افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
0

مردم نباید قربانی سیاست های غلط خودروسازان شوند.

  • کد خبر : 388777
مردم نباید قربانی سیاست های غلط خودروسازان شوند.

فرهاد شهرکینماینده مردم زابل، ضحاک، نیمروز، هامون و هیرمند در شورای اسلامیدر گفتگو با خبرنگار پارلمانی صبح مجلس درباره گرانی بنزین و هاشی به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع تاکنون در کمیسیون انرژی مطرح نشده است. در هر جلسه هفتگی با مسئولان وزارت نفت و سایر دستگاه ها هیچ اشاره ای به افزایش […]

فرهاد شهرکینماینده مردم زابل، ضحاک، نیمروز، هامون و هیرمند در شورای اسلامیدر گفتگو با خبرنگار پارلمانی صبح مجلس درباره گرانی بنزین و هاشی به آن اشاره کرد و گفت: این موضوع تاکنون در کمیسیون انرژی مطرح نشده است. در هر جلسه هفتگی با مسئولان وزارت نفت و سایر دستگاه ها هیچ اشاره ای به افزایش قیمت سوخت نداشته ایم.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور در یکی از سخنان خود اشاره کرد که منطقی نیست ما سوخت را گران بخریم و با قیمت پایین به دست مردم برسانیم. اما اگر قرار است بر اساس استدلال های منطقی پیش برویم، باید به نکات دیگری هم توجه کنیم. یکی از این مسائل این است که حداقل دستمزد کارگران ما در سال جاری حدود 10 میلیون تومان و متوسط ​​درآمد طبقه متوسط ​​جامعه حدود 18 میلیون تومان است. با این وضعیت افزایش قیمت بنزین بیش از هر چیز غیرمنطقی به نظر می رسد.

شهرکی با تاکید بر اهمیت توجه به معیشت مردم گفت: زمانی که اقتصاد خانوار تحمل افزایش قیمت ها را ندارد نمی توانیم به این مشکلات رسیدگی کنیم. حتی صحبت از افزایش قیمت بنزین در جامعه می تواند باعث ایجاد تنش و مشکلات اجتماعی شود. بعید می دانم در کوتاه مدت و امسال بتوانیم زیرساخت های اقتصادی لازم برای افزایش قیمت سوخت را فراهم کنیم.

وی همچنین به مشکلات فنی مربوط به مصرف بالای بنزین اشاره کرد و گفت: مصرف بنزین در کشور ما به طور میانگین از مرز 120 میلیون لیتر در روز گذشته است. دلیل اصلی این مصرف خودروهایی است که از نظر مصرف سوخت بسیار کمتر از استانداردهای جهانی هستند. حتی خودروهای جدیدی که تولید می شوند مانند دنا پلاس توربو ایران خودرو در هر 100 کیلومتر حدود 10 لیتر بنزین مصرف می کنند. در حالی که در کشورهای دیگر این میزان بین 5 تا 7 لیتر کاهش یافته است.

عضو کمیسیون انرژی افزود: اگر بتوانیم مصرف بنزین خودروها را بهینه کنیم و خودروهایی با مصرف کمتر تولید کنیم، می توانیم نیاز به ساخت پالایشگاه های جدید یا واردات بنزین را کاهش دهیم. متاسفانه بیشتر مصرف بنزین ما به دلیل بی کیفیتی خودروهای تولید داخل است. بیش از 40 سال است که ما بدون رقابت از خودروسازان ملی حمایت می کنیم و این امر باعث ایجاد تغییرات قابل توجهی در کیفیت محصولات آنها نشده است.

شهرکی ادامه داد: متاسفانه مصرف بالای سوخت در کشور به دلیل عدم بهینه سازی در تولید خودرو موجب هدر رفتن سرمایه های ملی ما شده است. ما سالانه میلیاردها دلار برای واردات بنزین هزینه می کنیم و این وضعیت باید تغییر کند. تنها راه حل رقابتی شدن بازار خودروی کشور است.

وی با انتقاد از خودروسازان داخلی گفت: در شرایطی که خودروسازان ما سال هاست که در بازار ملی بدون رقابت هستیم و هنوز هم ضررهای انباشته داریم. در این میان افرادی که مجبور به خرید این خودروهای بی کیفیت هستند از ایمنی پایین و مصرف سوخت بالا ناراضی هستند. ما باید صنعت خودرو را وارد رقابت جهانی کنیم تا بتوانیم بهینه سازی مصرف سوخت را انجام دهیم.

این نماینده مجلس همچنین به مشکلات ناشی از ناتوانی خودروسازان در کاهش هزینه ها اشاره کرد و گفت: شنیده ها حاکی از آن است که خودروسازان پیشنهاد داده اند در صورت دادن ارز مناسب برای واردات قطعات، می توانند قیمت خودروها را 30 درصد کاهش دهند. . این نشان می دهد که حتی مزیتی که در گذشته در قطعه سازی داشتیم از بین رفته و خودروسازان به جای تکیه بر تولید داخل به واردات روی آورده اند.

نماینده مردم زابل در پایان افزود: باید صنعت خودرو را از وضعیت موجود نجات دهیم و فشار بیشتری به مردم وارد نکنیم. حمایت بی قید و شرط خودروسازان داخلی به ضرر مردم و سرمایه ملی کشور تمام شد. باید اجازه دهیم بازار خودروی کشور رقابت کند و هر سازمان و صنعتی که نتواند خود را در این بازار حفظ کند باید جای خود را به کسانی بدهد که می توانند.

لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=20362

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.