افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

افزایش سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 381097
افزایش سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: با افزایش EC آب و خاک های کشاورزی در استان آذربایجان شرقی و همچنین کاهش سطح آب های زیرزمینی و … کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی در استان در سال اخیرا سطح زیر کشت پسته نیز در استان افزایش […]

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب اظهار داشت: با افزایش EC آب و خاک های کشاورزی در استان آذربایجان شرقی و همچنین کاهش سطح آب های زیرزمینی و … کاهش بارندگی و تغییرات اقلیمی در استان در سال اخیرا سطح زیر کشت پسته نیز در استان افزایش یافته است.

وی بیان کرد: کاشت پسته به دلیل ارزش اقتصادی و ارزی بالای این محصول و همچنین تحمل نسبی به شوری زیاد خاک، آب و کم آبی با تبدیل اراضی کم بازده به مناطق سودآور است. راستی فوق و جایگزینی محصولات پر آب با این محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است من دارد

جعفرنژاد ادامه داد: شهرستان ها برای اومرند، جلفا، آذرشهر و خسروشهر از جمله شهرهای بزرگ پسته‌کاری هستند.

وی مجموع تولید پسته استان را 2045 تن و میانگین عملکرد منطقه را حدود یک تن در هکتار اعلام کرد و افزود: یکی از دلایل عملکرد پایین درختان پسته استان در مقایسه با سایر استان ها این است که درختان پسته جوان هستند، بنابراین اکثر درختان پسته موجود 12 ساله هستند که هنوز از نظر اقتصادی بارده فاصله دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه شرایط جوی حاکم بر منطقه در اردیبهشت ماه به دلیل بارندگی های شدید و رطوبت نسبی بالا باعث شد با توقف تلقیح درختان به کیفیت و کمیت محصول آسیب وارد شود. فراهم می کند

جعفرنژاد گفت: سرگرد تپه ها ارقامی که در استان می روید. آقا احمد و اکبری است هر چند بقیه چهره ها مثل کاله هستند. RAMاوحدی، شاه پسند نیز در باغ های استان می روید. پايه هاي سنتي استان بادام و پسته وحشي مي باشد كه البته بررسي و بررسي توسعه پايه هاي پر رشد آمريكايي مانند UCB1 در استان از نظر مقاومت به سرما ضروري است.

وی ادامه داد: پسته آفت کلیدی منطقه است پسیلیوم امسال به دلیل شرایط جوی فوران کرده و خسارات زیادی از جمله میوه ها، ریزش برگ ها و کاهش عملکرد محصول به بار آورده است. تلاش کارشناسان حفظ نباتات در راستای کاهش مصرف سموم و کنترل آفات با کارت زرد و صابون های حشره کش است.

جعفرنژاد افزود: تقریباً 18 مرکز فرآوری پسته در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که 6 مرکز فرآوری کامل پسته با ظرفیت روزانه 6 تن در ساعت و مابقی به صورت نیمه خطی یا خانگی برای جلوگیری از فرآوری اضافی انجام می شود. فروش. افزایش مراکز پردازش ضروری است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=381097

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.