افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 2 October , 2024
0

مارون رقیب سابیک سعودی می شود 25 درصد از فروش ما به صورت مبادله اعتباری است.

  • کد خبر : 382885
مارون رقیب سابیک سعودی می شود 25 درصد از فروش ما به صورت مبادله اعتباری است.

گروه بازار آب و انرژی: سید محمدرضا نجفی معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در گفتگو با بازار درباره وضعیت فعلی پتروشیمی مارون گفت: این مجتمع یکی از بزرگترین واحدهای پتروشیمی کشور و منطقه محسوب می شود که جزو مجتمع های مگاگاتنی است. به عبارت دیگر، مارون با تولید انواع محصولات پلی اتیلن، پلی […]

گروه بازار آب و انرژی: سید محمدرضا نجفی معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون در گفتگو با بازار درباره وضعیت فعلی پتروشیمی مارون گفت: این مجتمع یکی از بزرگترین واحدهای پتروشیمی کشور و منطقه محسوب می شود که جزو مجتمع های مگاگاتنی است. به عبارت دیگر، مارون با تولید انواع محصولات پلی اتیلن، پلی پروپیلن و گلیکول، نقش مهم و ارزشمندی در تامین نیازهای پایین دستی کشور ایفا می کند.

مارون برای حمایت از صنایع تبدیلی و کمک به تامین مالی تولیدکنندگان واقعی و ایجاد رونق در تولید 20 تا 25 درصد محصولات قابل عرضه در بورس اوراق بهادار، اعتبار ارائه می کند.

وی با بیان اینکه این مجموعه محصولات خود را همراه با صنایع تبدیلی در بورس عرضه می کند، افزود: طرح فروش اعتباری در سال 1403 کلید خورده است. مجموع فروش اعتباری تمامی واحدهای پتروشیمی حدود 12 همت برآورد شده است. مارون برای حمایت از صنایع پایین دستی و کمک به تامین مالی تولیدکنندگان واقعی و ایجاد رونق در تولید 20 تا 25 درصد محصولات قابل عرضه در بورس، اعتبار ارائه می کند.

به گفته نجفی، رسالت اصلی پتروشیمی ها در ایران تامین نیازهای داخلی است. به عنوان مثال پلی پروپیلن تولید شده در این مجتمع به طور کامل در بازار داخلی به فروش می رسد و ما این محصول را صادر نمی کنیم. اما در سال جاری بین 250 تا 300 میلیون دلار صادرات را هدف گذاری کرده ایم.

توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده اقتصادی، محور 1403

نجفی همچنین تمرکز این مجموعه در سال جاری را توسعه هر چه بیشتر برای ورود به زنجیره ارزش اعلام کرد و افزود: هدف اصلی ما توسعه سبد محصولات صادراتی و حضور بیشتر در بازارهای صادراتی و فروش محصولات با ارزش افزوده اقتصادی بالا است. . ارزش

به گفته نجفی، مقاصد صادراتی محصولات تولیدی پتروشیمی مارون شامل کشورهای CIS، عراق، ترکیه و اروپای شرقی و شمالی است. البته چین و آسیای جنوب شرقی همچنان از مهمترین بازارهای صادراتی این مجموعه هستند.

رشد 11 درصدی در فروش

وی با اشاره به چالش های فرآیندی این مجموعه در سال گذشته ادامه داد: البته با تلاش و تلاش مدیریتی این اتفاق افتاد، ما با سر بالا بیرون آمدیم و اهداف مالی ما محقق شد.

در سال 1402 فروش پتروشیمی مارون با 36.8 همت نسبت به سال قبل 11 درصد افزایش یافت. همچنین سود عملیاتی شرکت نسبت به سال قبل 8.5 درصد افزایش 9 درصدی داشته است.

نجفی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال 1402 فروش پتروشیمی مارون 36.8 همت معادل 11 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، اظهار داشت: سود عملیاتی این شرکت 8.5 همت تقریباً 9 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. .

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون با اشاره به برنامه های توسعه ای شرکت های پتروشیمی مارون از جمله پتروشیمی ابن سینای همدان، پتروشیمی لاله، پتروشیمی بوشهر و سلمان فارسی، افزود: این طرح های توسعه ای سودآوری پایدار را برای سهامداران مارون به همراه خواهد داشت. . .

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال رکوردهای خوبی در زمینه تولید و فروش از نظر ارزشی و انرژی به ثبت رسانده ایم. امیدواریم در 6 ماهه دوم سال که فصل خوب پتروشیمی جنوب کشور است این روند ادامه داشته باشد و اهداف محقق شود.

سال 1403 را با تولید دو کیفیت ارزشمند پلی پروپیلن در زمینه صنعت نساجی آغاز کردیم. تولید آزمایشی این محصول انجام و محصول تولید شده به صنایع پایین دستی تحویل داده شد. خوشبختانه بازخورد خوبی از صنایع پایین دستی در مورد کیفیت این محصولات دریافت می کنیم. امیدواریم محصول ما بتواند با تولیدکنندگان مهم منطقه مانند سابیک در عربستان رقابت کند.

نجفی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تولید سبد محصولات متنوع با ارزش افزوده اقتصادی بالا گفت: سال 1403 را با تولید دو گرید ارزشمند پلی پروپیلن در حوزه صنعت نساجی آغاز کردیم. تولید آزمایشی این محصول انجام و محصول تولید شده به صنایع پایین دستی تحویل داده شد. خوشبختانه بازخورد خوبی از صنایع پایین دستی در مورد کیفیت این محصولات دریافت می کنیم.

وی افزود: در آینده می توانیم دو گرید منحصر به فرد و باکیفیت ارائه دهیم که هم کیفیت و هم کمیت محصولات ما را افزایش می دهد و با این محصولات مصرف انرژی در آینده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از این محصول سرعت تولید را در دستگاه های بعدی 18 تا 20 درصد بهبود می بخشد. خواص فیزیکی محصول را بهبود می بخشد. در نتیجه ارزش افزوده محصولات پتروشیمی مارون نیز افزایش می یابد.

نجفی ادامه داد: امیدواریم محصول ما بتواند با تولیدکنندگان بزرگ منطقه مانند سابیک در عربستان رقابت کند.

معاون فروش و توسعه بازار پتروشیمی مارون نیز مهمترین چالش فعالان صنعت پتروشیمی را تحریم های ظالمانه عنوان کرد و افزود: این تحریم در زمینه خرید فناوری، کاتالیزور و مواد افزودنی مشکل ایجاد کرده است. بروز مشکلات در تامین و خرید این مواد بدون شک می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت محصولات داشته باشد. البته با تلاش متخصصان ایرانی و شرکت های دانش بنیان بخشی از مشکلات موجود مربوط به نبود فناوری و کاتالیزور تا حدودی برطرف شده است.

وی از دیگر مشکلات تحریم فعالان صنعت پتروشیمی، تحریم نظام پولی و مالی و بروز مشکلات در حوزه نقل و انتقال پول را برشمرد و افزود: البته مشکلاتی در داخل کشور از جمله رشد تصاعدی وجود دارد. خوراک پتروشیمی قیمت یکی از آنهاست.

پس از تغییرات و تسهیلات ایجاد شده برای صادرات محصولات پلیمری در قالب کامپوزیت، برخی از صادرکنندگان اقدام به فروش محصولات با قیمت 750 دلار کردند، در حالی که این محصولات باید حداقل با قیمت 940 دلار در بازاری مانند ترکیه به فروش برسد. . .

نجفی ادامه داد: صادرات غیرقانونی محصولات پتروشیمی از دیگر چالش های این صنعت است که بر صادرات قانونی تاثیر منفی می گذارد. ماجرا از این قرار است که پس از تغییرات و امکاناتی که برای صادرات محصولات پلیمری به صورت ترکیبی ایجاد شد، برخی از صادرکنندگان اقدام به فروش محصولات با قیمت ۷۵۰ دلار کردند، در حالی که این محصولات باید حداقل در بازاری مانند این محصولات به فروش می رسید. ترکیه. به قیمت 940 دلار فروخته شد.

وی تصریح کرد: در صادرات غیرمجاز محصولات با قیمت ارزان تری صادر می شود و این امر باعث رقابت منفی در بازار و از بین رفتن بازارهای صادراتی شده است. در واقع این کار جایگاه مذاکره را از واحدهای پتروشیمی و از ما در بازار ترکیه، کشورهای مستقل مشترک المنافع و افغانستان گرفته است.

این مسئول پتروشیمی مارون ادامه داد: این بازارها بازارهای مناسبی هستند و دسترسی به آنها بسیار راحت تر از چین بود. البته امیدواریم با اتخاذ سیاست های گمرکی و افزایش قیمت سکه نیمایی تا حدودی این چالش حل شود.

گفتنی است پتروشیمی مارون اولین تولید کننده PP هایفاکس گرید PP در ایران است و این کوپلیمر هتروفازیک در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارد. از دیگر محصولات این واحد در تولید لوله، الیاف نساجی، لوازم خانگی، اسباب بازی، قطعات الکترونیکی، لوازم التحریر، روکش کابل، تور و تجهیزات ماهیگیری، مبلمان و هزاران مصارف دیگر استفاده می شود. شرکت پتروشیمی مارون می تواند بیش از 90 نوع گرید پلی پروپیلن از جمله هموپلیمرها، کوپلیمرهای تصادفی و کوپلیمرهای هتروفازیک تولید کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=382885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.