افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 2 October , 2024
1

خبر مهم برای کارگران/ افزایش 25 درصدی در راه است

  • کد خبر : 383281
خبر مهم برای کارگران/ افزایش 25 درصدی در راه است

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با اشاره به اشتباه بودن نحوه محاسبه سبد معیشت گفت: در صورت اصلاح نحوه محاسبه سبد معیشت، این سبد حداقل 25 درصد بیشتر از رقم معیشت خواهد بود. که در جلسات شورای عالی کار مورد مذاکره قرار می گیرد. در حالی که حقوق کارگران هر سال در شورای عالی […]

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با اشاره به اشتباه بودن نحوه محاسبه سبد معیشت گفت: در صورت اصلاح نحوه محاسبه سبد معیشت، این سبد حداقل 25 درصد بیشتر از رقم معیشت خواهد بود. که در جلسات شورای عالی کار مورد مذاکره قرار می گیرد.

در حالی که حقوق کارگران هر سال در شورای عالی کار تعیین می شود که برگرفته از متن قانون کار است، حقوق فقط یک بار در سال تعیین می شود، اما از طرفی دیگر هزینه ها سالی چند برابر افزایش می یابد . . برخی معتقدند نحوه محاسبه حقوق و سبد هزینه زندگی باید تغییر کند. در غیر این صورت، تعیین دستمزد به روش فعلی همچنان باعث تاخیر در دستمزد کارگران خواهد شد.

نسبت غذا در سفره خانواده کاهش یافت

سامیه گلپور، رئیس مرکز عالی اصناف کشور معتقد است: طبق آمار بانک مرکزی، در گذشته خانوارهای ایرانی 40 درصد از حقوق خود را صرف مواد غذایی می کردند که اکنون به دلیل گرانی این رقم به این میزان رسیده است. 25 درصد این بدان معناست که جدول طبقه کارگر کوچک شده است.

این بدان معناست که خانوارها نسبت به سال های گذشته درصد کمتری از درآمد خود را صرف این مفاهیم کرده اند.

این کاهش مشارکت علاوه بر کاهش تورم مواد غذایی، شاید به دلیل غیر واقعی بودن حقوق سال 1403 نسبت به سال 1402 باشد.

تورم مواد غذایی به معنای افزایش قیمت کالاها و خدمات مرتبط با مواد غذایی است که یکی از مهم ترین چالش های اقتصادی در جوامع مختلف محسوب می شود.

این نوع تورم معمولاً زمانی اتفاق می افتد که هزینه تولید، توزیع و فروش مواد غذایی در یک کشور به دلایلی مانند افزایش قیمت کالاها، حمل و نقل یا تغییرات آب و هوایی افزایش می یابد. در ابتدای هر سال دولت ها مبلغی از قبیل. حداقل دستمزد برای کمک به بهبود شرایط زندگی خانوارها. اما با وجود ثبات این مقدار، تورم به طور مستمر افزایش می یابد و قدرت خرید خانوارها را کاهش می دهد.

امام قلی تبار: رشد تولید با افزایش قدرت خرید کارگران حاصل می شود

بازرس مجمع عالی کارگران کشور با اشاره به اینکه رشد تولید با افزایش قدرت خرید کارگران حاصل می شود، بیان کرد: گزارش های میدانی حاکی از آن است که کارگران برای کسب درآمد بیشتر به مشاغل کاذب و خدماتی روی می آورند.

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی کارگران کشور با اشاره به اینکه علیرغم افزایش 57 درصدی دستمزدها در سال 1401، آمارها حاکی از ایجاد حدود 800 هزار شغل است، گفت: این آمار با آمار سازمان تامین اجتماعی موافق است. سازمان. اینکه برخی می گویند افزایش دستمزدها مانع ایجاد شغل می شود، درست نیست.

وی ادامه داد: پیش بینی ها برای افزایش دستمزد در سال جاری این است که تمایل کارگران برای ادامه کار کاهش یابد. در استان مازندران متوجه شدیم که بسیاری از کارگران کار در مشاغل کاذب را بیشتر از کار در یک واحد صنعتی می دانند.

امام قلی تبار با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود امسال اشتغال زایی منفی را تجربه کنیم، افزود: با توجه به افزایش هزینه های زندگی و نیاز کارگران به امرار معاش، حرکت به سمت مشاغل خدماتی مانند تاکسی و مشاغل جعلی مانند هاوکینگ درآمد بهتری را برای کارگران به ارمغان می آورد.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور با بیان اینکه رشد تولید با ایجاد تقاضای واقعی در بازار محقق می شود، تصریح کرد: تقاضای واقعی زمانی در بازار ظاهر می شود که قدرت خرید مردم افزایش یابد. تقریبا 65 درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می دهند، بنابراین اگر قدرت خرید کارگران افزایش یابد، به عبارتی رونق تولید رخ می دهد. بنابراین می توان گفت که افزایش تولید تا حد زیادی به افزایش قدرت خرید کارگران بستگی دارد.

امام قلی تبار گفت: حتی اگر تورم مهار شود، باز هم کارگران و بازنشستگان به دلیل هزینه های معیشتی تحت فشار زیادی هستند. برخی می گویند با افزایش دستمزد کارگران تورم افزایش می یابد. اما یک سوال وجود دارد و آن اینکه اگر با افزایش حقوق، قدرت خرید جامعه کارگری افزایش پیدا کند، افزایش حقوق چه کاربردی دارد؟ حقوق و مزایای جامعه کارگری برای مسکن، درمان و هزینه های زندگی است. بنابراین هیچ پس انداز برای افزایش تورم وجود ندارد.

امام قلی تبار با انتقاد از نحوه محاسبه سبد معیشت کارگران کشور گفت: هزینه سبد معیشت در کشور نباید با روش متوسط ​​ساده محاسبه شود، بلکه با توجه به اینکه به طور معمول باید به صورت کارشناسی تر محاسبه شود. سبد معیشت در شهرهای بزرگ و صنعتی بر اساس سهم بخش مسکن و حمل و نقل نسبت به شهرهای کوچک و متوسط ​​بالاست (مثلاً اگر سبد معیشت تهران 30 میلیون، شهرهای متوسط ​​20 میلیون و کوچکتر باشد. شهرها 10 میلیون تومبا جمع کردن این سه عدد تقسیم بر سه مبنای مناسبی نیست) زیرا در این روش میانگین سه نرخ 20 میلیون خواهد بود. اما چون طبق آمار، تعداد کارگران شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای متوسط ​​و کوچک است، باید تعداد کارگران آن شهر در رقم سبد معیشت همان شهر یا استان ضرب شود به این ترتیب، حاصل ضرب به دست آمده در طبقه بندی شهرها و استان ها بر تعداد کل کارگران تقسیم می شود. به طور قطع در این روش میانگین رقم سبد معیشت حداقل 25 درصد بیشتر از رقم معیشت خواهد بود. در جلسات شورای عالی کار مذاکره می شود.

وی بیان کرد: کارگران اگرچه پاسخگوی ناکارآمدی دولت ها و مسئولان ذیربط و همچنین رکود اقتصاد بازار و تورم نبوده اند، اما همواره هزینه چالش های مذکور را از جیب خود پرداخته اند. مسئولان مربوطه در تصمیم گیری های خود برای حل چالش های پیش روی بیش از نیمی از جمعیت کشور عمل گرا باشند.

فواره:
اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=383281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.