افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
1

اعلام بیشترین جرایم سایبری و مجرمانه ترین استان های کشور

  • کد خبر : 387270
اعلام بیشترین جرایم سایبری و مجرمانه ترین استان های کشور

آفتاب نیوز: سردار وحید مجید با اشاره به اقدامات پلیس فتا گفت: پلیس فتا از سال 1392 کار خود را در کشورمان آغاز کرد که در آن زمان تعداد کل پرونده های ما در کشور بین سه تا چهار هزار پرونده بود اما با گذشت زمان، زیرا استفاده از فناوری های جدید و اینترنت فراگیر […]

آفتاب نیوز:

سردار وحید مجید با اشاره به اقدامات پلیس فتا گفت: پلیس فتا از سال 1392 کار خود را در کشورمان آغاز کرد که در آن زمان تعداد کل پرونده های ما در کشور بین سه تا چهار هزار پرونده بود اما با گذشت زمان، زیرا استفاده از فناوری های جدید و اینترنت فراگیر شد و روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده شد. هر روز تعداد موارد نیز افزایش یافت.

93 درصد پرونده های پلیس فتا حل و فصل می شود
وی افزود: با گذشت زمان تعداد کاربران افزایش یافت، بنابراین در حال حاضر افراد بسیاری از اقدامات خود را از طریق اینترنت انجام می دهند که در نتیجه جرایم در اینترنت نیز افزایش یافت. بنابراین در سال 2018 تعداد پرونده های ما در پلیس فتای کشور به بیش از 160 هزار پرونده رسید. به یاد دارم که در همان سال پرونده 200000 نفر را در بانک اطلاعاتی خود داشتیم که مجرمان سایبری به آنها دسترسی پیدا کردند، یعنی کلاهبرداران اطلاعاتی مانند شماره حساب، رمز عبور امن دوم (تثبیت شده) و CVV2 این افراد را داشتند. در واقع هر زمان که می خواستند می توانستند از آنها استفاده کنند و حساب افراد را خالی کنند.

رمز عبور پویا از برداشت های غیرمجاز جلوگیری می کند
مجید با اشاره به اجرای طرح تبدیل کد استاتیک به کد دینامیک دوم گفت: بر همین اساس اجرای دومین کد پویا را به مدت دو سال مطالعه و تحقیق کردیم و در نهایت در سال 1397 این طرح با همکاری بانک ها و سایر نهادهای ذیربط و به این ترتیب توانستیم از درصد قابل توجهی از برداشت های غیر مجاز از حساب افراد جلوگیری کنیم.

وی افزود: اجرای دومین طرح رمز عبور پویا تقریباً همزمان با شیوع ویروس کووید 19 بود. در بررسی های انجام شده مشخص شد که در این ایام به دلیل اینکه همه درگیر این ویروس بودند و مردم مجبور بودند بیشتر کار خود را از خانه و آنلاین انجام دهند. اکثر نیروهای پلیس دنیا با افزایش جرایم سایبری در کشورها مواجه بودند در حالی که این روزها با اجرای دومین طرح رمز عبور پویا شاهد کاهش 22 درصدی جرایم سایبری در کشورمان بودیم.

رئیس پلیس فتا فرجا ادامه داد: در 6 ماهه امسال 20 درصد افزایش کشف جرم داشتیم و توانستیم تقریبا 93 درصد پرونده های خود را کشف و حل کنیم.

چند کد جرایم سایبری در کشور داریم؟
اولویت های جرایم سایبری در پلیس فتا چیست؟
مجید خاطرنشان کرد: تعداد کدهای جرایم سایبری یا همان عناوین مجرمانه در هر کشور متفاوت است. وی گفت: 72 کد جرایم سایبری در دنیا شناسایی شده است که این تعداد با توجه به شرایط هر کشور متفاوت است. در کشور ما 22 کد جرایم سایبری شناسایی شده است که هر کدام شامل چندین جرایم اینترنتی است.

وی با اشاره به اولویت های پلیس فتا در سال جاری افزود: در حال حاضر پنج اولویت برای برخورد با جرایم داریم. اولویت اول «کلاهبرداری های اینترنتی» است. این گروه شامل جرایم مختلفی از جمله کلاهبرداری در زمینه خرید آنلاین، ارزهای دیجیتال و ارائه خدمات مختلف است. به عنوان مثال، شما محصولی را از طریق اینترنت خریداری می کنید که یا به دستتان نمی رسد یا مواد آن چیزی نیست که می خواهید و معتبر نیست. این گروه از جرایم 38 درصد جرایم سایبری ما را تشکیل می دهند.

رئیس پلیس فتایی فرجا ادامه داد: دسته دوم جرایمی که برای ما در اولویت است «وصول غیر مجاز» است. این گروه شامل جرائمی مانند فیشینگ است. یعنی همان مشکل ارسال لینک های آلوده به موبایل افراد. کلاهبرداران با استفاده از این روش به تلفن همراه افراد پیام می فرستند و از عناوینی مانند یارانه، کمک معیشتی، یارانه بنزین، احکام قضایی و … استفاده می کنند. برای فریب دادن افراد به کلیک کردن روی پیوندهای ارسال شده. در این صورت کلاهبردار بلافاصله به اطلاعات تلفن همراه شخص مانند اطلاعات حساب بانکی، مخاطبین و شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کند و می تواند مرتکب هر نوع سوء استفاده ای شود.

سهم 30 درصدی برداشت های غیرمجاز از کلیه پرونده های پلیس فتا
مجید بیان کرد: به عنوان مثال در این روش کلاهبردار می تواند با استفاده از اطلاعات بانکی قربانی، حساب بانکی قربانی را خالی کند و یا با دسترسی به مخاطبین تلفن همراه مقتول، خود را به جای قربانی معرفی کند، به او پیام ارسال کند و پول قرض کند. از آنجایی که این جنایت متاسفانه در کشور ما زیاد اتفاق می افتد، ما تذکرات زیادی در مورد آن به مردم می دهیم، اما باز هم حدود 30 درصد از کل پرونده های ما مربوط به این جرم است.

وی افزود: اولویت سوم ما «دسترسی غیرمجاز به داده ها» است. در این روش کلاهبردار با هک تلفن همراه افراد به شبکه های اجتماعی و رمز عبور افراد دسترسی پیدا می کند. به عنوان مثال، با نصب باج افزار بر روی گوشی کاربر، یک فرد سودجو به اطلاعات محل کار خود دسترسی پیدا می کند و تهدید می کند که در صورت عدم پرداخت باج، این کار را انجام می دهد. این اطلاعات را فاش کنید

رئیس پلیس فتای فرجا ادامه داد: «افترا» و «آزار اینترنتی» اولویت های بعدی پلیس فتا است. فرد سجود در این موارد به اطلاعات شخصی مانند عکس و فیلم افراد دسترسی پیدا کرده و تهدید به انتشار آنها در فضای مجازی کرده است. درصد این جرایم در کشور ما کم است اما جزو اولویت های پلیس فتا است.

مجید گفت: لازم به ذکر است که کاربران خارجی شبکه های اجتماعی در حالت گمنامی به سر می برند و به همین دلیل به راحتی می توانند از این فضا سوء استفاده کنند.

کدام شهرها بیشترین و کمترین میزان جرایم سایبری را دارند؟
15 درصد جرایم سایبری در تهران رخ می دهد
با اشاره به شهرهایی که بیشترین آمار جرایم سایبری را دارند. وی افزود: در بررسی های ما مشخص شد که تهران 15 درصد، خراسان رضوی 9، اصفهان 9 درصد، شیراز 6 درصد و خوزستان 5 درصد جرایم سایبری بوده اند.

رئیس پلیس فتای فرجا به بیان شهرهایی که کمترین جرائم سایبری را دارند پرداخت و ادامه داد: در فرماندهی ویژه اداری کیش و استان های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و قزوین جرایم سایبری کمتر از شهرهای دیگر است. .

قرار گرفتن 1 میلیارد تن پول عمومی در معرض کلاهبرداری در نیمه اول سال جاری
مجید در پاسخ به این سوال که گردش مالی کلاهبرداری اینترنتی چقدر است؟ وی گفت: در شش ماه امسال بیش از هزار تریلیون تومبا از پول مردم در معرض کلاهبرداری قرار گرفت که حدود 40 درصد آن یعنی حدود 500 میلیارد تومبه بلوکه شد و کلاهبرداران نتوانستند آن را بگیرند. از حساب قربانی خارج شود، زیرا پلیس فتا بلافاصله حساب ها را می بندد. اما بیش از 700 میلیارد تومبا نیز به سرقت رفت.

وی افزود: البته شایان ذکر است که از آنجایی که بیش از 90 درصد جرایم سایبری کشف و متهم دستگیر می شود. بیشتر پول های مسروقه نیز به مال گمشده بازگردانده می شود و این مبلغ در واقع جبران می شود.

در پاسخ به این سوال که فتا فرجا رئیس پلیس راهور مسدود کردن حساب افراد کلاهبردار چگونه است؟ وی ادامه داد: زمانی که افراد روی لینک آلوده کلیک می کنند یا متوجه می شوند که هک شده اند. بلافاصله به پلیس فتا اطلاع دهند. در این مورد با هماهنگی خوب بین دستگاه قضایی، بانک ها و پلیس فتا؛ در کمتر از چند دقیقه حساب شخص قفل می شود و کلاهبردار نمی تواند وجوهی را از حساب برداشت کند تا پول مردم دزدیده نشود.

با آموزش مردم قطعا آمار جرایم کاهش می یابد
وی با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی مردم افزود: پلیس فتا از تمام توان خود برای مقابله با جرایم اینترنتی استفاده می کند اما نباید بحث آموزش و فرهنگ سازی را فراموش کرد. اگر مردم در زمینه سواد رسانه ای و سایبری آموزش کافی ببینند و فرهنگ امنیت در فضای مجازی گسترش یابد. قطعا کمتر شاهد این جنایات خواهیم بود. این موضوع نیز نیازمند همکاری دستگاه های مختلف برای افزایش میزان آموزش است، البته پلیس فتا نیز به صورت روزانه برنامه های آموزشی دارد و هشدارهای زیادی را از طریق فضای مجازی، پیامک و … ارسال کرده است.

رئیس پلیس فتایی فرجا ادامه داد: همه باید تدابیر امنیتی دستگاه های ارتباطی خود را بدانیم و از آنها استفاده کنیم تا مورد سوء استفاده قرار نگیریم. علاوه بر این، این مسائل برای هر یک از اعضای خانواده متفاوت است و همه باید بدانند چگونه از حریم خصوصی خود در فضای مجازی محافظت کنند.

مجید با اشاره به جرایم مرتبط با لینک های آلوده گفت: دو سال است که به مردم درباره پیوندهای آلوده به روش های مختلف هشدار می دهیم. بر این اساس در تحلیل تماس‌های مرکز فوریت‌های پلیس فتا متوجه شدیم که حدود 70 درصد از تماس‌های ما از سوی شهروندانی است که ادعا می‌کنند لینک آلوده به تلفن همراهشان ارسال شده، اما روی آن کلیک نکرده‌اند و سقوط نکردند. در این تله آنها در تماس های خود این شماره ها را به ما معرفی می کنند تا رسیدگی شود و این نشان می دهد که آموزش ما مفید بوده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=387270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.