افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
1

چگونه از شر یک خودشیفته خلاص شویم و روح خود را بازیابی کنیم؟ + 10 راه حل عملی

  • کد خبر : 389510
چگونه از شر یک خودشیفته خلاص شویم و روح خود را بازیابی کنیم؟ + 10 راه حل عملی

جدایی از کسی که دوستش داریم هرگز آسان نبوده است. حالا اگر بخواهیم خود را از یک خودشیفته جدا کنیم، بدون شک صد برابر سخت تر می شود. جدا شدن از یک خودشیفته می تواند دلخراش، گیج کننده و گیج کننده باشد. می تواند باعث اضطراب بسیار شدید شود. خبر خوب این است که اگرچه […]

جدایی از کسی که دوستش داریم هرگز آسان نبوده است. حالا اگر بخواهیم خود را از یک خودشیفته جدا کنیم، بدون شک صد برابر سخت تر می شود. جدا شدن از یک خودشیفته می تواند دلخراش، گیج کننده و گیج کننده باشد. می تواند باعث اضطراب بسیار شدید شود. خبر خوب این است که اگرچه این کار بسیار چالش برانگیز و طاقت فرسا است، اما به هیچ وجه غیرممکن نیست.

اگر می دانید که شریک عاشقانه شما یک خودشیفته است و اکنون تصمیم به جدایی گرفته اید، باید خود را از نظر روانی آماده کنید. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه اولاً از شر یک خودشیفته به روشی صحیح و اصولی خلاص شوید و ثانیاً چگونه پس از پایان دادن به چرخه خودشیفتگی بهبود پیدا کنید. به یاد داشته باشید که تحت هر شرایطی می توان روح و روح خود را بازیابی کرد. البته به شرطی که خودت بخواهی.

چرا خلاص شدن از شر یک خودشیفته سخت است؟

اگر شریک زندگی شما دارای اختلال شخصیت خودشیفته است، شکی نیست که جدایی از او بسیار چالش برانگیزتر خواهد بود. اگر با چنین فردی در ارتباط بوده اید، این احتمال وجود دارد که مورد آزار جسمی، عاطفی یا حتی مالی قرار گرفته باشید. تأثیر این سوء استفاده می تواند از جهات مختلف زندگی و سلامت روان شما را تحت الشعاع قرار دهد.

باید به خاطر داشته باشید که هر فردی بسته به نوع اختلال خودشیفتگی که دارد، می تواند واکنش متفاوتی نسبت به جدایی نشان دهد. آن دسته از افراد با خودشیفتگی پنهان می توانند با نظرات ظریف و پرخاشگری منفعلانه دوستان و آشنایان اطراف شما را جذب کنند و همه را علیه شما برانگیزند. از سوی دیگر، افراد مبتلا به خودشیفتگی آشکار خیلی سریع یک رابطه جدید را شروع می کنند و آن را به رخ می کشند.

سوء استفاده از خودشیفتگی چیست؟

سوء استفاده از خودشیفتگی در واقع نوع پیچیده ای از آزار روانی و عاطفی است. اگرچه گاهی اوقات این سوء استفاده کاملاً آشکار است، اما بسیاری از اوقات می تواند پنهان و غیرقابل کشف باشد. اثرات این سوء استفاده می تواند به حدی برسد که به حقایق موجود شک کنید و حتی احساس کنید دچار توهم شده اید.

زیر سوال بردن و سرزنش می تواند بخشی از چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی باشد. این سوء استفاده معمولاً با الگوهای تکراری همراه است. یک خودشیفته اغلب با قربانی خود رابطه اعتماد و احترام ایجاد می کند و سپس به طور ناگهانی این رابطه را قطع می کند. زمانی که قربانی تلاش می کند تا دوباره ارتباط برقرار کند، خودشیفته راضی می شود و قربانی را کنترل می کند.

چرخه سوء استفاده از خودشیفتگی چهار مرحله دارد:

  1. مرحله ایده آل سازی که در آن فرد خودشیفته کارهایی را انجام می دهد تا به شما احساس خاص بودن بدهد. بمباران عشقی یک تاکتیک خودشیفتگی رایج در این مرحله است.
  2. مرحله کاهش ارزش که در آن فرد خودشیفته از تاکتیک های خود برای تحقیر و بی ارزش کردن شما استفاده می کند. باعث می شود در این مرحله به خود شک کنید. این مرحله و مرحله قبلی مدام توسط خودشیفته تکرار می شود.
  3. مرحله مکیدن که در آن فرد خودشیفته تمام وقت و انرژی شما را برای حفظ کنترل مصرف می کند. این مرحله عمدتا زمانی اتفاق می افتد که تصمیم به ترک رابطه می گیرید.
  4. مرحله طرد شدن که در آن فرد خودشیفته شما را سرزنش می کند و شما را از زندگی خود حذف می کند. در این مرحله، خودشیفته شما را سرزنش می کند و به جای آن نقش قربانی را بازی می کند.

اثرات و پیامدهای سوء استفاده از خودشیفتگی چیست؟

قرار دادن قربانی در موقعیتی که در بالا ذکر شد می تواند اثرات مخربی بر سلامت روحی و حتی جسمی وی داشته باشد. هر فردی می تواند واکنش متفاوتی نسبت به این چرخه معیوب نشان دهد. احساس خشم، خیانت، شرمساری و اندوه از جمله رایج ترین احساساتی هستند که پس از جدا شدن از یک خودشیفته تجربه خواهید کرد.

از دیگر اثراتی که افراد پس از خروج از چرخه خودشیفتگی تجربه خواهند کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علائم مربوط به سندرم سوء استفاده از خودشیفتگی
  • احساس گناه یا شرم بیش از حد
  • حس ماتم برای روزهای خوب گذشته.
  • علائم مربوط به اختلال استرس پس از سانحه
  • احساس تنهایی شدید و قطع ارتباط با دیگران.
  • ترس از دوست نداشتن و ناتوانی در غلبه بر رابطه.
  • عزت نفس بسیار پایین و عدم شناخت خود.
  • مشکلات در انواع دیگر روابط
  • نابسامانی های مالی و مشکلات حقوقی و…

10 راه برای خلاص شدن از شر یک خودشیفته

اول از همه باید بدانید که هیچ راه سریع و آسانی برای خلاص شدن از شر یک خودشیفته وجود ندارد. اولین قدم این است که به احساسات خود احترام بگذارید و آنها را به بهترین شکل ممکن احساس کنید. دومین و شاید مهمترین قدم این است که به طور جدی و قاطع تصمیم به پایان دادن به رابطه بگیرید و بر تصمیم خود بایستید. پس از این دو مرحله، می توانید از راهکارهای زیر برای خلاص شدن از شر خودشیفته استفاده کنید:

۱. اتصال را به طور کامل قطع کنید

برای انجام این کار، باید تمام خطوط ارتباطی بین خود و فرد خودشیفته را قطع کنید. شخص را به طور کامل از صفحات رسانه های اجتماعی خود حذف و مسدود کنید. به تماس ها و پیام های او پاسخ ندهید. این روش ممکن است کمی خشن به نظر برسد، اما می تواند بعداً از بسیاری از اتفاقات دراماتیک جلوگیری کند.

۲. انتظار فریب

یک خودشیفته در طول جدایی از تاکتیک های سمی زیادی استفاده می کند. به عنوان مثال، می توانید از مثلث سازی استفاده کنید (از یک شخص سوم در رابطه خلاص شوید و از آن علیه خود استفاده کنید). علاوه بر این، می تواند شما را در معرض بمباران عشقی قرار دهد (تمجید و چاپلوسی بیش از حد برای شما). گاهی اوقات می تواند از تاکتیک های تهمت آمیز نیز استفاده کند (تهمت زدن به شما با تهمت های مختلف به دیگران). دستکاری روانی نیز یکی از رایج ترین اعمال خودشیفتگی در زمان جدایی است. به همین دلیل لازم است برای رویارویی با هر یک از این موارد آمادگی لازم را داشته باشیم.

۳. بازگشت به عادت ها و علایق قدیمی

افرادی که با یک خودشیفته رابطه دارند تمایل دارند علایق و عادات قدیمی خود را فراموش کنند. اگر قصد جدایی از یک خودشیفته را دارید یا به تازگی از او جدا شده اید، بازگشت به علایق و فعالیت های قدیمی می تواند تصمیم بسیار هوشمندانه ای باشد. این به بازیابی شخصیت قبلی شما کمک می کند.

۴. دلایل جدایی خود را بنویسید

تمام دلایلی را که برای جدا شدن از خودشیفته دارید فهرست کنید و همه آنها را یادداشت کنید. با نوشتن این دلایل، می توانید در صورت نیاز به آنها مراجعه کنید و سپس تصمیم خود را دوباره متعهد کنید. خودشیفته می‌تواند با تاکتیک‌های جدایی‌اش شما را ضعیف کند، اما مرور دلایلتان می‌تواند انعطاف‌پذیری شما را افزایش دهد.

۵. اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که از شما حمایت می کنند

راه مهم دیگر برای خلاص شدن از شر افراد خودشیفته این است که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که واقعاً از شما حمایت می کنند. افرادی که برای احساسات شما ارزش قائل هستند، افرادی که از رنج ها و عذاب های شما آگاه هستند و مسیری که طی کرده اید را به خوبی می شناسند، قطعا می توانند به کمک شما بیایند.

۶. محیط خود را از آثار خودشیفته پاک کنید

اگر خاطره خاصی از خودشیفته دارید، بهتر است آنها را از محیط خود حذف کنید. برای برخی افراد، بودن یا نبودن خاطرات و مصنوعات خودشیفته فرقی نمی کند، اما اگر با دیدن آنها احساس ناراحتی می کنید، بهتر است همه آنها را جمع آوری کنید و در جایی دور از دسترس و دور از دید قرار دهید.

۷. از توجیهات ذهنی آگاه باشید.

توجیهات ذهنی (عقلانی سازی) آن دسته از بهانه های مغز ما هستند که سعی می کنند رفتارهای نادرست خودشیفته را منطقی کنند. توجیهات ذهنی را می توان نوعی مکانیسم دفاعی مغز دانست. جدا شدن از یک خودشیفته سخت است و مغز ما به نوعی به این رابطه سوءاستفاده گرانه عادت کرده است، بنابراین از این مکانیسم استفاده می کند تا ما را در مکان امن خود نگه دارد. به عنوان مثال، این مکانیسم می تواند خشم و تحقیر فرد خودشیفته را برای جلوگیری از جدایی، کاملا طبیعی و منطقی جلوه دهد.

۸. خودت را دوست داشته باش

یک خودشیفته همیشه شما را منزوی نگه می دارد تا برتری خود را بر شما حفظ کند. بهترین چیز برای خودشیفته این است که شما همیشه از نظر عاطفی و روانی به او وابسته باشید. اولین کاری که باید انجام دهید افزایش عزت نفس است. تکیه بر نقاط قوت و استعدادهای خود، شناخت توانایی های خود و به خاطر سپردن ارزش خود می تواند از بهترین راه ها برای خلاص شدن از شر یک خودشیفته باشد.

۹. به خودت اجازه بده گریه کنی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هنگام جدا شدن از یک خودشیفته، باید به تمام احساسات خود توجه کنید و برای آنها ارزش قائل شوید. غم و اندوه و سوگواری رابطه ای که به پایان رسیده نیز بخشی از این احساسات است. زمان کافی را برای غصه خوردن اختصاص دهید و هر آنچه را که نیاز دارید تجربه کنید. با انجام این کار رشد خواهید کرد.

۱۰. به سرعت رابطه توجه کنید.

در نهایت، شما همچنین باید روی از بین بردن سریع رابطه تمرکز کنید. بسیاری از افراد پس از جدا شدن از یک خودشیفته، خیلی سریع با افراد جدید آشنا می شوند و رابطه جدیدی را شروع می کنند. این فقط یک حواس پرتی موقت است و نمی تواند درد درونی شما را تسکین دهد. حتی ممکن است وضعیت شما را بدتر از آنچه که هست، کند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از بهبودی و ترمیم روانی، روابط جدید را شروع نکنید.

قدرت خود را باز خواهی یافت

جدا شدن از یک خودشیفته می تواند به روح شما آسیب برساند و قلب شما را به هزار تکه تبدیل کند. بدون شک هزاران رویا در سرتان دیده اید که وقتی از یک خودشیفته جدا شدید به نابودی تک تک آنها فکر کرده اید. چنین موقعیتی بدون شک دشوار است، اما باور کنید، ماندن و زندگی با یک خودشیفته می تواند حتی سخت تر باشد. رابطه با یک خودشیفته می تواند شما را به پایان نزدیک تر کند. به همین دلیل باید یک بار برای همیشه تصمیم قاطع بگیرید تا خودشیفته را از زندگی خود حذف کنید.

در این مقاله در مورد چگونگی خلاص شدن از شر یک خودشیفته صحبت می کنیم. اگرچه رابطه با یک خودشیفته بسیار مخرب است و اثرات روانی وحشتناکی دارد، اما جدا شدن از آنها غیرممکن نیست. جدایی از یک خودشیفته می تواند شما را به فردی قوی تر تبدیل کند و سلامت روان شما را تضمین کند. آیا تا به حال با یک خودشیفته رابطه داشته اید؟ در صورت تمایل تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منبع: درمان را انتخاب کنید، درمان را انتخاب کنید

برای رهایی از افسردگی چه باید کرد؟

در افسردگی، غم و اندوه به عمیق ترین لایه های زندگی نفوذ می کند و تغییراتی در احساسات و رفتار ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک یک روانشناس متخصص ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن بیابید. برای تماس با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


Buy How - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.