افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
1

تکامل سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در دنیای کریپتو؛ از شیدایی تا درایت

  • کد خبر : 382777
تکامل سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در دنیای کریپتو؛ از شیدایی تا درایت

سرمایه گذاران خرد نقش کلیدی و منحصر به فردی در روند صعودی اخیر بازار کریپتو و قیمت بیت کوین ایفا کرده اند و با حضور فعال خود به افزایش قیمت ها و هیجان پیرامون دارایی های دیجیتال کمک زیادی کرده اند. به گزارش اسمارتک نیوز، تغییرات چشمگیر در رفتار و استراتژی های سرمایه گذاری این […]

سرمایه گذاران خرد نقش کلیدی و منحصر به فردی در روند صعودی اخیر بازار کریپتو و قیمت بیت کوین ایفا کرده اند و با حضور فعال خود به افزایش قیمت ها و هیجان پیرامون دارایی های دیجیتال کمک زیادی کرده اند.

به گزارش اسمارتک نیوز، تغییرات چشمگیر در رفتار و استراتژی های سرمایه گذاری این گروه به خوبی نشان از تحول و هوش روزافزون آنها در مواجهه با چالش های بازار دارد.

مقدمه

سرمایه گذاران خرد نقش مهمی در روند صعودی اخیر بازار کریپتو ایفا کرده اند و به افزایش قیمت و هیجان در اطراف دارایی های دیجیتال کمک کرده اند. بسیاری از آنها برای اولین بار است دوره قرنطینه کووید در سال های 2021 و 2022 با رمزارز آشنا شدند.

شرکت های رمزنگاری به دنبال جلب توجه مردم عادی بودند. نتیجه این تلاش‌ها تبلیغات Super Bowl، تأیید افراد مشهور و قراردادهای اسپانسر استادیوم بود.

اما پس از آن، بازار سقوط کرد. این چرخه که از اواسط سال 2023 آغاز شد، تحت تأثیر نهادها قرار گرفت. در حال حاضر، روایت‌های اصلی حول ETF و پذیرش تدریجی آن‌ها توسط بازارهای سنتی می‌چرخند. علاوه بر این، سرمایه گذاران خرد هنوز به همان تعداد به بازار بازگشته اند.

با کاوش عمیق در داده‌های بازار از سال گذشته، ما تمایز بین سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و نهادی را دیدیم، و من به چگونگی تغییر رفتار سرمایه‌گذاران خرد نسبت به سه سال پیش نگاه کردم و در زیر به آنها پرداخته‌ایم.

سیر تحول سرمایه گذاران خرد

سرمایه گذاران کوچک را می توان به دو دسته تقسیم کرد: «میگوها» که کمتر از یک بیت کوین دارند و «خرچنگ ها» که بین یک تا ده بیت کوین دارند. در شش ماه آخر سال 2017، قیمت بیت کوین از 2000 تا 20000 دلار افزایش یافت با انباشت صدها هزار بیت کوین توسط سرمایه گذاران خرد، قیمت شروع به افزایش کرد، که نشان می دهد آنها همزمان با هیاهوی رسانه ها بازار را دنبال می کنند.

با این حال، پس از یک بازار نزولی طولانی در سال‌های 2018 و 2019، بیت‌کوین در اواخر سال 2020 تا اوایل سال 2021 بازگشتی دوباره پیدا کرد و قیمت آن از حدوداً متغیر بود. 10000 تا 60000 دلار با این حال، مشاهده می شود که این گروه در این مدت بیت کوین می فروخت و به جای خرید در سقف، سود خود را پس انداز می کرد.

سقوط Luna و FTX در سال 2022 نشانه خوبی از هوش سرمایه گذاران خرده فروشی بود که بیشترین بیت کوین را در تاریخ انباشته کردند. در ژوئن 2022، آنها بیش از 300 هزار بیت کوین آنها انباشته شدند و در طول سقوط FTX، بیش از 525 هزار بیت کوین آنها حتی با ارزش بازار در مارس 2024 خریدند، در حال فروش بودند.

دارایی‌های سرمایه‌گذاران خرد در برابر مقدار در گردش بیت کوین - منبع: گلاسنود
دارایی های خرده فروشی در مقابل بیت کوین در گردش – منبع: گلاسنود

سرمایه گذاران خرد خریداران دائمی هستند

نکته دوم این است که سرمایه گذاران خرد پول هوشمند تبدیل شده اند استفاده از رویکرد میانگین هزینه دلار در حال افزایش است و به عنوان خریداران تکراری شناخته می شوند. باز هم، گروهی که کمتر از ده بیت کوین دارند، در حال حاضر تقریباً 15 درصد عرضه آنها دارای تیراژ فعلی تقریبا 3 میلیون بیت کوین می شود اما به عنوان یک گروه، با فشار فروش بسیار کمی به افزایش دارایی های خود ادامه می دهند. داده ها نشان می دهد که آنها به عنوان گروه میانگین هزینه دلار شناخته می شوند و منطقی است که آنها را به عنوان پول هوشمند طبقه بندی کنیم. زیرا آنها همچنان دارایی بیت کوین خود را افزایش می دهند و تحت تاثیر اصلاحات قیمت قرار نمی گیرند.

توزیع نهادی بیت کوین - منبع: گلاسنودتوزیع نهادی بیت کوین - منبع: گلاسنود
توزیع سرمایه بیت کوین نهادی – منبع: گلسنود

این رفتار و طرز تفکر مشابه رفتار خریداران ETF یا سرمایه گذاران منفعل است که هر ماه صندوق های سرمایه گذاری شاخص را خریداری می کنند. اگر نگاهی به ETF بیت‌کوین iShares (IBIT) بیندازیم، می‌توانیم از ابتدای پیدایش آن را ببینیم 21.5 میلیارد دلار تنها در سه روز معاملاتی ورودی و خروجی خالص داشت که با توجه به نوسانات بیت کوین نکته قابل توجهی است. حتی در طی بسته شدن پوزیشن‌های ین کری ترید در 5 و 6 آگوست، IBIT هیچ خروجی ثبت نکرد.

ETF ها در سال جاری چندین بار تحت فشار قرار گرفته اند و دلیل آن اصلاحات متعدد در بازار صعودی بیت کوین بوده است. با این حال آنها بدون توجه به این فشار به خرید خود ادامه دادند. میانگین قیمت فعلی سرمایه گذاران ETF تقریباً است 58 هزار تومان است، بنابراین در حال حاضر ۸٪ آنها از سرمایه گذاری خود سود کرده اند.

میانگین قیمت برداشت بیت کوین (قیمت منصفانه) بر اساس سال - منبع: گلاسنودمیانگین قیمت برداشت بیت کوین (قیمت منصفانه) بر اساس سال - منبع: گلاسنود
میانگین قیمت برداشت (قیمت منصفانه) بیت کوین بر اساس سال – منبع: گلاسنود

انحلال در حال حاضر چند قطره تا سال 2021 فاصله دارد

در نهایت، سرمایه‌گذاران خرد به اندازه سال 2021 که همه در خانه بودند علاوه بر پول نقد دولت و مصادف با اوج شیدایی خرده‌فروشی، منحل نشده‌اند. همانطور که در داده ها مشاهده می شود، نقدینگی در بازارهای آتی در سال 2021 فراوان بود و میلیاردها دلار نقدینگی ماهانه به یک عادت تبدیل شد.

مجموع انحلال‌های آتی بیت‌کوین - منبع: Glassnodeمجموع انحلال‌های آتی بیت‌کوین - منبع: Glassnode
مجموع انحلال‌های آتی بیت‌کوین – منبع: Glassnode

یکی از دلایل اصلی این است که درصد بالایی از قراردادهای آتی با استفاده از بیت کوین و نه دلار به حاشیه رفتند. بنابراین، وثیقه مورد استفاده برای معاملات آتی بیت کوین بود که ذاتاً بی ثبات است. این درصد در سال 2021 به 70 درصد رسید. همانطور که می بینید، استفاده از مارجین کریپتو رو به کاهش بوده است و در حال حاضر بیشتر معاملات مارجین در معاملات آتی به صورت نقدی انجام می شود که ذاتاً نوسان ندارد.

با پیشرفت سرمایه گذاران و تکامل چرخه، انحلال ها به یک ویژگی تبدیل شده است، اما به طور قابل توجهی کمتر از سال 2021 است.

درصد سود باز معاملات آتی بیت کوین حاشیه‌دار کریپتو - منبع: گلس‌نوددرصد سود باز معاملات آتی بیت کوین حاشیه‌دار کریپتو - منبع: گلس‌نود
درصد سود باز معاملات آتی بیت کوین حاشیه‌دار کریپتو – منبع: گلس‌نود

در چند سال گذشته، سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی در سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین داناتر شده‌اند و شباهت‌هایی با خریداران ETF دارند. همانطور که بازار بیت کوین در حال تکامل است، مرحله بعدی بازار گزینه ها برای معاملات ETF خواهد بود که سرمایه گذاران جدید را وارد بازار می کند و هوش خرد را بیشتر تقویت می کند.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-10-02 10:00:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=382777

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.