افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 9 October , 2024
1

بازی پنهان پوتین از قلب قاره سیاه تا دریای سرخ

  • کد خبر : 389879
بازی پنهان پوتین از قلب قاره سیاه تا دریای سرخ

آفتاب نیوز: وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی اختصاصی این موضوع را تأیید می کند: «ویکتور بات، دلال اسلحه روسی که به «تاجر مرگ» نیز معروف است، تقریباً دو سال پیش در ازای آزادی بسکتبال آمریکایی از زندان ایالات متحده آزاد شد. ستاره بریتنی گریر.” گفته می شود که او یک بار دیگر به تجارت […]

آفتاب نیوز:

وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی اختصاصی این موضوع را تأیید می کند: «ویکتور بات، دلال اسلحه روسی که به «تاجر مرگ» نیز معروف است، تقریباً دو سال پیش در ازای آزادی بسکتبال آمریکایی از زندان ایالات متحده آزاد شد. ستاره بریتنی گریر.” گفته می شود که او یک بار دیگر به تجارت بازگشته است و تلاش می کند تا در تامین تسلیحات سبک به یمن میانجیگری کند. این مرد 57 ساله که گفته می شود زندگی او الهام بخش فیلم هالیوودی “سالار جنگ” در سال 2005 با بازی نیکلاس کیج بوده است، قبل از دستگیری در ایالات متحده، چندین دهه را صرف فروش سلاح های ساخت شوروی در آفریقا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه کرد. در سال 2008.

پشت صحنه معامله تسلیحاتی در یمن

وال استریت ژورنال ادامه داد: «ویکتور بوت پس از آزادی به حزب راست افراطی طرفدار کرملین پیوست و در مجمع محلی در سال 2023 پیروز شد و ظاهراً زندگی خود را به عنوان یک دلال اسلحه تغییر داد. با این حال، همانطور که وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام امنیتی اروپایی و سایر منابع شناخته شده ادعا کرد، آنها در ماه اوت زمانی که نمایندگان یمنی برای خرید تسلیحات خودکار به ارزش 10 میلیون دلار به مسکو سفر کردند، با او دیدار کردند.

به گفته این نشریه، «انتقالات احتمالی تسلیحاتی که هنوز تحویل نشده اند بسیار کمتر از فروش موشک های ضد کشتی یا ضدهوایی روسیه است، تجهیزاتی که می تواند تهدید قابل توجهی برای توانایی ارتش آمریکا در حفاظت از کشتیرانی بین المللی باشد. ” دولت بایدن نگران است که روسیه در تلافی حمایت واشنگتن از اوکراین چنین تسلیحات پیشرفته‌ای را در اختیار یمن قرار دهد، اما هیچ مدرکی مبنی بر ارسال موشک‌ها یا دست داشتن بوت در چنین توافقی وجود ندارد. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، واشنگتن حتی با ارسال سلاح های سبک به یمنی ها مخالفت خواهد کرد، زیرا ایالات متحده یمن را در لیست سیاه قرار داده است.

بازی پنهان مسکو

به گفته واشنگتن، تسلیح دشمن در مناقشه خاورمیانه نشان دهنده تمایل روسیه برای تشدید تنش است، بازیگری که رابطه نزدیکی با ایران برقرار کرد، اما اکنون در بحبوحه تنش بین ایران و اسرائیل تلاش می کند از آتش دور بماند. استیو زیسو، وکیل نیویورکی که وکالت بوت در ایالات متحده را بر عهده داشت، از اظهار نظر در مورد اینکه آیا موکلش با یمنی ها ملاقات کرده است یا خیر، خودداری کرد. زیسو می گوید: «ویکتور بات بیش از بیست سال است که در زمینه تجارت و حمل و نقل کار نکرده است. اما اگر دولت روسیه به او اجازه دهد که انتقال تسلیحات به یکی از دشمنان آمریکا را تسهیل کند، نمی توان به مأموریت او انتقاد کرد، زیرا او همان کاری را می کند که ایالات متحده در رابطه با اوکراین انجام می دهد.

به گفته منابع آگاه، «معامله تسلیحات سبک که گفته می شود توسط اما مذاکره شده با دو نماینده یمنی انجام شده است که به بهانه خرید سموم و خودرو به مسکو رفته و از کارخانه لادا بازدید کردند. آنها نمی دانند که آیا چنین معامله ای به دستور کرملین انجام شده است یا اینکه آیا مسکو تلویحاً آن را تأیید کرده است، در حالی که یمنی ها به دنبال تسلیحات ساخت روسیه بوده اند، وال استریت ژورنال نتوانست منبع خاصی برای تأمین برنامه ریزی شده بیابد. سخنگوی یمنی از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد، اما به گفته یک مقام اروپایی و یک منبع آگاه، دو محموله اول توافق شده، نسخه های بهبود یافته از E- است. با این حال، به گفته ناظران، یمنی‌ها درباره سلاح‌های دیگری که روس‌ها تمایل به فروش بالقوه آن‌ها را دارند، از جمله موشک‌های ضدتانک کورنت و تسلیحات ضدهوایی صحبت کرده‌اند. یمنی‌ها گفتند محموله‌ها می‌توانند از اوایل اکتبر تحت پوشش مواد غذایی به بندر حدیده ارسال شوند، جایی که روسیه قبلاً چندین محموله غلات ارسال کرده است.

رد پای قاچاقچی اسلحه از قلب قاره سیاه تا خاورمیانه

هنگامی که بوت در دسامبر 2022 در یک تبادل زندانی آزاد شد، مقامات کاخ سفید آزادی او را تصمیمی دشوار، اما تنها راه برای خارج کردن گرینر از مستعمره کیفری روسیه توصیف کردند. آنها تأکید کردند که بوت قبلاً 12 سال را در زندان های ایالات متحده سپری کرده بود. مشاور امنیت ملی جیک سالیوان در آن زمان گفت که دولت ایالات متحده خطرات انتشار Boot را قبل از مبادله ارزیابی کرده بود و به این نتیجه رسیده بود که این ریسک قابل قبول است. سالیوان گفت: «ما معتقدیم که می‌توانیم این چالش‌ها را مدیریت کنیم، اما به طور مداوم نسبت به هرگونه تهدیدی که ویکتور بوت ممکن است برای آمریکایی‌ها و ایالات متحده ایجاد کند، هوشیار خواهیم ماند. مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: می خواهم به این نکته اشاره کنم که در روسیه برای قاچاقچیان اسلحه و مزدوران فضای مانور وجود دارد. سخنگوی شورای امنیت ملی به درخواست ها برای اظهار نظر درباره فعالیت های فعلی بوت پاسخی نداد.

بوت از زمان آزادی از زندان، اغلب در تلویزیون روسیه به عنوان مفسر سیاست این کشور و منتقد ایالات متحده ظاهر شده است. آمریکایی که به گفته بوت مصمم به تجزیه روسیه است. علاوه بر این، گاهی در رسانه های روسیه از او به عنوان یک متخصص در تجارت اسلحه یاد می شود. بوت در برنامه ای گفت که عکسی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در دوران حبس خود در ایالات متحده بر روی دیوار سلول خود نگه داشته و از حمله به اوکراین به شدت حمایت می کند. فروش تسلیحات به یمن (ظاهرا) می تواند این کشور را به یکی از بحث برانگیزترین مبادلات تجاری جهانی با یک مشتری خاص تبدیل کند.

بوت در سال 1967 در دوشنبه، تاجیکستان، در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمد. بر اساس اسناد رسمی، دلال اسلحه روسی ابتدا به عنوان مترجم نظامی خدمت می کرد و در حال یادگیری زبان های فرانسوی، انگلیسی، عربی، فارسی و پرتغالی بود. او در طول جنگ داخلی دهه 1980 برای کمک به نیروهای آنگولا به این منطقه اعزام شد. پس از انحلال بلوک کمونیستی در سال 1991، بوت هواپیماهای باری نظامی روسیه را خریداری کرد و از آنها برای انتقال نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در آفریقا استفاده کرد. او اولین بار پس از اینکه ایالات متحده در سال 2005 او را به تجارت اسلحه با رئیس جمهور سابق لیبریا و جنایتکار جنگی چارلز تیلور متهم کرد، آشکار شد. کارشناسان سازمان ملل همچنین او را به نقض تحریم های بین المللی تسلیحاتی علیه آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو متهم کردند. بوت که در سال 2008 در یک عملیات تیز در تایلند توسط ماموران DEA آمریکا که خود را به عنوان شورشیان چپ کلمبیایی معرفی کردند، دستگیر شد، در سال 2011 به توطئه برای کشتن آمریکایی ها و تلاش برای فروش سلاح به شورشیان کلمبیایی متهم شد. او به 25 سال زندان محکوم شد. . اکنون ادعا می شود که واسطه فروش تسلیحات روسیه به یمن است، گروهی که به گفته وال استریت ژورنال، از 7 اکتبر به کشتی های اسرائیلی و متحدانش در دریای سرخ و باب المندب حمله کرده است. در عین حال این گروه بارها به مواضع تل آویو حمله کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389879

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.