افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 2 October , 2024
0

ناکامی های دولت سیزدهم از کاهش ذخایر سوخت نیروگاه ها تا عدم تعمیرات در پارس جنوبی

  • کد خبر : 383005
ناکامی های دولت سیزدهم از کاهش ذخایر سوخت نیروگاه ها تا عدم تعمیرات در پارس جنوبی

بازار؛ گروه آب و انرژی: ناکامی های دولت سیزدهم اکنون دولت چهاردهم را به چالش کشیده است. ذخایر گاز و سوخت نیروگاه های کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد. از سوی دیگر تاسیسات پارس جنوبی به دلیل عدم تعمیرات مناسب با مشکل مواجه بوده و همین موضوع وضعیت تولید را با چالش مواجه کرده است. […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: ناکامی های دولت سیزدهم اکنون دولت چهاردهم را به چالش کشیده است. ذخایر گاز و سوخت نیروگاه های کشور در وضعیت خوبی قرار ندارد. از سوی دیگر تاسیسات پارس جنوبی به دلیل عدم تعمیرات مناسب با مشکل مواجه بوده و همین موضوع وضعیت تولید را با چالش مواجه کرده است.

آیا سوخت در نیروگاه ها در راه است؟
آمارهای اعلام شده حاکی از آن است که با وجود شروع فصل پاییز، هنوز خبری از ذخایر سوخت در کشور نیست که دلیل اصلی کمبودهایی است که در دوران مدیریت معاونت شرکت پخش مشتقات نفتی نمایان شده است. جالب است بدانید مخازن سوخت مایع نیروگاه ها در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد کاهش ذخایر سوخت دارند. در 8 اکتبر سال گذشته مخازن سوخت مایع کارخانه ها 77 درصد پر بود اما اکنون سطح مخازن سوخت مایع کارخانه ها 42 درصد است.تی.

کاهش ذخایر سوخت مایع در شرایطی اتفاق افتاده که اخیرا توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفته است. اکنون حداقل 260 میلیون متر مکعب گاز در کشور نامتعادل است. با این حال کارشناسان انرژی وضعیت بدتری را برای تولید و مصرف گاز پیش بینی می کنند. آرش نجفی، رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی، پیش بینی می کند که “عدم تعادل گاز در سال جاری به حدود 300 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.”

علاوه بر این شرکت گاز از هموطنان می خواهد حتی در حال حاضر که دمای هوا کاهش چندانی نداشته است در مصرف خود صرفه جویی کنند.

اکنون درست در لحظه ای که باید وضعیت ذخایر گاز کشور بهبود یابد، منابع خبری از کاهش واردات خبر می دهند. گفته می شود اگر هوا سرد باشد، احتمال سوختن مازوت در نیروگاه ها زیاد است. در ادامه انصاری رئیس سازمان محیط زیست نیز مدتی پیش در گفتگو با بازار این گفته را تایید کرد و گفت به دلیل عدم تعادل گازی که با آن مواجه هستیم، مجبور به استفاده از نفت کوره در نیروگاه ها هستیم.

خوردگی تاسیسات پارس جنوبی

اما این تنها شکست دولت قبلی نیست.

برخی از فعالان صنعت نفت و گاز می گویند طی 3 سال گذشته تعمیرات دقیقی در تاسیسات، تجهیزات و سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شده است. کار به جایی رسیده است که می گویند خوردگی تاسیسات امروز مهمترین مشکل تولید گاز در کشور است که شرایط تولید را به شدت سخت کرده است.

همانطور که برخی از فعالان صنعت نفت و گاز مطرح می کنند، طی سه سال گذشته تعمیرات دقیقی بر روی تاسیسات، تجهیزات و سکوهای گازی پارس جنوبی انجام شده است. کار به جایی رسیده است که می گویند خوردگی تاسیسات امروز مهمترین مشکل تولید گاز در کشور است که شرایط تولید را به شدت سخت کرده است.

گفتنی است در حال حاضر پارس جنوبی بیش از 70 درصد گاز کشور را تامین می کند. گاز این مخزن میعانات است. یعنی علاوه بر گاز مایعات گازی و برش های اتان و بالاتر تولید می کند که غذای پالایشگاه ستاره خلیج فارس و غذای اصلی پتروشیمی های ماست.

آیا کاهش واردات بنزین باعث نادری در شهرهای شمالی شده است؟

ناگفته نماند که برخی از فعالان صنعت، بحران سوخت در شهرهای شمالی در شهریورماه امسال را ناشی از کاهش واردات بنزین در زمان آقای سالاری می دانند. جالب است بدانید که این گفته توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تایید شده است. بر اساس اعلام این شرکت، حجم واردات بنزین در شهریورماه تقریباً نصف میانگین 5 ماهه امسال بوده است.

برخی منابع آگاه میانگین واردات بنزین در پنج ماهه امسال را حدود 9 میلیون لیتر اعلام کرده بودند، اما این رقم در شهریورماه مصادف با اوج سفرهای تابستانی به حدود 4 میلیون لیتر کاهش یافته است.

با این حال نجفی، رئیس کمیته انرژی اتاق بازرگانی، کمبود سوخت در شهرهای شمالی را عامل افزایش ترافیک و مصرف می داند. آن طور که وی به بازار توضیح می دهد، تردد شدید جاده ای باعث کندی و حتی وقفه در عرضه سوخت به شهرهای شمالی شده است، به طوری که در مقطعی با کمبود عرضه در استان های شمالی مواجه شدیم.

البته اگر ادعای ناخواسته بودن کاهش واردات را بپذیریم، باز هم نمی توان از عدم برنامه ریزی مناسب برای سوخت رسانی به شهرهای توریستی در ایام تعطیل چشم پوشی کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=383005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.