افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
1

کاهش 6 میلیارد مترمکعبی برداشت آب زیرزمینی در دو سال آینده

  • کد خبر : 388541
کاهش 6 میلیارد مترمکعبی برداشت آب زیرزمینی در دو سال آینده

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در جمع خبرنگاران گفت: 900 هزار حلقه چاه در کشور داریم که نیمی از آنها غیرمجاز است و تاکنون 130 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است. وی افزود: تا پایان سال 1404 هدف کاهش 6 میلیارد مترمکعبی برداشت آب از منابع زیرزمینی با انسداد بخشی […]

به گزارش بازار، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در جمع خبرنگاران گفت: 900 هزار حلقه چاه در کشور داریم که نیمی از آنها غیرمجاز است و تاکنون 130 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است.

وی افزود: تا پایان سال 1404 هدف کاهش 6 میلیارد مترمکعبی برداشت آب از منابع زیرزمینی با انسداد بخشی از چاه‌های غیرمجاز است.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: از مجموع 450 هزار حلقه چاه غیرمجاز، 110 هزار حلقه چاه شناسایی شده و 90 درصد آب استحصالی از منابع زیرزمینی از این چاه ها تامین می شود.

وی افزود: همچنین با مدیریت تلفیقی آب تصمیم گرفته شده تا 6 میلیارد مترمکعب برداشت از آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی کاهش یابد که البته چشم انداز این برنامه دو ساله نیست.

سخنگوی صنعت آب از افزایش سالانه کسری ذخایر آب زیرزمینی کشور به میزان تقریبی 5 میلیارد مترمکعب خبر داد و تصریح کرد: به طور میانگین طی 30 سال گذشته سطح آب سفره های زیرزمینی کشور 40 سانتی متر کاهش داشته است. سال و در برخی نقاط کشور تا 2 متر افت تعادل داشته ایم.

و ادامه داد: تراز فعلی دریاچه ارومیه 1270.1 متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 سانتی متر افزایش نشان می دهد.

قاسم زاده تصریح کرد: بارگذاری بیش از حد حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از مشکلات اساسی این دریاچه است و در واقع تعداد قابل توجهی از چاه هایی که در اطراف دریاچه ارومیه حفر شده و این حوضه مشکل اصلی آن است.

سخنگوی صنعت آب درباره دریافت حق آبه ایرانیان در هیرمند گفت: در سال هیدرولیکی گذشته تنها 300 میلیون مترمکعب حق آبه در هیرمند دریافت کردیم که البته نسبت به سال های قبل وضعیت بهتری داشتیم اما دریافت نکردیم. نیمی از حق آبه

وی افزود: امسال بر اساس بررسی های مراکز بین المللی، سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو، پاییز از نظر میزان بارندگی وضعیت مناسبی ندارد و علاوه بر سررسید به دلیل کمبود بارندگی، با افزایش متوسط ​​دما در پاییز مواجه هستیم.» این بدان معناست که در پاییز امسال کاهش تولید آب خواهیم داشت و با افزایش تبخیر ناشی از دماهای بالاتر، آب بیشتری از دسترس ما خارج خواهد شد.

قاسم زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر جزییات افزایش نرخ آب امسال گفت: افزایش نرخ آب فقط برای مشترکان پرمصرف بوده است، بنابراین این مشترکان تشویق می شوند مصرف خود را کاهش دهند و به گروه پرمصرف ها بپیوندند. مشترکین اما امسال برای مشترکین کم مصرف و پرمصرف افزایش نرخ نخواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.