افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
1

204 روستا در قلب استان قم ثبت سراسری می شود/ گویش قم – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 388410
204 روستا در قلب استان قم ثبت سراسری می شود/ گویش قم – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

خبرگزاری مهر، گروه استانی – دانیال قنبری: استانی دارای آثار سنتی، غذاهای محلی، طبیعت سرسبز، قنات، چشمه است. سارهاسدهای آبی، کوه ها و تپه ها از نعمت های الهی برای توسعه گردشگری هستند و روستاهای استان قم نیز از این نعمت های الهی برخوردارند. استان قم به سه شهرستان، 7 بخش، 13 بخش و 6 […]

خبرگزاری مهر، گروه استانی – دانیال قنبری: استانی دارای آثار سنتی، غذاهای محلی، طبیعت سرسبز، قنات، چشمه است. سارهاسدهای آبی، کوه ها و تپه ها از نعمت های الهی برای توسعه گردشگری هستند و روستاهای استان قم نیز از این نعمت های الهی برخوردارند.

استان قم به سه شهرستان، 7 بخش، 13 بخش و 6 شهرستان تقسیم شده است. کالجستان و سلفچگان، هر کدام از آنها سابقه ای طولانی در تاریخ دارند.

بخش مرکزی شهر قم 60 درصد استان را در بر می گیرد. ۶۴۷۳ کیلومتر و در 4 محور بزرگراه کاشان، بزرگراه قدیم قم – تهران، بزرگراه سراجه و بزرگراه کوه سفید واقع شده است.

بخش بادبادک از دیگر نقاط استان قم است که در جنوب شرقی استان واقع شده است و از شمال به مرکز، از جنوب به شهرستان دیلیجان و بخش سلفچگان، از شرق به بخش مرکزی و شهرستان سلفچگان همسایه است. نیاسر از شهرستان کاشان و از غرب به شهر قم و بخشداری سلفچگان می رسد.

فاصله بخش مرکزی تا شهر قم تقریباً 30 کیلومتر است و آب و هوای شهرهای آن از جمله می باشد. بادبادک گرم و خشک در حومه شهر فرد کوهپایه ای است در حالی که این قسمت 10 درصد کل استان قم را در بر می گیرد.

بخش سلفچگان ۲۰۰۰ 100000 کیلومتر مربع وسعت دارد و دومین بخش بزرگ استان قم به شمار می‌رود و این بخش از دو ناحیه تشکیل شده است. رهجرد شرقی و نزار به ریاست ارتقا یافته اند.

قطعه سلفچگان به دلیل قرار گرفتن در چهار راه ارتباطی مرکز کشور، وجود مسیرهای مواصلاتی مانند آزاد راه قم، سلفچگان – اراک، تهران، آزاد راه ساوه – سلفچگان اصفهان، دیلیجان و نفت. و خطوط انتقال گاز و فیبر نوری و همجواری با مراکز صنعتی کشور (اراک، اصفهان، تهران) و وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی دو صنعت بزرگ سیمان و فولاد به عنوان یکی از مناطق با اهمیت اقتصادی. ، کار کردی ملی و بین المللی بین المللی استان ذکر شده است.

از مکان ها و روستاهای توریستی دهستان سلفچگان می توانید به پلنگ دره ساد سری بزنید سنجگاندامنه های زیبای کوه زواریان و علی آباد قهستانامامزاده عبدالله در جاده قدیم قم – نزار و امامزاده جعفر در جاده اراک به قم اشاره کردند.

منطقه جعفریه با مساحتی حدود 650 کیلومتر مربع و تقریباً کل منطقه در شمال غربی شهر قم واقع شده است. بخش و زراعی است و مرکز ناحیه جعفر آباد شهر جعفریه است.

بخش کالجستان با وسعت ۱۱۰۰ کیلومتر مربع و در دو شهرک در دستجرد کاهان و 50 روستا در غرب استان قم هم مرز با استان مرکزی قرار دارد.

محور فعالیت های اقتصادی مردم منطقه کشاورزی و عمدتاً به صورت کاشت درختان خنک اقلیم و ارقام صیفی است. جت ها و به غیر از کشاورزی، مراکز اقتصادی دیگری مانند مناطق صنعتی وجود دارد کالجستاندامداری صنعتی و سنتی، وجود بیش از 100 واحد مرغداری و گلخانه کوثر با 27 واحد فعال در زمینی به مساحت 220 هکتار از دیگر منابع اقتصادی منطقه است.

204 روستا در قلب استان قم/ گویش قمی ثبت سراسری می شود

استان قم 204 روستا دارد.

بر اساس آخرین گزارش ها و آمار تعداد روستاهای استان قم، تعداد روستاهای دارای سکنه قم 204 روستا است که از این تعداد 131 روستا بالای 20 خانوار دارند.

انتخاب کنید گزارش دهید از شهرک های نواحی. قمرود و طبق آخرین سرشماری حدود 14 خانوار جمعیت دارد و در 40 کیلومتری شهر قم قرار دارد.

جعفرآباد شهری در دهستان است. قمرود از توابع بخش مرکزی است و طبق آخرین سرشماری این شهر حدود 21 خانوار سکنه دارد.

روستای جنت آباد با شیب کم در 17 کیلومتری جاده قم – کاشان در کویر واقع شده و جمعیت این روستا به حدود 401 خانوار می رسد.

قمرود در 20 کیلومتری شهر قم قرار دارد و لنگرود روستایی از توابع دهستان کنوات است که 353 خانوار سکنه دارد.

کویر قم از شمال به بلاتکلیف این پارک ملی از سمت کویر و از شرق به دریاچه نمک، از غرب به اتوبان تهران-قم و از جنوب و جنوب شرقی به قم و دریاچه نمک مساحتی بیش از 10 هزار نفر دارد. هکتار. که به آن دشت مشکل آنها می گویند

204 روستا در قلب استان قم/ گویش قمی ثبت سراسری می شود

گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است

گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است که دریاچه‌ای کوچک در دل خود دارد و پدیده‌ای طبیعی و منحصربه‌فرد و یکی از جاذبه‌های دیدنی به شمار می‌رود. ژئوتوریسم در ایران گنبدهای نمکی وجود دارد که این دانه های نمکی حاصل چین خوردگی های زمین شناسی است و این گنبد نمکی در 20 کیلومتری غرب شهر قم قرار دارد.

دره کاهان در 35 کیلومتری بزرگراه سلوچگان ساوه قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد که یکی از بخشهای کالجستان در نظر گرفته شده است

قله پوشیده از برف انبار در جنوب شرقی شهر. فرد و شمال غربی نراق بلندترین قله استان قم با ارتفاع تقریبی. ۳۱۷۵ متر بالاتر از سطح دریا و این منطقه حدود 4 کیلومتر با شهرک فاصله دارد فرد واقع شده است

علیرضا ارجمندی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم در گفت وگویی اظهار کرد: استان قم 7 هزار و 100 شغل مستقیم و 70 رشته در حوزه صنایع دستی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم تصریح کرد: امسال در تلاش هستیم تا 13 پروژه از جمله مرمت کاروانسرای منظره، مرمت و ساماندهی مسجد را مرمت و ساماندهی کنیم. پاچیانمرمت خانه تاریخی توکلی، مرمت قلعه دولت آباد، گازرسانی به منطقه نمایشگاه گردشگری کویر بهشت ​​در روستا نمی آید قسمت متروکه به بهره برداری می رسد.

ارجمندی ادامه داد: در حوزه گردشگری استان قم 60 پروژه شامل 22 هتل و مسافرخانه در حال ساخت است که سرمایه گذاری آنها 119 میلیارد تومان نیاز دارد.

204 روستا در قلب استان قم/ گویش قمی ثبت سراسری می شود

گفت: موز روستایی. سنجگانبید پیر علی آباد، چنار کهنسال شهر شوهرشدرخت توت روستایی کوگاندرخت توت روستایی بازیدرخت توت روستایی جامیزقانتالاب زماندرخت توت در روستای بشارت آباد پیر محمود و در این سالها چندین درخت دیگر در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

گویش قمی و هشت اثر دیگر از استان در سطح ملی ثبت شده است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم تصریح کرد: امسال ثبت گویش قمی، موسیقی آیینی زورخانه ای، آیینی آشپز شام قمی، مراسم سمنوزن قمی، مراسم خطبه خوانی حرم حضرت معصومه (س)س)مهارت پخت کلوچه برنج قم و کلوچه برنجی بخش کالجستان و ما مهارت گلدوزی قم خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.