افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
0

کمتر از 50 روز تا پایان مهلت عضویت دلالان طلا به سامانه جامع معاملات باقی مانده است

  • کد خبر : 382072
کمتر از 50 روز تا پایان مهلت عضویت دلالان طلا به سامانه جامع معاملات باقی مانده است

به گزارش رکنا، پس از گذشت یک سال و نیم از الزام ثبت معاملات طلا در سامانه جامع معاملات و حواشی آن که تا اردیبهشت ماه باقی مانده بود؛ با توجه به شرایط کنونی، این موضوع در سال 2018 به پایان رسید. ثبت معاملات طلا و به ویژه بحث ثبت موجودی های طلافروشان در سامانه […]

به گزارش رکنا، پس از گذشت یک سال و نیم از الزام ثبت معاملات طلا در سامانه جامع معاملات و حواشی آن که تا اردیبهشت ماه باقی مانده بود؛ با توجه به شرایط کنونی، این موضوع در سال 2018 به پایان رسید. ثبت معاملات طلا و به ویژه بحث ثبت موجودی های طلافروشان در سامانه جامع معاملات را می توان موضوعی دانست که از دی ماه سال گذشته تاکنون فعالان بازار طلای کشور را به چالش کشیده است.

از دی ماه سال گذشته ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت اجرایی شد اما با توجه به چالش ها و ابهاماتی که وجود داشت و از سوی دیگر موضوع سامانه مودیان به دنبال درخواست های طلا و اتحادیه طلا و جواهر، این موضوع به مدت سه ماه به تعویق افتاد تا سرانجام در ابتدای سال جاری، الزام اجرای آن رسما اعلام شد؛ اما باز هم فعالان این اتحادیه نه تنها از اجرای آن سرباز زدند، بلکه در اقدامی اعتراضی بازار را برای چند هفته تعطیل کردند.

در پی این اعتراض و تعطیلی بازار، جلسات اتحادیه طلا و وزارت حراست ادامه یافت تا سرانجام در 28 اردیبهشت ماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب بخشنامه ای جدید، تسهیلات جدیدی را در نظر گرفت. برای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع تجارت یا سامانه مودیان. نکته مهم این بخشنامه این بود که دیگر در ثبت موجودی اولیه در سامانه جامع معاملات (مربوط به دارایی های شخصی یا سرمایه غیر مشمول تولید و فروش) قرار نگرفت. بر این اساس، معامله گران طلا دیگر ملزم به اعلام سرمایه (غیر جاری) خود نبودند، بلکه فقط باید اطلاعات معاملات را ثبت می کردند تا شفافیت بیشتری در حوزه معاملات طلا ایجاد شود.

با توجه به اعتراض مجدد فعالان صنفی طلا و جواهر، وزارت صنعت، معدن و تجارت 6 ماه دیگر (از اردیبهشت ماه) به اتحادیه مهلت داد تا به این سامانه پایبند بوده و اطلاعات خود را در آن ثبت کنند.

بنابراین با اصلاحات انجام شده، فعالان صنعت طلا و جواهر نباید هیچ بهانه ای در این زمینه داشته باشند، اما حتی با گذشت حدود پنج ماه از این مشکل، فعالان صنعت طلا و جواهر معاملات شما را به طور کامل ثبت نمی کنند. و با سیستم جامع معاملات مشکل دارند. و جلسات ادامه دارد.

آنچه مشخص است همان طور که اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است، حتی پس از گذشت پنج ماه و کمتر از 50 روز تا پایان این دوره شش ماهه، هیچ استقبالی از سوی فعالان این اتحادیه صورت نگرفته است. و همچنان سیستم جامع تجارت را رد می کنند.

وی افزود: در این جلسه گزارشی از شرایط بازار ارائه کردیم و با توجه به اینکه بازار در رکود کامل است و کشش این موضوع را ندارد، مجدداً اعلام کردیم که دوره شش ماهه به پایان می رسد. از این رو در خصوص پیامدهای اجرای این الزام توضیحات لازم را ارائه می کنیم. هنوز دغدغه فعالان ما در این زمینه برطرف نشده است و اعتمادی بین دولت و فعالان ایجاد نشده است و فعالان طلا و جواهر نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهند و با سامانه جامع بازرگانی به توافق نرسیده اند. و آماری که مسئولان داشتند نیز به قدری درصد پایین را به ثبت رسانده است که می توان گفت هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

همانطور که گفته شد مهلتی که به صنعت طلا و جواهر برای ثبت اطلاعات در سامانه جامع معاملات داده شده بود به آخرین ماه خود نزدیک می شود. در همین راستا مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران طی نامه ای خطاب به روسای اتاق اصناف ایران آخرین مهلت ثبت اطلاعات (خرید و فروش طلا، جواهر و جواهر و طلا و جواهر و طلا و جواهر و طلا و جواهر و طلا و جواهر) را یادآور شد و اعلام کرد مصنوعات) در سامانه جامع بازرگانی 7 آبان پایان می یابد و پس از آن فعالان این اتحادیه باید معاملات خود را در سامانه ثبت کنند؛ لذا لازم است در این خصوص به اتحادیه های طلا، جواهر و نقره کشور اطلاع رسانی شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=382072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.