید برای بازار کار فکر کنید، باید هم برای حال و هم برای آینده فکر کنید، یعنی هم آموزش برای حال و هم توانمندسازی برای آینده مطرح می شود.

وی ادامه داد: امروز دانشگاه دوره هایی را توسط بخش خصوصی برگزار می کند. چون بخش خصوصی می خواهد تولید کند، بهترین تجهیزات را دارد و چون می خواهد رقابت کند، بهترین ها را دارد. برنامه استفاده از محل های کار بخش خصوصی برای آموزش و توجه به جنبه های تخصصی در توسعه است. دروس و بر اساس نیاز، مشاغل را در برنامه تعریف می کنیم، به همین دلیل 40 درصد تئوری بیشتر نداریم و از کارشناسان بخش خصوصی استفاده می کنیم.

استفاده از محل کار برای آموزش تمایز یک دانشگاه علمی کاربردی

وی افزود: تفاوت اصلی ما با سایر دانشگاه ها و سازمان های مهارتی استفاده از محل کار برای آموزش است. ما از آزمایشگاه و کارگاه استفاده می کنیم و این بخشی از نیاز ما را برطرف می کند، زمانی که به طور کامل از محل کار استفاده می کنیم نیاز ما 100 درصد برطرف می شود.

سازگاری برنامه دانشگاه با برنامه وزیر علوم و برنامه هفتم

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: یک سری کارها از جمله ارتقای آموزش عالی، تضمین اشتغال (پروژه آباد)، توسعه مراکز شرایط اشتغال و موارد دیگر را انجام داده ایم، مجلس و دو برنامه ای که وزیر کشور علم برای این دوره به مجلس ارائه شد ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که برخی از این برنامه ها را شروع کرده ایم و سازگاری خوبی با پست دارند.

وی ادامه داد: وزیر علوم برنامه های خود را در 14 بند و 7 محور اعلام کرد. اولین محور برنامه وزیر علوم، نظام آموزش عالی هوشمند، شایستگی محور، توانمند و کارآمد است.

اجرای طرح آموزش برای اشتغال دانش آموختگان آباد

وی با اشاره به برنامه وزیر علوم مبنی بر تغییر و تحول مهارت های تخصصی فارغ التحصیلان، گفت: آمده ایم برنامه ای برای فارغ التحصیلان بیکار تدوین کنیم، طرح آباد «آموزش اشتغال فارغ التحصیلان» برای فارغ التحصیلان و بیکاران است. تعداد قابل توجهی از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی اما بیکار هستند، طرح آباد در هیات وزیران تصویب شد و بر اساس نیاز دستگاه ها قرار است سالانه 50 هزار نفر آموزش ببینند.

وی ادامه داد: از این رو دانشگاه برای تامین نیروی انسانی آموزش دیده در تمامی گروه ها تلاش می کند و دانشگاه در اینجا بر اساس نیازسنجی پرچم استخدام را اتخاذ کرده است.

آموزش سالانه 50000 فارغ التحصیل بیکار بر اساس طرح آباد

بلندی افزود: از این رو دانشگاه برنامه کوتاه مدت مبتنی بر نیاز را تدوین و در محیط کار اجرا می کند. در صورت پذیرش برای افراد گواهی صلاحیت صادر می شود، بنابراین آموزش های غیر اختصاصی را حتی برای مهارت نمی پذیریم. بر اساس طرح آباد باید سالانه 50 هزار نفر آموزش ببینند که هم اکنون آغاز شده است.

افزایش 30 درصدی متقاضیان علمی کاربردی در دو سال گذشته

وی ادامه داد: در دو سال اخیر 20 تا 30 درصد افزایش متقاضیان دانشگاه های علمی کاربردی نسبت به گذشته داشته است. وزارت کار همچنین اعلام کرده است که 93 درصد از دانشجویان علمی کاربردی و 7 نفر باقی مانده اشتغال خواهند داشت. درصد از ما، 27 مرکز در این دوره وجود دارد. افراد جدیدی را استخدام کرده ایم که با ضمانت استخدام مجوز دریافت کرده اند.

تضمین اشتغال بیش از 15 هزار دانشجو

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: برای بیش از 15 هزار نفر اشتغال تضمینی داشته ایم و برنامه این است که در تمام مراکزی که در گذشته وجود داشت، این موضوع تسریع شود. ما معتقدیم هرکسی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شود نباید بیکار باشد، بنابراین مراکز دیگر را طی یک برنامه 4 ساله به آن نقطه خواهیم رساند. از امسال تمامی مراکزی که درخواست شغل می کنند باید دارای ضمانت اشتغال باشند.

وی ادامه داد: بحث دیگری که وزیر علوم به آن اشاره کردند ارتقای کیفیت و ارتباط منسجم بیشتر با نیازهای ملی است. اتفاقی که در حوزه اشتغال رخ می دهد، تغییر شغل است، زمانی که دستگاه اجرایی می خواهد به مردم خدمت کند. باید آپدیتش کنی بحث توانمندسازی وضعیت افرادی است که شاغل هستند. اگر این کار انجام شود، چرخه اجرایی کشور را تحت تاثیر قرار داده ایم.

ایجاد «سامانه ملی مراکز آموزش صنایع»

بلندی افزود: یکی دیگر از بحث های وزیر علوم ایجاد ارتباط موثر بین آموزش، مهارت و اشتغال با همکاری نهادها است. وزارت علوم وظیفه ای را برای ما محول کرده است و آن ایجاد «سامانه ملی مراکز آموزشی» است. برای صنایع» یعنی هر صنعتی در آن سیستم نیازهای خاص خود را دارد باید اعلام کند که با کمک صنعت در کمترین زمان ممکن برای آن نیاز برنامه تهیه می کنیم و می توانیم افراد را برای پاسخگویی آموزش دهیم. آن نیاز

وی ادامه داد: بحث بعدی وزیر علوم «تدوین طرح نظارت هوشمند جامع» است که دانشگاه برای آن برنامه دارد، کنترل کیفی نداریم، باید تضمین کیفیت داشته باشیم. ما گفتگوهای زیادی در این زمینه داریم. «آی تی»، 42 برنامه در این زمینه تصویب کرده ایم، برنامه هفتم کشور را ملزم می کند تا 5 سال آینده 500 هزار نفر در این حوزه آموزش ببینند، از این رو با سازمان صنفی فناوری اطلاعات کشور تفاهم نامه امضا کردیم. 50 درصد این موضوع را اجرا کنید.

همکاری وزارت ارتباطات و دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی افزود: در حال برنامه ریزی برای مذاکره با وزارت ارتباطات هستیم تا بتوانیم سالانه 50 هزار نفر را در این زمینه آموزش دهیم.

ایجاد مدارس کاریابی عالی همراه با مراکز علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: یکی از برنامه ها و طرح های ما همین است و از شورای مرکزی مجوز ایجاد «مدارس عالی استخدامی» در کنار مراکز علمی کاربردی گرفتیم، با توجه به اینکه دانش آموزان تحصیل می کنند. در هنرستان به مدت 3 سال می توانیم اعلام کنیم که آنها باید 3 سال آینده در مدارس کارآموزی تحصیل کنند و در محل کار آموزش ببینند.

وی ادامه داد: باید بین فارغ التحصیلان خود با سایر دانشگاه ها و فرصت های شغلی ارتباط ایجاد کنیم به همین دلیل در مراکز خود واحد اشتغال تخصصی ایجاد کردیم و اکنون 96 دفتر کار تخصصی را فعال کرده ایم.

حذف نیمی از کد از رشته های علمی کاربردی

وی ادامه داد: تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی همان چیزی بود که دانشگاه را از منفی 180 به مثبت 180 درجه رساند و با تدوین سند تحصیلی آموزش عالی در سال 1400 بیش از 8775 کد رشته محل به 4409 رشته بومی افزایش یافت. کدها کدهای سال 1403 کاهش یافت و سند درخواست در 32 واحد استانی اجرا شد و متقاضیان ما افزایش یافتند.

بلندی در ادامه درباره افزایش شهریه دانشجویان این دانشگاه گفت: شهریه های ما نسبت به سایر دانشگاه ها بسیار ناچیز است و میانگین آنها حدود 4 میلیون تومان است، البته فکر می کنیم باید در این زمینه بازنگری اساسی صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=390937

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.