افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
0

«طلا جمعیتی» چیست؟

  • کد خبر : 381933
«طلا جمعیتی» چیست؟

به گزارش رکنا، تجارت نیوز نوشت، اکنون در بسیاری از کشورها 60 تا 65 سال از آغاز دوران می گذرد. پیری در نظر گرفته شده است. اگرچه تعاریف و شاخص های این رشته در سال های اخیر تغییرات زیادی کرده است، اما با توجه به اینکه سن باروری از حدود 15 سالگی شروع می شود […]

به گزارش رکنا، تجارت نیوز نوشت، اکنون در بسیاری از کشورها 60 تا 65 سال از آغاز دوران می گذرد. پیری در نظر گرفته شده است. اگرچه تعاریف و شاخص های این رشته در سال های اخیر تغییرات زیادی کرده است، اما با توجه به اینکه سن باروری از حدود 15 سالگی شروع می شود و در 65 سالگی به پایان می رسد و افراد وارد سن وابستگی اقتصادی می شوند، در برخی از کشورهای پیشرفته دوران سالمندی نیز آغاز می شود. از آن

این در حالی است که به گزارش ایسنا به نقل از حسام الدین علامه، رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندی، «سالمندی جمعیت» یکی از مولفه های مهم این حوزه تلقی می شود و به تغییر ساختار سنی جمعیت اشاره می کند. هرم جمعیتی یک کشور به گفته این کارشناس، طبق تعاریف مرکز آمار ایران، سالمندی جمعیت درصد افراد بالای 60 سال را نسبت به سایر گروه های سنی به ویژه افراد زیر 15 سال نشان می دهد. به عبارت دیگر، مقایسه جمعیت افراد بالای 60 سال با افراد زیر 15 سال، «نسبت پیری» نامیده می شود.

وی با بیان اینکه میانگین امید به زندگی در ایران 75 سال است، خاطرنشان کرد: کاهش 15 ساله امید به زندگی به این معناست که سن 60 سالگی آغاز سالمندی در جامعه ایران است. اگرچه برخی معتقدند کاهش 15 ساله امید به زندگی به معنای ورود به دوران سالمندی است، اما افرادی که در حوزه آمارهای رفاهی و اقتصادی فعالیت می کنند بر پرسش «سن باروری» تکیه می کنند.

علامه ادامه داد: بر اساس دیدگاه های اقتصادی، سن باروری از پایان 14 سالگی شروع و در ابتدای 65 سالگی به پایان می رسد. از آنجایی که سن وابستگی اقتصادی از 65 سالگی شروع می شود، برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که سن نیز باید از 65 سالگی شروع شود.

رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور با بیان اینکه امید به زندگی جوامع در 100 سال گذشته رو به افزایش بوده است، تصریح کرد: هر چه امید به زندگی در یک جامعه به ویژه امید به زندگی سالم بیشتر شود به این معناست که فرد می تواند زندگی کند برای زندگی مستقل و بدون وابستگی در امور روزمره، برای افزایش سن شروع سالمندی یک جامعه می تواند افزایش یابد.

آمار مربوط به جمعیت سالمند در ایران

وی در همین حال با استناد به آخرین گزارش های مرکز آمار، جمعیت ایران را حدود 86 میلیون نفر اعلام کرد که از این تعداد حدود 9 میلیون و 850 هزار نفر بالای 60 سال سن دارند. از این تعداد 5 میلیون و 150 هزار نفر زن و 4 میلیون و 700 هزار نفر مرد هستند.

همچنین شش میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت کشور در گروه سالمندان بالای 65 سال قرار دارند که از این تعداد سه میلیون مرد و سه میلیون و 500 هزار نفر زن هستند.

به گفته رئیس سابق دبیرخانه شورای ملی سالمندی، میانگین جمعیت سالمندان بالای 64 سال در ایران کمی بیش از 11 درصد و میانگین جمعیت سالمندان بالای 65 سال تقریباً 7.5 درصد است.

قدیمی ترین و جوان ترین استان های کشور.

به گفته علامه، گیلان و مازندران بالاترین نسبت جمعیت سالمند را در بین استان های کشور دارند و با توجه به اینکه تعداد اعلام شده از 14 درصد فراتر رفته، جامعه «سالمند» محسوب می شوند.

سیستان، بلوچستان و هرمزگان نیز کمترین درصد سالمندی را در کیشور دارند. بر اساس شاخص های موجود، اولی به عنوان «جوان» و دومی به عنوان «میانسال» تعریف می شود.

همچنین در سراسر کشور حدود هفت میلیون و 500 هزار سالمند در شهرها و بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند.

در همین راستا، صابر جباری، مدیر کانون جوانان وزارت بهداشت سال گذشته به تسنیم گفته بود که گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مادرزی و تهران از قدیمی ترین استان ها و سیستان، بلوچستان و هرمزگان از جوان ترین استان ها هستند. . توسط سیشور

سالمندی در کشورها از نظر تعریف ساختارهای مراقبت، بهداشت و تامین اجتماعی، در دسترس بودن نیروی کار و فشار بر صندوق های بازنشستگی مهم است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=381933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.