افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 9 October , 2024
1

ادامه رکود تجاری در شهریور 1403

  • کد خبر : 390803
ادامه رکود تجاری در شهریور 1403

به گزارش بازار، بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در شهریور 1403 برابر با 49.8 محاسبه شد و پس از تعدیل فصلی به عدد 47.1 رسید که حاکی از ادامه انقباض و رکود فعالیت های اقتصادی برای پنجمین سال متوالی است. ماه . شاخص مقدار تولید محصولات یا ارائه خدمات. آخرین نظرسنجی […]

به گزارش بازار، بر اساس این گزارش، شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در شهریور 1403 برابر با 49.8 محاسبه شد و پس از تعدیل فصلی به عدد 47.1 رسید که حاکی از ادامه انقباض و رکود فعالیت های اقتصادی برای پنجمین سال متوالی است. ماه .

شاخص مقدار تولید محصولات یا ارائه خدمات.

آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش های خانه ایران نشان می دهد؛ شاخص «تولید محصولات یا ارائه خدمات» پس از تعدیل فصلی عدد 46 است که برای ششمین ماه متوالی کاهش داشته و نسبت به مردادماه (43.4) کاهش اندکی داشته است.

تداوم قطعی برق در مشاغل

بر اساس این گزارش، در تابستان برای سومین ماه متوالی تداوم قطعی برق بنگاه های اقتصادی موجب شده تا روند نزولی فعالیت ها در شهریورماه نیز ادامه یابد. از سوی دیگر مشکل عدم تخصیص ارز و کمبود منابع مالی در بسیاری از شرکت ها به ویژه در بخش صنعتی همچنان پابرجاست و تامین مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است.

کاهش نرخ سفارش های جدید مشتریان

در جای دیگر این گزارش آمده است؛ شاخص «تعداد سفارش‌های مشتریان جدید» در شهریور ماه پس از حذف اثر فصلی، 43.1 برآورد شده و برای پنجمین ماه متوالی از اردیبهشت ماه تاکنون با سرعت بیشتری نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، بنابراین دومین پایین‌ترین مقدار در سال 20 است. ماه هایی که اخیراً ثبت شده است.

کمبود نقدینگی دلیل کاهش مستمر سفارشات

به نظر می رسد؛ کمبود نقدینگی در سمت تقاضا باعث کاهش مستمر سفارشات شده است. در عین حال، تقاضای خارجی نیز برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است (البته نسبت به ماه قبل ملایم تر است) به طوری که شاخص صادرات کالا یا خدمات در شهریورماه رقم 48.6 را به ثبت رساند.

شاخص موجودی مواد اولیه یا نهاده های خریداری شده.

به نوبه خود، شاخص «موجودی مواد اولیه یا نهاده‌های خریداری‌شده» با حذف اثر فصلی با ارزش 46.5 در شهریور ماه، کمترین ارزش فصلی را به خود اختصاص داد. این در حالی است که به دلیل مشکل عدم تخصیص ارز و با توجه به نوسانات قیمت نهاده ها و کمبود نقدینگی، همچنان شرکت ها با مشکل تامین نهاده های لازم مواجه هستند.

همچنین «قیمت مواد اولیه یا تجهیزات خریداری‌شده» در شهریورماه ۷۳.۲ ثبت شد و اگرچه نسبت به ماه گذشته افزایش بیشتری داشت، اما افزایش نرخ تورم قیمت نهاده‌ها بالاترین نرخ را در ۱۱ ماه گذشته از آبان ماه به ثبت رساند.

افزایش جزئی در نرخ اشتغال و اشتغال نیروی انسانی

همچنین با حذف اثر فصلی، شاخص «استخدام و اشتغال نیروی انسانی» پس از سه ماه کاهش متوالی به عدد 51.1 رسید و در شهریور ماه با اندکی افزایش مواجه شد.

وضعیت نشانگر میزان فروش کالا یا خدمات.

از سوی دیگر، شاخص «مقدار فروش کالا یا خدمات» در شهریور ماه با حذف اثر فصلی، 45.3 محاسبه شد که کمترین مقدار تابستان سال جاری است و نشان دهنده کاهش برای پنجمین متوالی است. سال ماه این در حالی است که شاخص مذکور دومین پایین ترین مقدار در 23 ماه گذشته را به خود اختصاص داده است. فروش در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل با کاهش شدیدتری روبرو شده است. تداوم ضعف در سطح تقاضای داخلی به دلیل کمبود نقدینگی باعث شده است که فروش شرکت ها راکد بماند.

کاهش شاخص مدیران خرید صنعتی برای چهارمین ماه متوالی

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از شرکت‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید بخش صنعت نیز در شهریور 1403 برابر با 2/49 محاسبه شد که برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته و زیر مرز 50 است. البته شدت کاهش اندکی نسبت به ماه قبل کمتر است. پس از تعدیل فصلی، این شاخص برای شهریور ماه 47.8 برآورد شده و برای چهارمین ماه متوالی در رکود قرار دارد.

بر اساس عملکرد گذشته شاخص، انتظار می رفت در شهریور ماه امسال نیز مانند سال های گذشته، شاخص مدیران خرید بخش صنعت بالای 50 باشد، اما با توجه به تداوم قطعی برق در تابستان امسال که ادامه یافت. در شهریور ماه و باعث تعطیلی بسیاری از خطوط تولید کارخانه شد، پس از حذف اثر فصلی شماخ صنعت، افت جدیدی به وجود آمد.

تداوم رکود تجاری در شهریور 1403/ عدم تعادل انرژی، مشکلات تخصیص ارز و کمبود منابع مالی سه دلیل اصلی رکود اقتصادی برای پنجمین ماه متوالی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=390803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.