افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 4 October , 2024
1

سریع القلم و بررسی شکاف ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در توسعه فناوری/ امارات متحده عربی ششمین کشور در استفاده از هوش مصنوعی است.

  • کد خبر : 385098
سریع القلم و بررسی شکاف ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در توسعه فناوری/ امارات متحده عربی ششمین کشور در استفاده از هوش مصنوعی است.

اگر دولت ایران با همان نگرش استعدادهای موجود، این حجم و ظرفیت دانشگاه ها و علاقه شدید بخش خصوصی به کار و فعالیت، کشور را اداره کند، خواهند دید که چه شکاف عمیقی بین ایران و همسایگانش در این زمینه وجود دارد. جنوب در 20 سال آینده اتفاق خواهد افتاد گروه اندیشه: برنامه چشم انداز […]

اگر دولت ایران با همان نگرش استعدادهای موجود، این حجم و ظرفیت دانشگاه ها و علاقه شدید بخش خصوصی به کار و فعالیت، کشور را اداره کند، خواهند دید که چه شکاف عمیقی بین ایران و همسایگانش در این زمینه وجود دارد. جنوب در 20 سال آینده اتفاق خواهد افتاد

گروه اندیشه: برنامه چشم انداز ایران در یکی از بندهای خود آن آینده را از منظر توسعه در نظر گرفت: «دستیابی به اولین موقعیت اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه جنوب غرب آسیا (شامل آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه) و کشورهای همسایه) با تاکید بر حرکت نرم افزاری و تولید علمی، رشد سریع و مستمر اقتصادی، بهبود نسبی سطح درآمد سرانه و دستیابی به اشتغال کامل، اما به نظر می رسد کشورهای عربی خلیج فارس این برنامه را دنبال کرده اند بیش از ایران گزارش ارائه شده توسط دکتر محمود سریع القلم در مورد برنامه توسعه فناوری های نوین در کشورهای عربی تعجب آور است.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین سخنان این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی حاکی از آن است که در 20 سال آینده شکاف عمیقی بین ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس چه از نظر میزان ذخایر ارزی و چه از نظر توسعه فناوری وجود خواهد داشت. زاریل القلم در سخنانی که صوت و تصویر آن در یوتیوب منتشر شده، ابتدا با اشاره به میزان ذخایر ارزی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می گوید:در منطقه عربی خلیج فارس 4 تریلیون دلار ذخایر ارزی وجود دارد که هم اکنون منطقه عربی خلیج فارس مهم ترین بانک جهان محسوب می شود. و همه شرکت ها به ویژه شرکت های فناوری و انرژی آمده اند تا در این صندوق ارزی این منطقه سهمی داشته باشند. 968 میلیارد دلار وجوه ارزی در ابوظبی، 925 میلیارد دلار در عربستان، 846 میلیارد دلار در کویت، 510 میلیارد دلار در قطر، 360 میلیارد دلار در دبی و 302 میلیارد دلار در مجموعه ای به نام مبدلله وجود دارد.

سریع القلم درباره سرمایه گذاری دو کشور در تولید تراشه گفت: عربستان و امارات اعلام کرده اند که می خواهند به تدریج به سمت تنوع بخشیدن و افزایش تولید ناخالص داخلی ملی خود حرکت کنند. امارات متحده عربی پیش بینی می کند که تا سال 2030، عربستان سعودی تولید کند. 12 درصد از تولید ناخالص داخلی آن در تولید تراشه است. آنها همچنین قصد دارند تا سال 2025 500 شرکت غربی و آسیایی را برای تامین مالی و آموزش تعداد زیادی پرسنل به عربستان سعودی بیاورند و 100 میلیارد دلار تنها در بخش تراشه سرمایه گذاری کنند.

این استاد دانشگاه درباره گفتگوهای خود با رئیس دانشگاه فناوری و صنعت هنگ کنگ گفت: دو هفته پیش که در داووس چین بودم با فردی که از دور می شناختم آشنا شدم و از نزدیک با او آشنا شدم. رئیس دانشگاه فناوری و فناوری هنگ کنگ هنگ کنگ بود که این فرد در حال حاضر در عربستان سعودی است و سازمان عظیمی را با بودجه حدود 40 میلیارد اداره می کند. در مجموعه ای که در اختیار این شخص است حدود 6 هزار نفر مردم در عربستان سعودی، در Astem، باید فقط در علوم، مهندسی و مدیریت، فناوری، مهندسی و ریاضیات آموزش ببینند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر عربستان 100 مگاوات سرور دارد و 100 مگاوات هم در این کشور می سازند و 400 مگاوات برنامه ریزی کرده اند. امارات 220 مگاوات سرور دارد و 150 مگاوات در حال ساخت است. 200 مگاوات هم برنامه ریزی کرده اند.

سریع القلم در ادامه درباره شکاف آینده ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با توجه به میزان سرمایه گذاری این کشورها گفت: با توجه به این میزان، تصور کنید در منطقه عربی خلیج فارس چه اتفاقی می افتد که چه اتفاقی می افتد. می خواهد در 20 سال آینده اتفاق بیفتد و یک شهروند اماراتی یا سعودی می خواهد در چه شرایطی زندگی کند.

وی در خصوص میزان دیجیتالی شدن زندگی شهروندان سعودی گفت: به خانه یکی از دوستان عربستانی ام در ریاض که استاد دانشگاه در عربستان سعودی است رفتم، وقتی وارد خانه او شدم به من گفت نگاه کن. در این دوربین یک بار، شما می توانید به هر کجا که می خواهید در خانه من بروید بالاتر از اروپا و آمریکا».

وی تاکید کرد: می‌خواهم اینطور بگویم: اگر دولت ایران با همان نگرش استعدادهای موجود، این حجم و ظرفیت دانشگاه‌ها و علاقه شدید بخش خصوصی به کار و فعالیت، کشور را مدیریت کند، می‌تواند بیایید ببینیم شکاف بین ایران و همسایگان جنوبی‌اش در 20 سال آینده چقدر عمیق خواهد بود.»

سریع القلم در ادامه به پیشرفت چین و بازنگری در سیاست های کلان اقتصادی آن اشاره کرد و گفت: چیزی که حدود 20 سال پیش نخست وزیر چین یک بار به من گفت، من به او گفتم چگونه این تحول را ایجاد کردی؟ گفت، ما گفتیم. خودمان که یک میلیارد نفر داریم، به ژاپن و کره نگاه کردیم و گفتیم که اگر اینطور جلو برویم، همه ما چینی ها پشت خانه مان لوبیا و برنج می کاریم و در فقر و بدبختی زندگی می کنیم ما متوجه شدیم که 1- باید صنعتی شویم، 2- اما صنعتی شدن چین یک پیش نیاز داشت و آن عادی سازی روابط خارجی ما با دنیا بود. در دنیا نمی‌توانیم در حوزه اقتصادی حرکتی داشته باشیم.

وی سپس با اشاره به برنامه های دیگر در امارات خاطرنشان کرد: در حال حاضر در امارات قرار است کنفرانس بسیار بزرگی در آبان ماه برگزار شود که در این کنفرانس می خواهند دو بخش را گرد هم بیاورند که یکی حوزه هوش مصنوعی است. و دیگری بخش انرژی است در حال حاضر، انرژی پاک حدود 36 درصد از مصرف انرژی در امارات متحده عربی را تشکیل می دهد. به خودی خود خیلی بزرگ نیست، اما با توجه به اینکه تا 36 درصد از انرژی مصرفی خود را به انرژی پاک اختصاص می دهد، بسیار مهم است: «این رقم نشان می دهد که کشور بسیار می خواهد در این زمینه پیشرو باشد انرژی پاک

وی سپس به طبقه بندی استفاده از هوش مصنوعی در جهان اشاره کرد و افزود: اگر دوستان به گزارش دانشگاه استنفورد در خصوص طبقه بندی مطالعات نوآوری و هوش مصنوعی نگاه کنند، می بینند که در این رتبه بندی آمریکا اول است. پس از آن چین بسیار دور است، پس از آن، امارات متحده عربی، پس از آن فرانسه، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی و در نهایت، چرا امارات متحده عربی به هوش مصنوعی سرمایه ای که دارد، در حالی که مسئولان این کشور تصمیم گرفته اند در این زمینه توسعه پیدا کنند، این تصمیم این است که بتوانند مغزها، مهارت ها و استعدادهای جهانی را در این کشور جمع کنند.

بیشتر بخوانید:

216216

کد خبر 1966540

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=385098

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.