افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

قیمت گذاری اجباری عامل ضرر ایران خودرو و سایپا خودروسازان چگونه ارز کسب می کنند؟

  • کد خبر : 379154
قیمت گذاری اجباری عامل ضرر ایران خودرو و سایپا خودروسازان چگونه ارز کسب می کنند؟

امید محمدی; بازار: خصوصی سازی صنعت خودرو به دلایل زیادی انجام نشده است: ظاهراً مقامات دولتی علاقه ای به واگذاری مدیریت خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی ندارند. این موضوع علاوه بر وارد شدن خسارت مالی به دو واحد بزرگ خودروسازی، منجر به تاخیر صنعتی و کاهش کیفیت محصول نیز شده است. با وجود اینکه […]

امید محمدی; بازار: خصوصی سازی صنعت خودرو به دلایل زیادی انجام نشده است: ظاهراً مقامات دولتی علاقه ای به واگذاری مدیریت خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی ندارند. این موضوع علاوه بر وارد شدن خسارت مالی به دو واحد بزرگ خودروسازی، منجر به تاخیر صنعتی و کاهش کیفیت محصول نیز شده است. با وجود اینکه بیش از یک ماه از ریاست «سید محمد اتابک» بر وزارت صلح می گذرد، هنوز سیاست های خودرویی دولت چهاردهم در خصوص قیمت و تولید خودرو مشخص نشده است. چالش های ارزی، کمبود نقدینگی و زیان های فزاینده در کنار سیاست قبلی وزارت امنیت برای صنعت خودرو، به زودی منجر به کاهش شدید تولید خودرو خواهد شد.

بر اساس سیاست های وزارت حراست، شرکت های خودروسازی که محصولاتشان بیش از 50 درصد عمق داخلی سازی داشته باشد، برای تامین قطعات مورد نیاز تولید خود ارز دریافت می کنند.

* چندی پیش خبری مبنی بر اختصاص 2.5 میلیارد دلار ارز نیمایی به خودروسازان در سال جاری منتشر شد. صنعت خودرو در چه شرایطی این ارز را دریافت می کند؟

بر اساس سیاست های وزارت حراست، شرکت های خودروسازی که محصولاتشان بیش از 50 درصد عمق داخلی سازی داشته باشد، برای تامین قطعات مورد نیاز تولید خود ارز دریافت می کنند. اما شرکت هایی که عمق داخلی سازی آنها کمتر از 50 درصد باشد سکه نیمایی را دریافت نخواهند کرد.

* اخیراً گفته می شود 80 درصد محصولات ایران خودرو با زیان تولید می شود، درست است؟

محصولات ایران خودرو که بیش از 80 درصد آنها پر تیراژ هستند مانند سورن، پژوه 207 و … ارز نیما دریافت می کنند. حتی بر اساس این سکه نیز قیمت آن با زیان مواجه است و متأسفانه تاکنون تغییری در قیمت نداشته است. حدود دو ماه پیش عباس علی آبادی وزیر سابق صلح در نامه ای به محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور خواستار مجوز برای افزایش قیمت شد. اما معاون اول رئیس جمهور این نامه را به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال کرد، پس از ارسال نامه به کمیسیون مذکور، جلسه ای تشکیل شد که من در آن حضور داشتم و گزارش سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه شد. بر اساس گزارش مذکور، در صورت افزایش 70 درصدی قیمت خودرو برای برخی از محصولات ایران خودرو، قیمت آنها به قیمت تمام شده خود می رسد. متاسفانه پس از نامه نگاری و تشکیل جلسه در کمیسیون مذکور، معاون اول رئیس جمهور هنوز تصمیمی در مورد تغییر قیمت خودرو نگرفته است، بنابراین ایران خودرو و سایپا همچنان زیان ده هستند.

مدیران دو واحد بزرگ خودروسازی توسط دولت انتخاب می‌شوند و دولت کمترین سهم را در خودروسازان مذکور دارد.

* در صورت واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی، زیان آنها تغییر می کند؟

در صورت واگذاری گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا به بخش خصوصی، زیان محصولات متوقف خواهد شد. زیرا خود بخش خصوصی تصمیم نخواهد گرفت که خودروها را با ضرر عرضه کند. مدیران دو واحد بزرگ خودروسازی توسط دولت انتخاب می‌شوند و دولت کمترین سهم را در خودروسازان مذکور دارد. اما دولت با دیگر سهامداران این دو خودروساز بزرگ رایزنی می کند و از آنها برای تعیین هیات مدیره اجازه می گیرد. اما دولت به خودروسازان خصوصی اجازه می دهد تا محصولات خود را با حداقل سود در بازار بفروشند. اجرای این سیاست در دو خودروساز غول پیکر کشور می تواند زیان تولید را کاهش دهد.

* پیش از این در مصاحبه اعلام کردید که دولت ها جرات آزادسازی قیمت خودرو را ندارند. آیا وضعیت در دولت چهاردهم تغییر کرده است؟

در ابتدا لازم به ذکر است که هر کالایی در بازار دو قیمت دارد، منبع درآمد و فساد خواهد بود. تفاوت قیمت خودرو از بازار تا کارخانه باعث سرازیر شدن سرمایه های از دست رفته به این بازار می شود. در حال حاضر 8000 همات سرمایه سرگردان در جامعه وجود دارد که این سرمایه به دلیل تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به بازار خودرو جذب می شود. اگر دولت جرات تصمیم گیری در مورد قیمت خودرو را داشته باشد، تقاضای کاذب از این بازار حذف می شود.

نرخ ارز خودروهای مونتاژ شده در کشور به طور متوسط ​​15 هزار دلار است که این موضوع در محصولات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا 2 هزار دلار است.

* به عنوان آخرین سوال، نرخ ارز در حال حاضر برای خودروهای داخلی و مونتاژی چقدر است؟

نرخ ارز خودروهای مونتاژ شده در کشور به طور متوسط ​​15 هزار دلار است که این موضوع در محصولات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا 2 هزار دلار است. متأسفانه در شش ماهه نخست امسال به دلیل بروکراسی در وزارتخانه، ارز کافی به صنعت خودرو تخصیص داده نشد و نه تنها افزایش تولید نداشتیم، بلکه برخی محصولات نیز با افت تولید مواجه شدند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.