افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

آینده داروسازی در ایران بسیار سخت خواهد بود. اگر سازمان غذا و دارو قادر به حل مشکلات نیست بازار دارو را به بخش خصوصی بسپارد.

  • کد خبر : 387082
آینده داروسازی در ایران بسیار سخت خواهد بود. اگر سازمان غذا و دارو قادر به حل مشکلات نیست بازار دارو را به بخش خصوصی بسپارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نهمین دوره نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با حضور بسیاری از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات دارویی ایرانی و خارجی و همچنین وزیر بهداشت، نمایندگان مجلس، سفرا و… برگزار شد. داروسازان و دانشجویان خبرنگار اجتماعی رکنا در گفتگو با مرتضی استوار، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیرگستر، از مشکلات […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نهمین دوره نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با حضور بسیاری از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات دارویی ایرانی و خارجی و همچنین وزیر بهداشت، نمایندگان مجلس، سفرا و… برگزار شد. داروسازان و دانشجویان خبرنگار اجتماعی رکنا در گفتگو با مرتضی استوار، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیرگستر، از مشکلات تولیدکنندگان ایرانی در زمینه واردات مواد اولیه، تولید، فروش و توزیع دارو در بین مردم و همچنین ضعف ها و آینده داروسازی در کشور گفت. ایران.

استوار با توجه به ادامه فعالیت این شرکت با وجود تحریم های دارویی اذعان داشت: ما تولیدکنندگان داخلی به سختی کار و روزهای سخت عادت کرده ایم، طبیعتا مشکلات بن بست نیست بلکه کار را سخت می کند و هر شرکتی راه حلی برای آن پیدا کرده یا ایجاد می کند. مشکلاتی که به وجود می‌آیند «هر چه این مشکلات بیشتر طول بکشد، زمان بیشتری برای تطبیق با شرایط حاکم و ایجاد راه‌حل‌های متفاوت خواهیم داشت».

وی عمده ترین و مشکل سازترین حوزه تولیدکنندگان ایرانی را تامین مواد اولیه، تجهیزات و خدمات عنوان کرد و اظهار داشت: برای رفع این مشکلات منابعی را که مواد اولیه و بازارهای اروپایی را از آن تامین می کردیم تغییر دادیم. ما برای تسهیل دسترسی به مواد مورد نظر خود به بازارهای چین و هند مراجعه کردیم راه مستقیم، ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر در برخی موارد ممکن است این عرضه با تأخیر و زمان‌بر باشد، اما تولید ما را متوقف نمی‌کند.

استوار در ادامه به قیمت داروهای تجویزی در ایران پرداخت و ضمن اشاره به رواج بازار آزاد در بیشتر کشورهای دنیا در خصوص قیمت‌ها، گفت: اگر بازار را به حال خود رها کنیم، خود به خود تعدیل می‌شود، مثلاً اگر دو شرکت یکسان تولید کنند. محصولی با همان کیفیت اما قیمت فروش یکی از آنها بالاتر از دیگری باشد، شرکتی که قیمت کمتری برای فروش محصولات خود داشته باشد به تدریج با شکست و نابودی مواجه می شود. در تمام نقاط دنیا، بازار، اگر یک شرکت انحصاری نباشد یا محصولاتش نسبت به شرکت‌های تولیدی رقیب‌اش مزیت رقابتی خاصی نداشته باشند، شرکت باید خود را با شرکت‌های رقیب همسو کند.

استوار اولین و مهم ترین مشکل تمامی شرکت های دارویی کشور در زمینه فروش و توزیع دارو را بازگشت پول دانست. شرکت های دارویی محصولات خود را به صورت موقت به داروخانه ها می فروشند اما تامین اجتماعی داروخانه ها را به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی داروخانه ها به شرکت های توزیع بدهکار نگه می دارد. به دلیل تاخیر در پرداخت تامین اجتماعی، داروخانه ها نیز بدهی خود را به شرکت پخش دیر پرداخت می کنند و شرکت پخش نیز دیرتر بدهی خود را به شرکت های دارویی تحویل می دهد. این معضل که در حال حاضر در بین تمامی شرکت های تولید کننده دارو در ایران رواج دارد، باعث شده است که بازگشت پول به شرکت های تولید و توزیع زمان بیشتری ببرد.

به گفته استوار، با بررسی بازار می توان نیازهای مردم را شناسایی کرد، زیرا بازار همواره کمبودهای خود را معرفی می کند. به عنوان مثال، در زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، نیاز بازار و تقاضای مردم باعث استفاده از ماسک و الکل شد و همه شرکت‌ها شروع به تولید این محصولات کردند. به این ترتیب که در صورت کمبود دارویی در کشور، تیم های تحقیقات بازار شرکت های تولید کننده در هنگام جست و جو و یافتن محصول مورد تقاضای مردم، بلافاصله اقدام به تولید آن در شرکت های خود کرده و ظرفیت های خود را افزایش می دهند.

او آینده داروسازی و فعالیت های دارویی در ایران را «بسیار بد» و «بسیار سخت» خواند.

وی جدی ترین نقطه ضعف صنعت داروسازی ایران را ضعف ارتباط و انزوای ایران از کشورهای پیشرفته و عدم استفاده از فناوری های آن دانست و گفت: با وجود محصولات جدید شرکت های دانش بنیان، بسیاری از شرکت های تولید کننده داروی ایرانی از رایج ترین فرمولاسیون هایی که در دنیا استفاده می کنند، اگر ما روابط خود را با دنیا بهبود ببخشیم، قطعاً به دلیل انزوایی که ایرانی ها از آن دوری کرده اند، انتقال، صادرات و واردات مواد اولیه به کشور آسان تر می شود ارتباط و انتقال داروها و فناوری های نوین و بهره مندی کمتر از این مزایا.

وی در پایان افزود: شرکت پخش داروخانه، تامین اجتماعی و سازمان غذا و دارو مسئولیت تسهیل دسترسی مردم به دارو را بر عهده دارند. اگر این موسسات بخواهند با واگذاری زمین، سختگیری بی مورد در حوزه های قانونی، ساده سازی مراحل اداری، کاهش زمان پاسخگویی به تولیدکنندگان و واردکنندگان، تعیین رویه قانونی ثابت و عدم نظارت و کنترل بر فرآورده ها بر اساس سلیقه کارشناسی به شرکت های دارویی کمک کنند. . می تواند به تولیدکنندگان ملی کمک کند. در صورت بروز مشکل در رفع این مشکلات، سازمان غذا و دارو می تواند این وظایف را به بخش خصوصی بازار واگذار کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=387082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.