افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

لغو مصوبه وزارت صنعت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو

  • کد خبر : 380558
لغو مصوبه وزارت صنعت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو

به گزارش بازار، هیات عمومی دیوان عدالت اداری نامه مدیرکل صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار داد که بر اساس آن به طور قطع واردات محصولات خودرویی به داخل کشور مقرر شده است. کشور توسط سایر شرکت های خودروسازی یا واردکننده امکان پذیر نیست و رای به لغو آن دادند. […]

به گزارش بازار، هیات عمومی دیوان عدالت اداری نامه مدیرکل صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار داد که بر اساس آن به طور قطع واردات محصولات خودرویی به داخل کشور مقرر شده است. کشور توسط سایر شرکت های خودروسازی یا واردکننده امکان پذیر نیست و رای به لغو آن دادند.

با توجه به تیراژ این پرونده، شاکی درخواست ابطال نامه شماره 69339 مورخ 22/01/1402 از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیر کل صنعت خودرو و در توضیح آن اظهار داشت:

بر اساس ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی: «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به ثبت سفارش کالاهای مصرفی خارجی و کالاهای مصرفی بادوام خارجی اقدام کند معادل هایی که تا پایان قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با کیفیت مناسب و به مقدار کافی تولید شود یا مطابق ماده (22) قانون دستورات ثابت برنامه های توسعه کشور، استفاده از موانع تعرفه ای و فنی برای مدیریت واردات.

بر اساس این حکم، واردات کالایی که در داخل کشور تولید می شود نه تنها ممنوعیت مطلق ندارد، بلکه لازم است کالای تولیدی از کیفیت مناسب و به مقدار کافی تولید شده باشد که در این صورت واردات کالاهای مشابه ایرانی انجام می شود. وجود نداشته باشد و یا اینکه علیرغم تولید با کیفیت مناسب و به مقدار کافی طبق این ماده، مجوز واردات بر اساس تعرفه مضاعف پذیرفته شود.

بر خلاف حکم مذکور، مدیر کل دفتر صنایع خودروسازی وزارت صلح طی نامه شماره 69339 مورخ 22/01/1402، واردات ملی محصولات خودرو توسط سایر شرکت های خودروسازی را مطلقاً غیرممکن اعلام کرد و شرکت های واردکننده و این در حالی است که ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از محصولات ایرانی از طریق وضع تعرفه مضاعف، واردات را امکان پذیر می داند و از سوی دیگر، شرایط این آیین نامه شامل تولید خودرو از نظر کیفیت، کمیت و نیاز بازار نمی شود.

ضمناً برای واردات خودرو آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب 1397/10/04 جلسه محترم وزیران و آیین نامه واردات خودرو مصوب 26/5/26 جلسه محترم وزیران اعمال می شود. /1401 که واردات خودروهای با قیمت کمتر از بیست هزار یورو مجاز است و بر اساس تبصره 1 بند 1 این آیین نامه، تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تعیین ارز ممنوع است.

توضیح اینکه با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات به این شرکت اعطا کرده و ثبت سفارش آن نیز از مجاری قانونی انجام شده و واردات خودرو مطابق با مجوز صادر شده و انجام شده است. خودروهای وارداتی این شرکت در گمرک بندرعباس با توجه به مفاد قانونی فوق الذکر (ماده 16 قانون حداکثر ظرفیت تولید و خدمات برای تامین نیازهای کشور و ضوابط فنی واردات خودرو مصوب شورا). وزیران در تاریخ 1397/10/4 و آیین نامه واردات خودرو مصوب 26/5/1301 هیأت وزیران (در انبارهای گمرکی) انبارها و غیر مجاز به ورود لذا طبق آیین نامه شماره 69339 مورخ 22/01/22 ماده 1402 به دلیل نقض ماده 16 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و ضوابط فنی واردات خودرو مصوب 4/10/1382 و مقررات واردات خودرو لغو می‌شود. در تاریخ 26/5/1301 به تصویب هیأت محترم وزیران رسیده و تقاضای خروج از حدود اختیارات می شود.

متن شکایت به شرح زیر است:

«مدیر محترم پروژه واردات خودرو.

موضوع: عدم امکان واردات محصولات خودرو توسط شرکت های دیگر

با سلام و احترام؛

شرکت نورا موتور علاوه بر ارسال نامه شماره 115201 مورخ 28/12/1401، واردات محصولات با برند سانگ یانگ توسط سایر شرکت ها را بر اساس سیاست های وزارت متبوع برای حمایت از تولید داخلی و ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری های انجام شده ممنوع می کند. توسط شرکت های خودروسازی لطفا دستور فرمایید واردات محصولات خودرویی به کشور توسط سایر شرکت های خودروسازی یا واردکننده امکان پذیر نباشد – مدیر کل دفتر صنایع خودرو

در پاسخ به شکایت مذکورمدیر کل دفتر حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت به موجب قانون شماره 1828603 مورخ 10/11/1402 توضیح داده است که:

«طبق ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور مصوب 15/2/1398 شورای اسلامی شهر: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به ثبت سفارش کالاهای مصرفی خارجی اقدام کند. . و مواد مصرفی با مشابه ایرانی که تا پایان قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یا مطابق ماده 22 از کیفیت مناسب برخوردار بوده و به مقدار کافی تولید شده باشد. قانون ثبت سفارش های ثابت برای برنامه های توسعه کشور، از موانع تعرفه ای و فنی برای مدیریت واردات استفاده می کند. شایان ذکر است ممنوعیت مذکور مشروط به تولید کالای کافی و باکیفیت مشابه تولید داخل است که به تشخیص وزارتخانه ذیصلاح (اداره صنعت خودرو) می باشد.

تاکید سازمان بازرسی کل کشور به عنوان عالی ترین مرجع نظارتی بر رعایت قانون مذکور طی نامه شماره 216981 مورخ 14/06/1402 مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهای ساخت کشور موجب شد تا این اداره کل. سازمان صنعت خودرو وزارت متبوع با رعایت وظایف ذاتی خود اعتراض نامه صادر می کند زیرا صدور مجوز واردات با شرح تولید آن محصول در کشور کاملا مغایر با سیاست های تولید و اشتغال زایی اعلام شده است. . در کشور

بند 4-3-4 دستورالعمل صدور مجوز تأسیس ده حوزه صنعتی و معدنی در کشور که مقرر می دارد: «به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران ملی و رشد کمی و کیفی محصولات در رابطه با تولیدات تحت لیسانس یا علامت تجاری شرکت های خارجی، از هر شرکت خارجی فقط به یک شرکت داخلی در تولید گروهی و با گروه های مشخصی از اقلام مندرج در بند 1، مجوز صادر می شود دفتر وزارت متبوع به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلامات مربوط به وضعیت ساخت داخل محصولات وارداتی و نیز تعیین صلاحیت نمایندگان تولید و عرضه محصولات تولیدی توسط شرکت های خودروسازی خارجی، شکایت نامه صادر کند.

شعبه عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 23/5/1303 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تأسیس و پس از بحث و بررسی مقرر گردید با اکثریت آرا تصمیم ذیل صادر گردد.

رای مجمع عمومی.

بر اساس ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1397: «ثبت سفارش کالاهای مصرفی معادل با کیفیت و مناسب بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. به میزان تولید شده تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا بر اساس ماده (22) قانون احکام دائمی «برنامه های توسعه کشور». استفاده از موانع فنی تعرفه ای برای مدیریت واردات ممنوع است» و بر اساس ماده قبلی، واردات این گونه کالاها ممنوع مطلق نیست، اما مقرر شده است که تنها در صورت تولید کالاهای مشابه داخلی به مقدار و کیفیت کافی، سفارش این گونه کالاها ممنوع است و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با مجوز واردات کالاهای مذکور را اعلام و با اعمال موانع فنی و تعرفه ای، واردات آن را مدیریت کند. با عنایت به مراتب فوق نامه شماره 69339 مورخ 22/01/1402 مدیر کل صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت که به موجب آن مطلقاً مقرر شده است واردات محصولات خودرویی به کشور توسط دیگران شرکت‌های خودروسازی یا واردکننده، زیرا اعمال این محدودیت مغایر با محدودیت‌های مندرج در ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از محصولات ایرانی است. این قانون و مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون مصوب 1392 دیوان عدالت اداری از تاریخ صدور لغو می شود. این رأی به استناد ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۳۰۲/۰۲/۱۰) در تشریفات و تصمیمات مراجع قضایی و اداری معتبر و معتبر است.

رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری – حکمت علی مظفری

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=380558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.