افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
0

ایران مایل به گسترش مشارکت سیستماتیک با کشورهای عضو اوراسیا است

  • کد خبر : 382095
ایران مایل به گسترش مشارکت سیستماتیک با کشورهای عضو اوراسیا است

به گزارش بازار، محمدرضا عارف صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در ایروان پایتخت ارمنستان با حضور روسای هیات های کشور برگزار شد. اعضای اصلی، هیئت ناظر و کشورها (میهمانان 1+8) با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران طی دو دهه و در پاسخ به […]

به گزارش بازار، محمدرضا عارف صبح امروز (سه شنبه) به وقت محلی در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در ایروان پایتخت ارمنستان با حضور روسای هیات های کشور برگزار شد. اعضای اصلی، هیئت ناظر و کشورها (میهمانان 1+8) با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران طی دو دهه و در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در تلاش است تا حاکمیت دیجیتال را در سطوح مختلف به عنوان یکی از دستور کارهای خود قرار دهد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران درخواست عضویت ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را داده است و تمایل دارد به طور سیستماتیک مشارکت خود را با کشورهای عضو در سطوح دوجانبه و چندجانبه گسترش دهد.

متن کامل سخنان معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

خانم ها و آقایان

مخاطب عزیز

سلام علیکم

ابتدا از استقبال بزرگوارانه کشور دوست و برادر جمهوری ارمنستان در این دیدار تشکر می کنم.

همچنین باید تاکید کنم که از حضور در جمع شما و شرکت در این نشست ارزشمند با چنین موضوع قابل توجهی بسیار خوشحالم. ایجاد بازار مشترک در چهار بخش کالا، خدمات، سرمایه و نیروی کار به عنوان یکی از اهداف نهایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح شده است که به اختصار «چهار آزادی» نامیده می شود. اینها اهدافی است که در استراتژی 2025 اتحادیه گنجانده شده است و کشورهای عضو در بیانیه سال گذشته بر آن تاکید کردند. باید گفت که این منظر علاوه بر منافع اقتصادی و مادی که به ذهن متبادر می کند، از منظر فرهنگی و انسانی نیز بسیار خوشایند و امیدوارکننده است.

جناب عالی

پیشرفت‌های فناوری در دهه‌های اخیر به قدری سریع و گسترده بوده است که انطباق با آن به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های انسانی تبدیل شده است. امروزه فناوری در مسائل مختلف از ساده ترین مسائل فردی گرفته تا پیچیده ترین مسائل بین المللی نقش تسهیل گر را ایفا می کند و بازار به عنوان یک موضوع اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تجربه نشان داده است که فناوری می تواند به طور قابل توجهی عملکرد را بهبود بخشد و برخی از کاستی های ساختاری را جبران کند. مایه خوشحالی است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز به نقش و اهمیت فناوری واقف است و در نتیجه توسعه زیرساخت های دیجیتال را در زمره اهداف اصلی خود قرار داده است.

همانطور که در عنوان جلسه حاضر مشاهده می شود، دیجیتالی شدن را باید تضمینی برای تحقق آزادی های چهارگانه مورد بحث دانست. از آنجایی که کریدور بین‌المللی شمال-جنوب را یکی از مزیت‌های کلیدی ایران برای اتحادیه اوراسیا می‌دانم، می‌خواهم به عنوان مثالی از لزوم دیجیتالی کردن توسعه حمل‌ونقل و لجستیک به عنوان یکی از الزامات اساسی تحقق آن اشاره کنم. از چهار آزادی مورد بحث همانطور که می دانید در تعاملات ترانزیتی با فرض رفع تمامی موانع موجود از جمله تعرفه ها و گمرکات و کنترل های مرزی، در صورت عدم انجام سریع، چابکی و بهینه فرآیندهای لجستیکی، مبادلات بین کشورهای عضو آسیب خواهد دید. . تاخیر یا سودآور خواهد بود.

تقویت زیرساخت‌های موجود در کنار تکمیل و توسعه زیرساخت‌های جدید قطعا مهم است و باید در دستور کار کشورها قرار گیرد. اما در صورت ظهور گسترده ترین شبکه زیرساختی در این حوزه، مدیریت صحیح این شبکه نقش تعیین کننده ای در عملکرد عملیاتی آن خواهد داشت. استفاده مناسب از فناوری های نوین در زمینه مدیریت این شبکه ها مهم و ضروری تلقی می شود.

در این چارچوب است که باید از لزوم دیجیتالی شدن کریدورهای حمل و نقل به عنوان یک رکن اساسی در تحقق آزادی های چهارگانه مورد بحث صحبت کرد. خوب است که اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هنگام تصویب نقشه راه دیجیتالی شدن حمل و نقل ریلی بار در تعاملات خود با چین و ازبکستان به این موضوع توجه داشته و گام های خوبی در این راستا برداشته می شود. امیدواریم این مدل از همکاری های ریلی چندجانبه جمهوری اسلامی ایران و اعضای اتحادیه در کریدور بین المللی شمال-جنوب نیز اجرا و عملیاتی شود. لازم به ذکر است که آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه را داریم.

مخاطب عزیز

یکی دیگر از جنبه های دیجیتالی شدن که می تواند تحقق آزادی های چهارگانه را تضمین کند، در سطح حاکمیت و کشورهای عضو رخ می دهد و به حاکمیت دیجیتال مربوط می شود. حکمرانی دیجیتال در تصمیمات، رویه‌ها و خدمات دولتی کیفیت را بهبود می‌بخشد و پیچیدگی و اثرات منفی عوامل انسانی را کاهش می‌دهد و این نتایج نقش محوری در تضمین حرکت آزاد سرمایه و نیروی کار بین کشورهای عضو خواهد داشت.

از این حیث، یادآوری این نکته را ضروری می دانم که جمهوری اسلامی ایران دو دهه است که در تلاش است تا حاکمیت دیجیتال را در سطوح مختلف به عنوان یکی از دستور کارهای خود و در پاسخ به پیشرفت های حوزه فناوری، و از این رو، تجربیات فراوانی قرار دهد. در سطح ملی به این نتیجه رسیده اند که یکی از آخرین تلاش ها در این زمینه طراحی سامانه جامع معاملات است. ما آماده مشارکت فعالانه در هم افزایی بین دولت های عضو و بهره برداری از قابلیت های بخش خصوصی هر کشور با موضوع حاکمیت دیجیتال هستیم.

در پایان لازم به تاکید است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به درخواست عضویت به عنوان ناظر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، مایل است همکاری های خود را با کشورهای عضو در سطوح دوجانبه و چندجانبه به صورت سیستماتیک گسترش دهد. روش و همکاری در حوزه اقتصاد دیجیتال بدون شک جایگاهی محوری در این زمینه خواهد داشت.

از توجه و عنایت شما سپاسگزارم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=382095

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.