افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 3 October , 2024
0

معرفی ثروتمندترین کشورهای جهان/رهبری آسیا و اروپا

  • کد خبر : 384327
معرفی ثروتمندترین کشورهای جهان/رهبری آسیا و اروپا

آفتاب نیوز: در فهرست ثروتمندترین کشورها در سال 2024 بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه، کشورهای اروپایی و آسیایی در رتبه های اول قرار گرفتند. اقتصاد جهانی به طرز شگفت‌آوری در بهبودی از اختلالات کووید-19 و تنش‌های ژئوپلیتیکی انعطاف‌پذیر بوده است، به طوری که اقتصادهای پیشرفته شاهد شتاب جزئی در رشد اقتصادی از 1.6 درصد […]

آفتاب نیوز:

در فهرست ثروتمندترین کشورها در سال 2024 بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه، کشورهای اروپایی و آسیایی در رتبه های اول قرار گرفتند. اقتصاد جهانی به طرز شگفت‌آوری در بهبودی از اختلالات کووید-19 و تنش‌های ژئوپلیتیکی انعطاف‌پذیر بوده است، به طوری که اقتصادهای پیشرفته شاهد شتاب جزئی در رشد اقتصادی از 1.6 درصد در سال 2023 به 1.7 درصد در سال 2023، 2024 و 1.8 درصد در سال 2025 بوده‌اند.

چشم انداز اقتصاد جهانی برای ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024، همانطور که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی شده است، مسیری باثبات اما محتاطانه را برای اقتصاد جهانی با همان سرعت رشد 3.2 درصدی در سال 2023 نشان می دهد. 2024 و 2025. با این حال، بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه شاهد کاهش اندکی از 4.3 درصد در سال 2023 به 4.2 درصد در سال های 2024 و 2025 خواهند بود.

در حالی که چند ماه دیگر به پایان سال 2024 نزدیک می شویم، صندوق بین المللی پول (IMF) آخرین پیش بینی خود را از ثروتمندترین کشورها با رتبه بندی برابری قدرت خرید (PPP) سرانه منتشر کرده است.

برابری قدرت خرید (PPP) چیست؟

تولید ناخالص داخلی (GDP) معیاری برای سنجش ارزش همه کالاها و خدمات تولید شده در یک کشور است و تولید ناخالص داخلی سرانه اطلاعاتی در مورد رفاه نسبی و استاندارد زندگی شهروندان ارائه می دهد. با در نظر گرفتن این عوامل می توان برابری قدرت خرید را بدست آورد که با تقسیم ثروت یک کشور بر ساکنان تمام وقت آن با در نظر گرفتن نرخ تورم و هزینه های محصولات و خدمات محلی محاسبه می شود.

ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، لوکزامبورگ با تولید ناخالص داخلی 88.56 میلیارد دلار ثروتمندترین کشور جهان است که عمدتاً به دلیل موقعیت استراتژیک آن در اروپای مرکزی و بخش خدمات مالی قوی آن است. این کشور به دلیل استفاده از ثروت خود برای تضمین استانداردهای بالاتر زندگی، مراقبت های بهداشتی و آموزش برای جمعیت خود شناخته شده است. علاوه بر این، لوکزامبورگ یکی از مقاصد گردشگری برتر جهان، یکی از اولین کشورهایی است که حمل و نقل عمومی رایگان ارائه می دهد و بالاترین حداقل دستمزد را در جهان دارد.

ماکائو، آسیا

ماکائو، منطقه ویژه اداری چین، با تولید ناخالص داخلی 54.68 میلیارد دلار آمریکا، پس از لوکزامبورگ در رتبه دوم جهان قرار دارد و یکی از مقاصد گردشگری پیشرو در جهان است. علیرغم اینکه در طول بحران کووید-19 به شدت تحت تأثیر محدودیت‌های مسافرتی و قرنطینه‌های مکرر قرار گرفته است، اقتصاد این کشور با کمک رویکرد سرمایه‌داری متمایز خود که با قوانین سرزمین اصلی چین متفاوت است، در مسیر سریع بهبود قرار دارد.

ایرلند، اروپا

ایرلند با تولید ناخالص داخلی 564.02 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد. پس از بحران بزرگ مالی در سال 2008، ایرلند تمام تلاش خود را کرد تا صنعت بانکداری خود را اصلاح کند و اقداماتی مانند کاهش دستمزد بخش دولتی را آغاز کرد تا اقتصاد خود را به وضعیت فعلی برساند. علاوه بر این، ایرلند یکی از بزرگترین بهشت ​​های مالیاتی شرکت ها در جهان محسوب می شود و شرکت های چند ملیتی (مانند اپل، گوگل و مایکروسافت) در سال های اخیر بیش از 50 درصد به اقتصاد ایرلند کمک کرده اند.

سنگاپور، آسیا

سنگاپور رتبه چهارم و تولید ناخالص داخلی آن 525.23 میلیارد دلار بود و یکی از بزرگترین مراکز تجاری در جهان است. اقتصاد این کشور در سال های اخیر چندین ضربه متوالی را متحمل شده است.

قطر، خاورمیانه

قطر در جایگاه پنجم قرار دارد و تولید ناخالص داخلی آن 244.69 میلیارد دلار است. قطر و همچنین امارات متحده عربی که در این فهرست قرار دارند، عمدتاً از منابع طبیعی خود استفاده می کنند. قطر سومین ذخایر بزرگ گاز در جهان است. ذخایر نفت و گاز طبیعی قطر در مقایسه با جمعیت آن به طور قابل توجهی زیاد است و همین امر به رتبه بالای این کشور در میان ثروتمندترین کشورها کمک می کند. قطر همچنین در حال تقویت اقتصاد خود در بخش های دیگر مانند میزبانی فیفا 2022 است که رونق زیادی به گردشگری و اقتصاد آن بخشیده است.

امارات متحده عربی، آسیا

امارات متحده عربی با تولید ناخالص داخلی 527.8 میلیارد دلار در رتبه ششم قرار دارد و پس از ترکیه و عربستان سعودی سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه است. امارات متحده عربی نیز از منابع طبیعی خود بهره زیادی می برد. تنها 20 درصد از جمعیت آن بومی هستند و بقیه با مزایای اقتصادی مانند حقوق معاف از مالیات جذب می شوند. علاوه بر بخش هیدروکربنی، گردشگری، امور مالی و ساخت و ساز برخی از صنایع پرسود امارات هستند. این کشور سخت در تلاش است تا به یک مرکز اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود، که نمونه آن میزبانی اکسپو دبی 2020 و برنامه ریزی برای اکسپوی دیگری در سال 2025 است.

سوئیس، اروپا

سوئیس با تولید ناخالص داخلی 938.46 میلیارد دلار در رتبه هفتم قرار دارد و یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری در جهان است و بخش مالی فعالی دارد. این کشور عمدتاً از صادرات فلزات گرانبها، ابزار آلات و ماشین آلات دقیق مانند رایانه و تجهیزات پزشکی سود می برد. حدود 74 درصد از تولید ناخالص داخلی سوئیس از خدمات، 25 درصد از صنعت و کمتر از 1 درصد از کشاورزی تامین می شود. سوئیس کمترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در اروپا دارد.

سن مارینو، اروپا

تولید ناخالص داخلی سان مارینو 2.03 میلیارد دلار است. نرخ های مالیات بر درآمد در اینجا ناچیز است و به ثروت شهروندان کمک می کند. این کشور یکی از معدود کشورهای جهان است که در سال 2024 بدهی ملی نخواهد داشت و در رتبه هشتم قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا، آمریکای شمالی

ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی 28.78 تریلیون دلار در رتبه نهم قرار دارد. ایالات متحده علاوه بر اینکه یک نهاد اقتصادی مسلط است، با قابلیت های نظامی خود نیز تقویت شده است.

نروژ، اروپا

نروژ تولید ناخالص داخلی 526.95 میلیارد دلاری را به ثبت رساند و یکی از بزرگترین تامین کنندگان نفت در سرزمین های اروپای غربی است. این کشور پس از فروپاشی اقتصادی در طول بحران کووید-19 پیشرفت مالی خوبی داشته است. علاوه بر این، نروژ دارایی 1.3 تریلیون دلاری برای مقابله فوری با هر بحرانی دارد که بزرگترین در نوع خود در جهان است.

بر اساس این رتبه بندی، سودان جنوبی با تولید ناخالص داخلی 455.16 دلار به فقیرترین کشور جهان تبدیل شده است.

این رتبه بندی نشان دهنده رونق اقتصادی کشورهای کوچکتر و اغلب غنی از منابع است که به دلیل سطح درآمد بالایشان نسبت به اندازه جمعیت، بر شاخص های تولید ناخالص داخلی سرانه غالب هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=384327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.