افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

100 سال از ایجاد آتش نشانی می گذرد / 71 ساختمان ناایمن در تهران

  • کد خبر : 379149
100 سال از ایجاد آتش نشانی می گذرد / 71 ساختمان ناایمن در تهران

جواد مرشیدی: اولین آتش نشانی به نام «اطفایه» در سال 1303 در تهران تشکیل شد، زمانی که بیشتر خیابان های تهران خاکی بود و زندگی مثل امروز پر زرق و برق نبود. کم کم با گسترش شهر و افزایش آتش سوزی ها، شهرداری (شهرداری) برای این سازمان وقت زمینی در نظر گرفت و اولین ایستگاه […]

جواد مرشیدی: اولین آتش نشانی به نام «اطفایه» در سال 1303 در تهران تشکیل شد، زمانی که بیشتر خیابان های تهران خاکی بود و زندگی مثل امروز پر زرق و برق نبود.

کم کم با گسترش شهر و افزایش آتش سوزی ها، شهرداری (شهرداری) برای این سازمان وقت زمینی در نظر گرفت و اولین ایستگاه آتش نشانی را بدون خودرو، نیروی متخصص و تجهیزات افتتاح کرد.

تنوع حوادث و نیاز به تجهیزات جدید و نیروهای مجرب در آن زمان دغدغه شهرداری شد و چند نیرو برای آموزش به خارج از کشور اعزام شدند و سپس تجهیزات نیز وارد کشور شد.

اکنون صد سال از تاسیس یگان اول می گذرد و این سازمان تجهیزات خود را ارتقا داده و نه تنها نیازی به اعزام نیرو به خارج نیست، بلکه مدرسه ای در تهران برای آموزش ایجاد کرده است.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفتگو با «https://www.khabaronline.ir/news/1963876/khabaronline» می گوید: با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، حتما باید امکانات به روز داشته باشیم.

شرح این گفتگو را بخوانید؟

امروز آتش نشانی 100 ساله می شود، از پیشرفت و به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی بگویید.

طبیعتاً بعد از 100 سال باید امکانات ما به روز شود، با توجه به تغییرات بزرگی که در زندگی مردم رخ داده است که قابل مقایسه با 70 سال پیش نیست، باید به روز شویم.

منظور شما از تغییرات در امکانات و امکانات رفاهی چیست؟

بله، الان زندگی مردم به نوعی کاتالیز شده است، مواد پتروشیمی و نفت وارد زندگی مردم شده، فرش مواد نفتی است و پرده، مبل و حتی لباس افراد قابل اشتعال و زود اشتعال هستند، چیزی که قبلا در خانه ها نبود. تمام خطرات را در خانه ها ایجاد کرده است.

اگر آتش نشانان دانش و مهارت لازم برای کار با این مواد را نداشته باشند، نمی توانند به حوادث واکنش نشان دهند. وضعیت دانش آتش نشانان در حال حاضر چگونه است؟

متاسفانه از نظر علمی و دانشی برخی شهرها به خصوص شهرهای کوچک وضعیت خوبی ندارند اما تهران از نظر تجهیزات وضعیت قابل قبولی دارد و به راستی می توان گفت از نظر تصادفات شهری مشکلی نداریم. . همچنین آتش نشانی تهران واقعاً یک دانشکده تخصصی است و در آموزش جزو بهترین هاست و از شهرهای دیگر به اینجا می آیند، حتی سابقه دارد افرادی از کشورهای دیگر برای تحصیل به اینجا آمده اند.

خوب، در مورد رویدادهای خارج از شهر چطور؟

سازمان های آتش نشانی برای حوادث شهری طراحی شده اند و در صورت وقوع حادثه بزرگی مانند بحران، همه نهادها و سازمان ها باید به کمک بیایند.

آیا آتش نشانی تجهیزات لازم در برابر زلزله یا سیل را دارد؟

در دنیا آتش نشانی مشخصی برای سیل و زلزله وجود ندارد. وقتی بحرانی رخ می دهد از کنترل سازمان های آتش نشانی شهری خارج است و باید ستاد بحران تشکیل شود و دستگاه های دیگر کمک کنند.

این ارتقاء فناوری و تجهیزات تا چه حد در تهران انجام شده است؟

خیلی خوب است، اگرچه نمی توانیم بگوییم کامل است.

چرا نمیگی خوبه؟

چون لحظه به لحظه زندگی تغییر می کند و باید خود را با شرایط زندگی مردم وفق دهیم اما اکنون سرعت همگن شدن آتش نشانان با نوع حوادث شهری واقعا قابل قبول است.

چطوری

چون الان فاصله زیادی با استانداردهای جهانی نداریم.

معیار این ارزیابی چیست؟

در خصوص زمان رسیدن به محل آتش سوزی، تجهیزات و آتش نشانی و آتش نشانان داوطلب که جزو استانداردهای اطفای حریق در دنیاست، ورود خوبی داریم.

آیا تجهیزات شما بعد از حادثه پلاسکو به روز شده است؟

بله صد در صد البته حادثه پلاسکو واقعاً یک بحران بود.

تاریخچه آتش نشان داوطلب چیست؟

اکنون دنیا به سمتی می رود که از توان مردم برای کاهش هزینه های آتش نشانی و گسترش فرهنگ ایمنی استفاده شود. به مردم آموزش داده می شود که اگر اتفاقی بیفتد، می توانند از خود محافظت کنند تا مردم بتوانند آن را انجام دهند. برای دفاع از خود و کاهش آسیب های اقتصادی و جسمی، به شهروندان آموزش هایی در قالب های مختلف شهروندی، در قالب آموزش های حرفه ای و نیمه حرفه ای ارائه می شود. هدف این است که مردم بدانند چه باید بکنند.

یعنی با آتش نشان همراهی نمی کنند؟

خیر البته نگاه خوشبینانه این است که همکاری وجود ندارد اما خدای ناکرده بحرانی پیش آمده که تا به حال نداشتیم. از ظرفیت نیروهای داوطلب با توجه به تعاریفی که به آنها داده شده استفاده می شود.

الان چند تا ساختمان ناایمن در تهران داریم؟

ما تا دو سال پیش 129 ساختمان بسیار خطرناک داشتیم و با هرکسی که صحبت می کردیم و مکاتبه می کردیم، حرف ما را نمی شنیدند و به ما اطلاع می دادند، اما وقتی دستگاه قضایی وارد عمل شد، اوضاع بهتر شد.

الان چند ساختمان ناامن داریم؟

طبق آخرین آماری که دارم در یک سال و نیم اخیر به 71 رسیده است یعنی تقریبا به نصف کاهش یافته است.

این آمار متعلق به چه دورانی است؟

دو سه هفته پیش

آیا این شماره ها قصد همکاری با شما را دارند یا خیر؟

عده ای آمده اند و برخی دیگر نیامده اند، آن مواردی را که به دستگاه قضایی نرسیده مانند بیمارستان لولاگر ارائه می کنیم.

۲۱۲۱۲

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379149

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.