افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 5 October , 2024
1

سناریوهای احتمالی پاسخ اسرائیل به ایران؛ اسرائیل به کجا حمله می کند؟

  • کد خبر : 385767
سناریوهای احتمالی پاسخ اسرائیل به ایران؛ اسرائیل به کجا حمله می کند؟

به گزارش Intiter به گزارش خبرآنلاین، ایران با پرتاب 200 موشک به سمت اسرائیل انتقام ترور اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله را گرفت. گزارش رسانه‌ها از واکنش مقامات و رسانه‌های اسرائیل نشان می‌دهد که واکنش این کشور به حمله اخیر ایران شدیدتر از پاسخی است که اسرائیل در پاسخ به عملیات صادق صادق نشان […]








به گزارش Intiter به گزارش خبرآنلاین، ایران با پرتاب 200 موشک به سمت اسرائیل انتقام ترور اسماعیل هنیه و سید حسن نصرالله را گرفت. گزارش رسانه‌ها از واکنش مقامات و رسانه‌های اسرائیل نشان می‌دهد که واکنش این کشور به حمله اخیر ایران شدیدتر از پاسخی است که اسرائیل در پاسخ به عملیات صادق صادق نشان داد. نتانیاهو ایران را به تلافی تهدید کرد و گفت: هرکس به ما حمله کند ما حمله خواهیم کرد. در همین راستا رئیس مجلس اسرائیل نیز با توئیتی نمادین مقامات ارشد نظام را تهدید به ترور کرد.

از سوی دیگر سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح کشورمان تصریح کرد: عملیات امشب با شدتی چند برابر تکرار می شود و تمامی زیرساخت های آن تحت تاثیر قرار می گیرد و پاسخ بعدی ما خواهد بود. امکان پذیر باشد.” تجاوز در سطح بسیار متفاوتی خواهد بود.» در شرایطی که تنش بین ایران و اسرائیل به بالاترین حد خود رسیده است، اسرائیل چه سناریوهایی برای پاسخ به ایران خواهد داشت؟

یکی

دشمنی ایران و اسرائیل وارد مرحله ای از درگیری شده است که هر دو طرف می خواهند «وجود» طرف مقابل را از بین ببرند. در شرایطی که طرف‌های درگیر با جنگی «محدود» یا «گسترده» مواجه هستند، ارزیابی نقاط ضعف و قوت دو بازیگر اصلی خاورمیانه، پیش‌بینی رفتار آنها را ممکن می‌سازد. هر دو طرف برای تقویت مبارزات خود از بنیادهای الهیات و ناسیونالیستی استفاده می کنند و توقف این وضعیت نه تنها ممکن نیست، بلکه توقف جنگ یک «وضعیت استثنایی» و «ادامه جنگ» در شرایط کنونی به یک امر دائمی تبدیل خواهد شد. تا زمانی که «دعوا خاتمه نیابد».

توقفی نه به معنای پایان دادن به جنگ، بلکه در شیوه ای که جنگ از حالتی به حالت دیگر به عنوان «حالت سیال» تغییر خواهد کرد. از وضعیت نظامی به وضعیت امنیتی و سپس به وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و دوباره این چرخه برعکس خواهد شد. بنابراین، اگرچه ایران و اسرائیل در بحبوحه جنگ قرار دارند، همانطور که کارشناسان سیاسی توصیه می کنند، خواندن کتاب «هنر جنگ» اثر سون تزو که ۲۵۰۰ سال پیش نوشته شده است، کمک شایانی به درک وضعیت کنونی خواهد کرد.

دو

بررسی رفتار اسرائیل در قبال دشمنان نشان داده است که این کشور تصمیمات تاکتیکی خود را تحت تأثیر اتحادهای منطقه ای و جهانی اجرا می کند. شرایط کنونی انتخابات آمریکا اگرچه پس از ترور سیدحسن نصرالله، نتانیاهو را در میان افکار عمومی اسرائیل و صهیونیست‌های مقیم آمریکا محبوب کرد و این گمانه‌زنی در بین استراتژیست‌های غربی قوت گرفت که آنها نیز می‌توانند ایران را تکمیل کنند. شغل اما با تجدید عملیات موشکی و حملات ایران بدون اطلاع آمریکا و هدف قرار دادن مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل، واکنش اسرائیل به ایران در شرایط سیاسی آمریکا با وجود کارت های بازی متعدد اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، محدودیت های سیاسی دارد.

اگر آمریکا در پاسخ به ایران با اسرائیل همکاری کند چه؟ ایران بیش از هر زمان دیگری به منافع آمریکا در منطقه پاسخ خواهد داد و آمریکا به یک هدف قانونی برای ایران تبدیل خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی دموکرات‌ها و نگرانی از هرگونه تأثیرگذاری جنگ ایران و اسرائیل بر روند انتخابات آمریکا، همکاری آمریکا با اسرائیل در پاسخ به ایران بر روی اطلاعات و کمک‌های آشکار متمرکز نخواهد بود. در چنین شرایطی اسرائیل کارت های کمتری برای حمله به ایران خواهد داشت. اما این وضعیت نیز ناپایدار است و با توجه به ادامه جنگ ایران و اسرائیل، پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نتانیاهو را به تشدید حملات نظامی و امنیتی به اسرائیل امیدوار خواهد کرد.

سه

تاکتیک هایی که اسرائیل در واکنش به حمله 7 اکتبر به کار برد، ترکیبی از فعالیت های نظامی و امنیتی بوده است. تروریسم به عنوان ابزار نامتقارن و جنگ کلاسیک به عنوان ابزار متقارن به صورت مکمل در سیاست اسرائیل علیه رقیب خود استفاده شده است. اسرائیل با حمایت ناتو از برتری هوایی و امکانات قابل توجهی برخوردار است و با تکیه بر فناوری انباشته شده در طول سال ها تحقیقات کاربردی در مسائل امنیتی نظامی و سرمایه گذاری بر روی ابزارهای مبتنی بر علم جدید، قادر به ارائه فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی مختلف است. در برابر رقیب برای دیدن.

تنوع در کارت های اسرائیل مزیت این کشور نسبت به رقبای منطقه ای اش است. این در حالی است که تمرکز ایران بر فناوری‌های محدود اما مؤثر مانند موشک‌ها و پهپادها، علی‌رغم تحریم‌ها و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران پس از انقلاب ۵۷، توانست در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ به جمهوری اسلامی برتری بدهد و آن را مطرح کند. در خط مقدم فناوری و رقابت آن با ناتو، اما به دلایل مختلف در سال‌های اخیر و تحت تحریم‌های اقتصادی، ایران نتوانست کارت‌های خود را مطابق با نقاط قوت اسرائیل یا در مجموع سنگرهای ناتو «بهبود و چند برابر» کند. .

ترور دانشمندان هسته ای و نخبگان نظامی، نفوذ پرندگان ریز به آسمان ایران از جمله مواردی است که بازنگری در «دکترین دفاعی» جمهوری اسلامی و لزوم تبدیل آن به «فعال و هوشمند» را می طلبد. . بر اساس “تنوع فناوری”. همچنین آنچه در این سال ها مورد غفلت قرار گرفته، عدم توجه به برتری هوایی اسرائیل در استفاده از جنگنده های فوق مدرن و وابستگی ایران به «سیستم های دفاعی» و «هواپیماهای جنگنده» خارجی است. این دو نقطه آسیب، علاوه بر تأثیرگذاری بر نقاط قوت «پهپاد و موشک»، دکترین دفاعی ایران به آسیب‌پذیری زیرساخت‌های مهم ایران در جغرافیای وسیع این کشور توجه چندانی نکرده است. زیرساخت هایی که در صورت فرسودگی در شرایط تحریم، امکان بازسازی و به روز رسانی آن ها با هزینه های گزافی همراه خواهد بود.

چهار

در شرایط کنونی و پس از حمله موشکی اسرائیل به نظر می رسد این کشور از سه مسیر ممکن مختلف برای پاسخ به حمله موشکی ایران بهره خواهد برد. با توجه به رفتار سیاسی-نظامی اسرائیل در سال گذشته، این سه مسیر محتمل ترین احتمالات را در اختیار استراتژیست ها قرار داده است:

اول؛ حمله نظامی محدود و کنترل شده احتمالی به مراکز نظامی ایران برای اقناع افکار عمومی در اسرائیل همزمان با حمله به اهداف احتمالی در یمن و سوریه. از جمله اهداف آن مجموعه ای از اهداف علیه سامانه های دفاعی یا مراکز پرتاب موشک در ایران خواهد بود. هدف قرار دادن هاب های هسته ای و زیرساخت های نفت، گاز و برق در حلقه دوم احتمالات قرار دارد، جایی که نمونه های آزمایش شده قبلی می توانند سناریوهای واقعی قبلی را برای سیاست گذار بررسی کنند.

دوم؛ ادامه حمله زمینی به لبنان تا شعاع 30 کیلومتری مرز با اسرائیل در شرایط آسیب پذیری پست های فرماندهی حزب الله لبنان و عدم ثبات سیاسی در لبنان متاثر از خلاء دو ساله ریاست جمهوری این کشور.

سوم؛ مهمترین سناریوی ممکن ترور یکی از مقامات مهم سیاسی یا نظامی ایران و عدم پذیرش مسئولیت به گونه ای است که ایران نتواند پاسخ دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=385767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.