افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

شناخت موشک ایرانی با دید در شب! + عکس

  • کد خبر : 380351
شناخت موشک ایرانی با دید در شب! + عکس

به گزارش مانیبان، موشک قائم 114 برای اولین بار در اواخر آبان ماه سال 1392 در جریان معرفی پهپاد فطرس در ایران مشاهده شد. اگرچه در آن زمان هیچ اطلاعاتی از عملکرد و وضعیت عملیاتی موشک مذکور منتشر نشد، اما گمانه زنی ها حاکی از آن بود که موشک فوق الذکر احتمالاً از هدایت لیزری […]


به گزارش مانیبان، موشک قائم 114 برای اولین بار در اواخر آبان ماه سال 1392 در جریان معرفی پهپاد فطرس در ایران مشاهده شد. اگرچه در آن زمان هیچ اطلاعاتی از عملکرد و وضعیت عملیاتی موشک مذکور منتشر نشد، اما گمانه زنی ها حاکی از آن بود که موشک فوق الذکر احتمالاً از هدایت لیزری موشک هلفایر الگوبرداری شده است. موشک قائم 114 50 کیلوگرم وزن، 163 سانتی متر طول و 178 میلی متر قطر دارد. موتور این موشک از نوع سوخت جامد بوده و برد عملیاتی آن 10 کیلومتر است.

دستیابی ایران به موشکی با انواع روش‌های هدایت در کنار تجهیز بالگردها و پهپادها به سامانه‌های هدایت بمب و موشک و همچنین قابلیت پرواز در شب، امکان استفاده از این موشک‌ها را برای ماموریت‌های مختلف برای ارتش فراهم می‌کند. . .

قائم 114 یک موشک هوا به زمین ساخت ایران است که برای حملات ضد زره استفاده می شود و می تواند از پهپاد یا بالگرد رزمی پرتاب شود و مجهز به سیستم هدایت شلیک و رهاسازی است. این موشک از مدل آمریکایی AGM-114 Hellfire ساخته شده و شماره 114 نیز به همین موضوع اشاره دارد. اصطلاح تخصصی موشکی «آتش و فراموش کن» یا «آتش و سپس هیچ» به سامانه هدف گیری این سامانه که مختص موشک های نقطه ای است، اطلاق می شود. در این سیستم کافی است قبل از شلیک اطلاعات کلی هدف را در حافظه موشک برنامه ریزی کنید. موشک قائم 114 اینگونه عمل می کند.

تجهیز بالگردها، پهپادها و زیردریایی های نیروی دریایی به این موشک نیز توانایی این نیرو را در پشتیبانی از عملیات آبی خاکی نیروهای ویژه در اشغال سواحل دشمن افزایش می دهد. علاوه بر این، اندازه کوچک این موشک به کشتی های جنگی اجازه می دهد نمونه های موج میلی متری بیشتری از این موشک را حمل کنند و در درگیری با کشتی های کوچک و سریع دشمن یا کشتی های دزدان دریایی در خلیج عدن کاربرد بیشتری دارد.

با عملیاتی شدن موشک قائم در کنار بمب ها و موشک های خانواده قائم و سدید، بالگردها و پهپادهای نیروهای مسلح ایران دارای مجموعه کامل تری از تسلیحات هوا به زمین هستند که به آنها امکان انجام ماموریت های مختلف را می دهد. . در برابر اهداف مختلف در دریا و خشکی.

در ایران، موشک های خانواده توفان مدت هاست که به عنوان موشک های ضد زره هوا پرتاب توسط بالگردهای نیروی هوایی ارتش و کبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می شود. در سال‌های اخیر موشک‌های شفق و آذرخش و بعدها موشک‌های قمر بنی هاشم، حیدر، دهلاویه و خانواده بمب و موشک‌های نقطه سودید نیز به فهرست تسلیحات هواپرتاب از بالگردهای مختلف اضافه شدند. در پهپادهای ایرانی از انواع بمب های قائم و سدید استفاده می شود. همانطور که گفته شد، در سال های اخیر موشک الماس به فهرست تسلیحات چندین هواپیمای بدون سرنشین از ابابیل 3 و 4 تا کمان 12 و مهاجر 6 و همچنین بالگردهای کبرای نیروی هوایی ارتش اضافه شده است.

با استفاده از موشک عمودی، هم برد استقامت و هم قدرت تخریب موشک بالگردهای ترابری نظامی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. چهار موشک از این نوع بر روی بالگرد 214 نصب شده است که اگرچه کمتر از 8 موشک قابل استفاده دهلویه است، اما تقریباً 80 درصد استقلال بیشتری نسبت به دهلویه که دارای ارزش عملیاتی بالایی است، به بالگرد می دهد. به خصوص در روستاها نبرد امروز این کار را انجام داد.

با توجه به دانش، فناوری و تجربه بالای صنعت دفاعی کشور در زمینه موشک های ضد زره می توان گفت موشک قائم-114 باید دارای کلاهک نافذ دو مرحله ای بوده و احتمالاً قابلیت نفوذ به سپر را نیز داشته باشد. حداقل هزار میلی متر. تنوع روش های هدایت این موشک اعم از انواع اپتیکی و لیزری باعث ایجاد انعطاف عملیاتی در میدان نبرد و استفاده موثر از تسلیحات موشکی علیه دشمن می شود. خانواده موشک‌های قائم 114 و قاسم نیز مانند نمونه‌های خارجی از لحاظ عملکردی بر روی پهپادهای سنگین شهید 129 و 149 (غزه) و همچنین بر روی هواپیماهای سبک آموزشی و رزمی برای افزایش توان یگان‌ها قابل استفاده هستند نیروهای مسلح همه چیز ممکن است

شناسنامه قائم 114 از ایران

نوع: موشک هوا به زمین و موشک زمین به زمین

تولید: ایران

وزن: 50 کیلو

طول: 163 سانتی متر

قطر: 178 میلی متر

موتور: موشک سوخت جامد

برد عملیاتی: 10 کیلومتر

سیستم هدایت: ردیابی لیزر نیمه فعال، هدایت مادون قرمز و هدایت نوری

سکوی پرتاب: هواپیماها و پهپادهای بال ثابت و چرخشی

منبع: همشهری


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=380351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.