افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 6 October , 2024
0

کاهش تعرفه ها در دستور کار است

  • کد خبر : 387624
کاهش تعرفه ها در دستور کار است

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در حاشیه نشست با فعالان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در سازمان توسعه تجارت معتقدیم که همه چیز کار است. سیاست‌ها و کارهایی که انجام می‌دهیم از طریق تعامل با بخش خصوصی معنادار خواهد بود و قاعدتاً همکاری با بخش […]

به گزارش بازار، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در حاشیه نشست با فعالان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در سازمان توسعه تجارت معتقدیم که همه چیز کار است. سیاست‌ها و کارهایی که انجام می‌دهیم از طریق تعامل با بخش خصوصی معنادار خواهد بود و قاعدتاً همکاری با بخش خصوصی و پتانسیل آن می‌تواند به تحقق برنامه‌های ما کمک کند. در نتیجه یکی از این برنامه ها تقویت تولید رقابتی است. برای افزایش صادرات خود باید محصولی داشته باشیم که بتواند با رقبای خود در بازار جهانی رقابت کند و برای این کار باید بسترهای تولیدی را ارتقا دهیم که یکی از آنها سرمایه گذاری و دیگری تسهیل تجارت است. .

وی در خصوص واردات بدون انتقال ارز افزود: این موضوع همواره یکی از مطالبات بخش خصوصی بوده و به نظر من این موضوع می تواند مفید باشد اما از سوی دیگر در بانک مرکزی این نگرانی وجود دارد که این موضوع تاثیرگذار باشد. نرخ ارز؟ در بازار چگونه خواهد بود؟ بنابراین فکر می‌کنم با رفع آن نگرانی‌ها، این تسهیلات می‌تواند مورد استفاده کشور قرار گیرد و واقعاً مایه شرمساری است که وقتی تاجران، تجار و تولیدکنندگان بزرگی داریم که در خارج از کشور اعتبار دارند و حتی می‌توانند ماشین‌آلات و مواد اولیه را تامین مالی و وارد کنند. خودمان را از چنین امکانی محروم نکنیم.

قائم مقام وزیر صامت درباره بررسی تعرفه ها اظهار کرد: اعتقاد کلی ما در سازمان توسعه تجارت این است که یکی از مواردی که می تواند به توسعه تجارت کمک کند رفع موانع، محدودیت ها و کاهش تعرفه ها است. تعرفه ها دو جنبه دارد، یک جنبه حمایت از تولید است و باید مراقب باشیم که اگر در این جنبه اغراق شود، تعرفه ها مانعی برای توسعه تجارت شود، بنابراین باید تعادل برقرار شود. ما نمی توانیم تولید طولانی مدت را با ابزار پشتیبانی کنیم. تعرفه‌ها، زیرا این امر باعث می‌شود که تولید رقابتی شکل نگیرد، بنابراین تولیدکننده ما باید آمادگی سازگاری با نظام تجارت آزاد را داشته باشد.

دهقان دهنوی ادامه داد: قرارداد تجارت آزاد با اوراسیا که در مرحله تصویب در مجلس است، اولین گام در این راستا است که تعرفه 87 درصدی کالاها را به صفر می رساند و تجربه ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. در بازارهای جهانی به رقابت بپردازند و معتقدم در ماه های آینده در مجلس تصویب و در مجامع کشورهای دیگر تصویب خواهد شد، سپس اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص رفع تکلیف مبادله ای نیز گفت: قانونی که در مورد رفع تکلیف مبادله ای در مجلس به تصویب رسید اهدافی دارد که هنوز برای برخی از این اهداف چه در سطح اساسنامه و آیین نامه توجیهاتی وجود دارد. چه در سطح رویه ها و فرآیندهای درون سازمان توسعه تجارت و سایر نهادها و چه در سطح قانونی، اگر به این نتیجه برسیم که نیاز به اصلاح قانون داریم، قطعا در رابطه با آن اقدام خواهیم کرد.

دهقان دهنوی درباره محدودیت سابقه صدور کارت بازرگانی گفت: تلاش می کنیم با اصلاح رویه ها، فرآیندها و مقررات مسیر بهتری ایجاد کنیم اما این مسیر چگونه است با همکاری و همفکری بخش خصوصی به آن خواهیم رسید. بخش

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای بازنگری در تعرفه واردات خودرو وجود دارد، گفت: در ماده یک برای محصولات مختلف کمیسیون هایی در نظر گرفته شده است که در این خصوص 9 دستگاه حضور دارند. کمیسیون ماده 1 و بحث در مورد تعرفه هر محصول. به عنوان یک قاعده کلی، این بحث ها موافقان و مخالفانی دارند. امیدوارم نتایج مطلوب باشد اما در مجموع نتیجه کلی ما به سمت کاهش تعرفه محصولات است.

وی تصریح کرد: اولین قدم برای توسعه صادرات، رفع موانع و محدودیت های اضافی است، بنابراین تا جایی که بتوانیم این کار را انجام خواهیم داد، اما در بلندمدت و میان مدت، توسعه زیرساخت های صادراتی و سرمایه گذاری در راه حل ها و سیاست های تولیدی رقابتی است. می تواند به توسعه صادرات کمک کند.

معاون وزیر صمت در خصوص واردات آیفون 15 و 16 گفت: در حال حاضر نظری در این مورد ندارم.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره روز ملی صادرات نیز گفت: روز ملی صادرات یک برنامه بخش خصوصی است. در این روز از صادرکنندگان نمونه با حضور بالاترین مقام های کشور تجلیل می شود و امسال نیز این کار را انجام دادیم. ما سعی می کنیم از ابتکارات جدید استفاده کنیم و از آنهایی که ویژگی های جدیدتر بودن را دارند، به عنوان مثال، آنهایی که موفق به صادرات به بازار جدید می شوند، تقدیر کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=387624

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.