افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 5 October , 2024
0

چرا ماهی ها پلک ندارند؟ چگونه بدون پلک می خوابند؟

  • کد خبر : 385736
چرا ماهی ها پلک ندارند؟ چگونه بدون پلک می خوابند؟

آفتاب نیوز: انسان ها روزانه 28000 بار چشمان خود را باز و بسته می کنند اما ماهی ها به دلیل نداشتن پلک این کار را انجام نمی دهند. به گزارش یورونیوز، حدود 3.5 میلیارد ماهی در آب های جهان وجود دارد، اما هیچ یک از آنها پلک ندارند، از بزرگترین ماهی مانند کوسه نهنگ که […]

آفتاب نیوز:

انسان ها روزانه 28000 بار چشمان خود را باز و بسته می کنند اما ماهی ها به دلیل نداشتن پلک این کار را انجام نمی دهند.

به گزارش یورونیوز، حدود 3.5 میلیارد ماهی در آب های جهان وجود دارد، اما هیچ یک از آنها پلک ندارند، از بزرگترین ماهی مانند کوسه نهنگ که طول آن به 20 متر می رسد تا کوچکترین ماهی، کپور که فقط طول 8 میلی متر چون

نداشتن پلک یک سوال دیگر را ایجاد می کند: ماهی ها چگونه بدون پلک می خوابند؟ زیرا خواب برای همه موجودات زنده بسیار مهم است. خواب نه تنها در بهبود وضعیت بدن پس از فعالیت روزانه (یا شبانه بسته به گونه) نقش دارد، بلکه برای حافظه و یادگیری نیز ضروری است.

آیا ماهی ها می توانند چشمان خود را ببندند؟

در انسان و بیشتر حیوانات، پلک ها مسئول محافظت از چشم ها در برابر گرد و غبار و سایر مواد زائد است که می تواند به شبکیه آسیب برساند. آنها همچنین دارای عملکرد هیدراتاسیون هستند که به قرنیه اجازه می دهد مرطوب بماند و خشک نشود.

اما ماهی هایی که در محیط مرطوب زندگی می کنند نیازی به این ویژگی ندارند. برخی از گونه های کوسه (به جز کوسه سفید بزرگ) نوعی پلک دارند، اما از آن زیاد استفاده نمی کنند. آنها دارای دو پلک ثابت با پلک سوم در پلک پایین به نام غشای تحریک کننده هستند که در واقع یک پوشش محافظ است که برای محافظت از چشم حیوان در هنگام حمله بسته می شود.

چگونه ماهی ها بدون پلک می خوابند؟

تشخیص خواب در ماهی ها دشوار است زیرا آنها در هنگام خواب چشمان خود را باز نگه می دارند. اما دانشمندان با اندازه گیری ضربان قلب و فعالیت مغز ماهی ها دریافته اند که آنها وارد مرحله بی تحرکی شبیه خواب می شوند. در این دوره ماهی ها به دلیل عدم تحرک آسیب پذیرتر هستند و برای محافظت از خود از راهکارهای مختلفی مانند پنهان شدن استفاده می کنند.

دلقک ماهی و برخی از گونه های طوطی ماهی بدن خود را با مخاط محافظ روی صخره های مرجانی می پوشانند، برخی دیگر در پناهگاه ها پنهان می شوند و برخی مانند کوسه گورخری به سادگی روی شن های کف دریا استراحت می کنند.

ماهی که هرگز نمی خوابد

برخی از ماهی ها مانند دلفین ها و کوسه ها برای نفس کشیدن باید به طور مداوم شنا کنند، بنابراین هرگز نمی خوابند. پس چگونه استراحت می کنند؟

یک نیمکره مغز شما در حالت استراحت قرار می گیرد در حالی که نیمکره دیگر به انجام وظایف خود ادامه می دهد. در واقع، مغز آنها برای استراحت و ادامه انجام وظایف حیاتی نیمه فعال باقی می ماند.

با این حال، گونه ای از ماهی به نام ماهی کور که در رودخانه های مکزیک و تگزاس زندگی می کند تقریباً هرگز نمی خوابد، به خصوص ماهی هایی که در غارها زندگی می کنند، در تاریکی مطلق. آنها کاملا نابینا هستند و تنها دو ساعت در روز می خوابند. به نظر می رسد این پدیده به دلیل وجود مولکولی به نام هیپوکرتین است که به وفور در مغز آنها وجود دارد. مولکولی که افراد مبتلا به نارکولپسی فاقد آن هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=385736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.