افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
1

روزنامه جامهوری اسلامی: دخالت مجلس در انتخابات فرمانداری یعنی فساد/این دخالت خلاف قانون اساسی است

  • کد خبر : 382618
روزنامه جامهوری اسلامی: دخالت مجلس در انتخابات فرمانداری یعنی فساد/این دخالت خلاف قانون اساسی است

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس تلاش می کنند تا زمانی که می توانند استانداران استان های خود را حفظ کنند و در غیر این صورت، استانداران را با کسانی که دوست دارند جایگزین کنند. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در مواردی مجمع نمایندگان استان ها با فرد خاصی موافقت می کند و نام او را طی […]

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان مجلس تلاش می کنند تا زمانی که می توانند استانداران استان های خود را حفظ کنند و در غیر این صورت، استانداران را با کسانی که دوست دارند جایگزین کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در مواردی مجمع نمایندگان استان ها با فرد خاصی موافقت می کند و نام او را طی نامه ای به وزارت کشور یا ریاست جمهوری می دهد و از دولت می خواهد که به او سمت استانداری بدهد. . در مواردی نیز نمایندگان یک استان به چنین توافقی نمی رسند و هر کدام با ابزاری که در اختیار دارند و واسطه هایی که می شناسند، فرد مورد نظر خود را به دولتمردان پیشنهاد می کنند و اصرار می کنند که فرد مورد نظر خود حضور داشته باشد. فرماندار شود .

جریان ها، جناح ها و احزاب سیاسی نیز به نوبه خود اهرم فشاری برای رساندن افراد مورد نظر به سمت استانداری و جلوگیری از تصرف افراد دیگر در آن سمت هستند. این در حالی است که اعضای ستاد رئیس جمهور حق آب و گل دارند و می خواهند بر انتصاب استانداران، استانداران و استانداران تأثیر بگذارند.

به این ترتیب دولت تحت فشار است و هر روز نامه‌ها، طومارها و پیام‌های متعددی به وزارت کشور و ریاست جمهوری ارسال می‌شود مبنی بر اینکه فلانی استاندار استان ما نشود و فردی که ما معرفی کرده‌ایم یا خواهیم کرد. برای این مسئولیت منصوب شود. همچنین به وزرا، فعالان سیاسی و افراد صاحب نفوذ نیز اشاره می شود تا آنها را به عنوان شفیع قرار دهند و به طور کلی این چرخه تا تعیین استانداران ادامه خواهد داشت.

علت اینکه نمایندگان مجلس سعی می کنند افراد مورد نظر خود را در جایگاه استانداری قرار دهند این است که استانداری که از آن آنهاست، علاوه بر انجام کارهای مورد نظر آنها در استان، در انتخابات نیز عصای زیر بغل آنها باشد و نقش مهمی ایفا کند. نقش موثری در ماندگاری وی در کرسی سبز مجلس داشت. زمانی که وظایف فرمانداران مشخص شد، نوبت به فرمانداران می رسد که در محدوده شهری نیز همین نقش را خواهند داشت. همچنین با توجه به اینکه مدعیان زیادی برای تأثیرگذاری در انتخاب و انتصاب استانداران وجود دارد، طبیعتاً تضاد منافع در این موضوع پدید می آید و دور باطلی ایجاد می شود که منشأ بسیاری از مفاسد در جامعه است.

راه حل این است که رئیس جمهور از دخالت نمایندگان مجلس و دیگران در انتخاب و انتصاب استانداران جلوگیری کند و همه مسئولان اجرایی استان ها بر اساس ضوابط و با تشخیص خود دولت منصوب شوند. این یک روش قانونی است که از آلوده شدن مسئولان اجرایی به انواع فسادها جلوگیری می کند و پیشرفت امور در حوزه های مختلف اجرایی را تضمین می کند. این هدف بسیار ارزشمند تنها زمانی محقق می شود که افراد عموماً واجد شرایط حاکمیت، مانند دانش، ذکاوت، تجربه و تعهد، دارای شخصیتی مستقل و آسیب ناپذیر باشند.

دولت باید از دخالت نمایندگان در انتخاب و انتصاب استانداران و سایر مدیران اجرایی نه تنها برای جلوگیری از افتادن در چاله تضاد منافع و انواع فسادها، بلکه اساساً دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران اجرایی جلوگیری کند. خلاف قانون اساسی است قانون اساسی قوای سه گانه را مستقل دانسته و دخالت آنها در وظایف هر یک را غیرقانونی اعلام کرده است.

به همین دلیل جدای از رای اعتماد به وزرا که در خود قانون اساسی پیش بینی شده است، در سایر موارد دخالت نمایندگان مجلس در انتصاب مقامات اجرایی اقدامی غیرقانونی است که موجب تعقیب عاملان در هر دو مورد می شود. موارد شاخه ها دلیل این ممنوعیت قانونی این است که قانون در صورت تخلف یا سهل انگاری مسئولان اجرایی، دولت را مسئول می داند نه نمایندگان مجلس. به همین دلیل فردی که پاسخگو نیست نمی تواند در انتصاب مدیرعامل دخالت کند.

23302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=382618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.