افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
1

آخرین جزئیات پرکردن سدها | تراز دریاچه ارومیه 2 سانتی متر کاهش یافت

  • کد خبر : 388527
آخرین جزئیات پرکردن سدها | تراز دریاچه ارومیه 2 سانتی متر کاهش یافت

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور امروز در نشست خبری درباره جزئیات افزایش نرخ آب مشترکان پرمصرف گفت: چند سالی است که دولت پیگیر افزایش تدریجی نرخ آب است. امسال افزایش نرخ برای مصرف کنندگان پرمصرف برای مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفت و برنامه ای برای افزایش […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب کشور امروز در نشست خبری درباره جزئیات افزایش نرخ آب مشترکان پرمصرف گفت: چند سالی است که دولت پیگیر افزایش تدریجی نرخ آب است. امسال افزایش نرخ برای مصرف کنندگان پرمصرف برای مدیریت مصرف در دستور کار قرار گرفت و برنامه ای برای افزایش نرخ آب برای مشترکان کم مصرف در سال جاری وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت مخازن سدهای کشور گفت: طبق آخرین آمار، سدهای کشور 46 درصد و سدهای تهران 25 درصد پر هستند.

به گفته وی سد زاینده رود 25 درصد، دوستی 14 درصد، استقلال 11 درصد، چاه نیمه 16 درصد و ساوه 7 درصد است.

وی با بیان اینکه سال گذشته از نظر میزان بارندگی وضعیت نرمال داشتیم، اما شرایط آبرسانی سخت بود و در مجموع در شش استان تهران، بوشهر، قزوین، چهارمحال بختیاری، فارس و سمنان شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. .

81 درصد آب وارد سدها می شود.

وی میزان نهاده های سدها را 81 درصد عنوان کرد و افزود: سال گذشته نسبت به سال قبل 6 درصد افزایش نهاده داشتیم و نسبت به میانگین 5 ساله 13 درصد کاهش داشتیم.

سخنگوی صنعت آب گفت: تولید سدها نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش و نسبت به میانگین پنج ساله 19 درصد کاهش داشته است. 7 درصد رشد داشته است.

وی گفت: سد لار 4 درصد، سد دوستی با 180 میلیون مترمکعب، سد کرخه 51 درصد، گتوند 93 درصد، دز 61 درصد و چاه نمه 16 درصد پر شد.

قاسم زاده تصریح کرد: سهم 14 سد در سال گذشته کمتر از حد نرمال، 20 سد در محدوده 10 تا 20 درصد، 47 سد در محدوده 50 تا 70 درصد و سدهایی مانند خیر و پسیر نیز 100 درصد بوده است. . پر بوده و به طور میانگین سدهای کشور 80 درصد پر شده است.

کاهش 2 سانتی متری کاهش تراز دریاچه ارومیه

قاسم زاده درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: هم اکنون تراز دریاچه 1270.1 متر است که نسبت به سال گذشته 30 سانتی متر و نسبت به ابتدای سال هیدرولوژیکی 2 سانتی متر کاهش دارد.

وی با بیان اینکه مصرف چاه های اطراف دریاچه بسیار زیاد است و همین امر باعث شده به تراز اکولوژیکی دریاچه نرسد، افزود: امسال دریاچه تراز خوبی داشت اما با کاهش بارندگی ها آب ورودی به دریاچه انجام شد. کاهش یافت و سطح آن کاهش یافت.

وضعیت رهاسازی آب هیرمند

سخنگوی صنعت آب درباره جریان آب از هیرمند به ایران گفت: امسال بارندگی در ایران و افغانستان خوب بود و شاهد همکاری افغان‌ها بوده‌ایم، هرچند همیشه اعتراض داشتیم که آبیاری ما به پایان نرسیده است.

وی ادامه داد: سال گذشته 300 میلیون مترمکعب از هیرمند دریافت کردیم و نسبتاً مطمئن هستیم که چندین سال آب خواهیم داشت، البته اقدامات زیادی در این زمینه برای رفع کم آبی انجام شد و پروژه های زیادی در هامون و چاه انجام شد. تا حدودی اجرا شد، اما واقعیت این است که حتی اگر برای تامین آب به هیرمند نیاز مطلق نداشته باشیم، این آب باید از نظر زیست محیطی ارسال شود.

قاسم زاده با اشاره به همکاری نسبی افغانستان در زمینه رهاسازی آب گفت: سد کمال خان به گونه ای ساخته شده که بتواند همه سیلاب ها را مهار کند و اجازه ورود آنها به ایران را ندهد اما در سال های گذشته 2 میلیارد مترمکعب بود. آب منحرف شده و از دسترس خارج شد، اما به لطف دیپلماسی ایرانی، سال گذشته مقداری از آب به ایران فرستاده شد، هرچند که ادعای کامل آن منتشر نشده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.