افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
1

دلایل ریاض برای ادامه آشتی با تهران در پرتنش ترین دوره منطقه

  • کد خبر : 386309
دلایل ریاض برای ادامه آشتی با تهران در پرتنش ترین دوره منطقه

اطلاع رسانی کند پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادی.در یک نشست منطقه ای با حضور مسعود البادیشیان، رئیس جمهور جدید ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ارزیابی اثرات گسترده تر تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل ادامه دادند. این پزشکان روز پنجشنبه در حاشیه نشست گفتگوهای همکاری آسیایی در دوحه پایتخت قطر با فیصل […]

اطلاع رسانی کند پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصادی.در یک نشست منطقه ای با حضور مسعود البادیشیان، رئیس جمهور جدید ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ارزیابی اثرات گسترده تر تشدید تنش ها بین ایران و اسرائیل ادامه دادند.

این پزشکان روز پنجشنبه در حاشیه نشست گفتگوهای همکاری آسیایی در دوحه پایتخت قطر با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کردند. وی پیش از آن با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز ملاقات کرد.

به گزارش المانیتور، ایران سه شنبه شب نزدیک به 200 موشک شلیک کرد و چندین سایت از جمله پایگاه های هوایی را در سراسر اسرائیل هدف قرار داد. ایران گفت این بمباران موشکی انتقام ترور حسن نصرالله رهبر حزب الله و همچنین رهبران ارشد حماس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

همزمان با نگرانی از واکنش شدید اسرائیل، کشورهای عربی خلیج فارس نگران هرگونه تأثیر احتمالی بر تأسیسات انرژی و جریان روان تجارت نفت و گاز هستند.

المانیتور روز چهارشنبه گزارش داد، در حالی که اسرائیل قصد دارد در پی پاسخ موشکی تهران علیه ایران و متحدانش اقدام کند، ایالات متحده تهدیدات در منطقه خلیج فارس را که 31 درصد از تولید جهانی نفت خام را تشکیل می دهد، زیر نظر دارد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: واشنگتن هنوز منتظر پاسخ اسرائیل است تا گام های بعدی خود برای حفاظت از منافع ایالات متحده و متحدانش در منطقه را بررسی کند.

روابط ایران و عربستان سعودی

وزیر خارجه عربستان در حاشیه این نشست خلیج فارس گفت: قصد داریم کتاب اختلافات با ایران را برای همیشه ببندیم و روابط خود را به عنوان دو دوست توسعه دهیم.

ایران و عربستان سعودی که قبلاً رقبای جدی بودند، اختلافات خود را در سال 2023 پس از نزدیکی با میانجیگری چین کاهش دادند.

این توافق به احیای روابط دیپلماتیک و همچنین به حملات حوثی های یمن به عربستان سعودی کمک کرد.

با این حال، کشورهای عربی خلیج فارس از اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه اسرائیل در مورد حمله به تاسیسات نفتی ایران صحبت می کند، نگران هستند. رهبران کشورهای عربی خلیج فارس نگرانند که دارایی های انرژی آنها در معرض تهدیدات متقابل حوثی ها قرار گیرد.

تهدیدات حوثی ها

عربستان سعودی به ویژه نگران واکنش های احتمالی است زیرا در سال 2019 و در اوج جنگ یمن، متحمل حملات ویرانگر به زیرساخت های انرژی خود توسط انصارالله شده است.

تاسیسات آرامکوی عربستان سعودی در آبقیق و خاریس مورد حمله قرار گرفت که به طور موقت تولید نفت این کشور را به نصف رساند.

در حالی که آرامکو توانسته است به تعهدات خود در زمینه عرضه به خریداران خود عمل کند، این حملات ریاض را نسبت به آسیب پذیری دارایی های خود محتاط کرده است.

باربارا اسلاوین، محقق مرکز استیمسون مستقر در واشنگتن گفت: سعودی ها می خواهند تنش شکننده خود را با ایران حفظ کنند و از هرگونه خطری برای زیرساخت های خود اجتناب کنند.

وی افزود: تصور می‌کنم در ازای آن چیزی به ایرانی‌ها پیشنهاد بدهند، شاید سرمایه‌گذاری یا امتیازات اقتصادی دیگر.

حوثی‌ها که پیش از این در سال 2018 پایگاه راهبردی باب المندب در دریای سرخ را بسته بودند، حملات خود را به کشتی‌هایی که به بنادر اسرائیل رفت و آمد می‌کردند، از سر گرفته‌اند.

اسلاوین گفت: “من فکر می کنم حوثی ها دیگر به عربستان سعودی حمله نخواهند کرد، اما به تلاش برای حمله به اسرائیل ادامه خواهند داد.”

کبیر تانجا، کارشناس خاورمیانه در بنیاد تحقیقات آبزرور مستقر در دهلی، خاطرنشان کرد که عربستان سعودی جدا از جستجوی تضمین های امنیتی از سوی ایران، در واقع تلاش می کند تا نزدیکی خود را با همسایه بزرگ خود در خلیج فارس حفظ کند.

وی گفت: عادی سازی [با ایران] این برای آنها بسیار مهم است زیرا در نهایت فکر می‌کنم در یک سطح آنها سعی می‌کنند تا حد امکان بی‌طرف باشند، خیابان را بیش از حد عصبانی نکنند و اساساً درگیر نوعی همبستگی اسلامی باشند.»

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=386309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.