افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
1

آیا دولت چاره ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد؟

  • کد خبر : 388304
آیا دولت چاره ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد؟

آفتاب نیوز: دیروز شرکت ملی پالایش و پخش مشتقات نفتی اعلام کرد: سقف سوخت گیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور (به استثنای استان های مرزی) که 60 لیتر در هر شیفت بود به 50 لیتر در هر شیفت تغییر کرد. بنابراین دارندگان کارت سوخت خودروهای شخصی می توانند در هر بار سوخت گیری […]

آفتاب نیوز:

دیروز شرکت ملی پالایش و پخش مشتقات نفتی اعلام کرد: سقف سوخت گیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور (به استثنای استان های مرزی) که 60 لیتر در هر شیفت بود به 50 لیتر در هر شیفت تغییر کرد. بنابراین دارندگان کارت سوخت خودروهای شخصی می توانند در هر بار سوخت گیری تا 50 لیتر بنزین با کارت خود دریافت کنند و تنها دو بار در روز از کارت خود استفاده کنند.

محدودیت سوخت گیری با کارت سوخت شخصی و کاهش سهمیه کارت سوخت پمپ بنزین ها از مرداد ماه سال گذشته اجرایی شده بود. در آن زمان تیم اقتصادی دولت و البته نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که شوک قیمتی بنزین اثرات نامطلوبی بر جامعه دارد. اما در همان زمان اخبار متعددی مبنی بر افزایش مصرف بنزین در رسانه ها منتشر شد و گفته شد مصرف بنزین به بیش از 120 میلیون لیتر رسیده است.

در آخرین تحولات، رضا نواز سخنگوی اتحادیه پمپ بنزین های کشور گفت: بررسی میزان مصرف و نسبت سوخت گیری بنزین با نرخ آزاد و دولتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که تمایل مردمی. مصرف بنزین رایگان به طور قابل توجهی افزایش یافته است، و در برخی از روزها در حال حاضر “شهرها با رشد تا 30٪ همراه است.”

به گفته وی «کاهش ارزش پول، رغبت مردم به سفر که در تمام دنیا افزایش یافته است، مصرف بالای خودروهای تولید داخل، استفاده از کولر بویژه در فصول گرم سال، مقرون به صرفه بودن استفاده از خودروی شخصی در مقایسه با خودروهای دولتی به دلیل تثبیت قیمت سوخت “سال هاست و برخی عوامل دیگر تمایل مردم به استفاده از بنزین با قیمت آزاد روز به روز افزایش یافته است.”

در شرایطی که اظهارات رئیس جمهور درباره گرانی «غیرمنطقی» بنزین، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دولت چهاردهم به دنبال یک شوک قیمتی جدید در حوزه سوخت است؛ این گمانه زنی ها در این زمینه مطرح شده است. قوی تر شده بود؛ اکنون به نظر می رسد که دولت جدید همان مکانیسم «بدون قیمت» را برای کنترل مصرف بنزین اتخاذ کرده است.

در واقع شرایط فعلی مصرف بنزین را به دلیل قیمت پایین آن نسبت به سایر کالاها افزایش داده است و جامعه برای شوک قیمتی جدید در شرایط تورمی آماده نیست. راه حل «کنترل مصرف» با «محدودیت سوخت رسانی» به روشی جدید اتخاذ شده است.

با توجه به اینکه این راهکار قبلاً اجرا شده است، خوب است گزارش عملکردی در مورد آن منتشر شود تا میزان موفقیت «راه حل بی بها» در کاهش مصرف بنزین مشخص شود. اکنون از کامنت ها مشخص می شود که مصرف بنزین نه تنها کاهش نیافته بلکه با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها افزایش یافته است. پس چرا چنین راهکاری دوباره به شکل دیگری اجرا شد و این بار نیز محدودیت ها افزایش یافت؟ این محدودیت ها تا کی ادامه دارد و چرا حتی یک تصمیم در مورد بنزین گرفته نشده است؟

دولت چاره ای جز مدیریت عرضه سوخت ندارد.
محمود خاقانی کارشناس انرژی در خصوص کاهش سقف سوخت گیری گفت: این تصمیم نشان داد که دولت چاره ای جز تغییر در روند سوخت گیری ندارد. البته در این خبر اعلام نشده است که برای افرادی که بیش از 50 لیتر بنزین نیاز دارند چه تصمیمی گرفته می شود، اما به نظر می رسد به زودی اعلام شود که اگر مردم بخواهند بیش از 50 لیتر بنزین مصرف کنند، قیمت متفاوت و گران تر خواهد بود.

افزایش کسری بودجه
وی با اشاره به وضعیت بودجه کشور افزود: تنها در بودجه سال 1403 که توسط دولت سیزدهم تهیه و ابلاغ شد، کشور 400 میلیارد تومان کسری بودجه دارد و در شرایط فعلی این کسری بودجه بسیار افزایش یافته است. بیشتر .

این کارشناس صنعت انرژی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در کشور قانونی وجود داشت که می گفت از کجا آمده است؟ و باید ببینیم برخی از افرادی که در سیستم های مختلف کار می کنند و دارای ثروت هنگفتی هستند این ثروت را از کجا آورده اند.

اتلاف انرژی در کشور زیاد نیست.
خاقانی با بیان اینکه دولت چاره ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد، افزود: در مورد سایر فرآورده ها نیز همین اتفاق خواهد افتاد. اما اگر دولت بتواند مالیات و تعرفه ها را تغییر دهد تا بنزین گران شود، قیمت کالاها متناسب با افزایش قیمت بنزین رشد نخواهد کرد.

این کارشناس بنزین در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم اخیر دولت برای کاهش سقف سوخت گیری باعث رفع عدم تعادل انرژی می شود، گفت: ما از پک های آبگرمکن به عنوان وسایل گرمایشی در منازل خود استفاده می کنیم و این پک ها هم برقی و هم گازی هستند. راندمان پایین در هر دو حالت و بیشتر انرژی از محل تولید تا محل مصرف هدر می رود که بخشی از آن به دلیل ناکارآمدی مدیریت در سال های اخیر و بخشی به عدم سرمایه گذاری در فناوری های جدید بوده است. و بخشی دیگر از آن شعارهای توخالی بود که می دادند.

خاقانی ادامه داد: خوشبختانه طرح ایران هراسی و تروریسم برای افشای ارگان های وابسته به جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است و امروز نتانیاهو می خواهد تعاملی را که آقای مزیکیان می خواهد با دنیا و تحریم کنندگان داشته باشد به قیمت از بین ببرد. بیروت و غزه را نابود کنید.»

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.