افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
0

اندیشه معاصر – مو در مورد سلامتی چه می گوید؟

  • کد خبر : 379085
اندیشه معاصر – مو در مورد سلامتی چه می گوید؟

علاوه بر سر، مو در سراسر بدن وجود دارد. بدن یک فرد عادی به طور متوسط ​​5 میلیون تار مو دارد. اندازه موهای قسمت های مختلف بدن با یکدیگر متفاوت است و موهای سر، ابرو، مژه، چانه، زیر بغل و اندام تناسلی نسبت به بقیه قسمت های بدن بلندتر است. ضخامت موهای بدن معمولا به […]

علاوه بر سر، مو در سراسر بدن وجود دارد. بدن یک فرد عادی به طور متوسط ​​5 میلیون تار مو دارد. اندازه موهای قسمت های مختلف بدن با یکدیگر متفاوت است و موهای سر، ابرو، مژه، چانه، زیر بغل و اندام تناسلی نسبت به بقیه قسمت های بدن بلندتر است. ضخامت موهای بدن معمولا به ژنتیک بستگی دارد. برخی از افراد به طور طبیعی لاغر هستند و موهایشان بافت ظریف و رنگ روشن دارد، اما برخی دیگر مودار هستند و موهای تیره‌تر و درشت‌تری دارند.

تغییراتی که در بدن ایجاد می شود بر رشد، ریزش و ضخامت موهای سر و بدن تأثیر می گذارد. اگر موهای بدن شما ناگهان تغییر کرد یا سریعتر و پرپشتتر از حد معمول رشد کرد، باید علت این تغییرات را در بدن خود پیدا کنید.

علائمی که نشان می دهد مو از سلامتی می گوید:

رشد و ریزش موهای بدن می تواند از علائم و نشانه های یک بیماری جدی در بدن باشد که به شرح آنها می پردازیم:

1. عدم تعادل در هورمون های مردانه.

افزایش ناگهانی رشد یا ریزش مو در زنان اغلب به دلیل عدم تعادل هورمون های مردانه رخ می دهد که در مردان و زنان متفاوت است. اگر سطح تستوسترون افزایش یابد، افراد ممکن است دچار پرمویی شوند. وضعیتی به نام هیرسوتیسم وجود دارد که در آن رشد مو در زنان شبیه الگوی رشد مو در مردان است.

برخی از این رشدهای مردانه در بالای ناف، بالای قفسه سینه یا در قسمت بالایی پشت ایجاد می‌شوند. داشتن بیش از 8 تار مو در اطراف نوک پستان زنانه غیر طبیعی است و ممکن است نشان دهنده هیرسوتیسم باشد.

علاوه بر این، طاسی با الگوی مردانه نیز ممکن است در برخی از زنان رخ دهد که دلیل آن تغییر در سطح هورمونی است. زمانی که پریود می شوید، سطح استروژن کاهش می یابد و سطح تستوسترون افزایش می یابد و بسیاری از زنان دچار ریزش و نازک شدن مو می شوند. در حالی که موهای صورتش پرپشت تر می شود. این ممکن است در ابتدا شما را بترساند، اما مطمئن باشید که همه چیز کاملا طبیعی است.

2. تنبلی تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم تخمدان تنبل وضعیتی است که به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می دهد و تقریباً یک زن از هر ده زن را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه باعث مشکلاتی در تخمدان زنان می شود.

3. مشکلات پوستی

مشکلات پوستی مانند پسوریازیس در پوست سر دیده می شود و می تواند موها را تحت تاثیر قرار دهد. پسوریازیس یک بیماری مزمن است که در آن سلول های پوست به سرعت رشد می کنند.

4. مصرف زیاد ویتامین A.

ویتامین ها برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند، اما مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند باعث ریزش مو و مشکلات دیگری مانند خشکی پوست و خشکی چشم شود.

5. کمبود آهن

هر کسی یک چرخه مو دارد. برخی افراد عادت دارند موهایشان در فصل بهار و پاییز به طور طبیعی ریزش کنند. همان ریزش مو هم در بدن و هم در سر اتفاق می افتد که ممکن است نشان دهنده کم خونی یا کمبود آهن در خون باشد.

گیاهخواران و خام خواران یا زنانی که پریودهای سنگین دارند در معرض خطر بیشتری هستند و ممکن است دچار ریزش مو، شکنندگی ناخن ها و هوس خوردن غذای ناسالم شوند. در صورت وجود مشکل در وجود آهن در بدن باید آزمایش خون انجام شود.

6. پروتئین کافی نیست

پروتئین نقش مهمی در رشد مو دارد. شما باید بین 46 تا 56 گرم پروتئین در روز مصرف کنید. بدن برای رشد مو به پروتئین نیاز دارد و کمبود پروتئین باعث ریزش مو می شود.

7. عفونت

علت ریزش مو در بدن یا سر می تواند عفونت های خاص مانند عفونت های قارچی باشد. اگر متوجه ریزش موی غیرطبیعی در ناحیه ای از پوست خود شدید، ممکن است یک قارچ باشد. غده چربی یکی دیگر از عفونت هایی است که باعث ریزش مو می شود.

8. سندرم کوشینگ

گاهی اوقات ریزش مو در بدن و سر به دلیل سندرم کوشینگ رخ می دهد. سندرم کوشینگ زمانی رخ می دهد که بدن کورتیزول بیش از حد تولید کند. یکی دیگر از علائم سندرم کوشینگ، نوسان وزن، آکنه و غیره است.

9. تیروئید کم کار

تیروئید یک غده پروانه مانند کوچک است که در جلوی گردن قرار دارد و حاوی هورمون هایی است که به کنترل نحوه مصرف انرژی در بدن کمک می کند. وقتی هورمون تیروئید کافی در بدن وجود نداشته باشد، بسیاری از عملکردهای بدن کند می شوند که یکی از آنها رشد ضعیف مو است.

تیروئید می تواند مشکلات خود را با ریزش مو و سایر علائم نشان دهد. اگر بیش از یک سوم ابروهای خود را می بینید که می ریزند و کناره های ناخن شما شکننده می شود، احتمالاً به یک بیماری خودایمنی تیروئید مبتلا هستید. بنابراین انجام آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون های تیروئید ضروری است.

10. تغییر در سطح استروژن

میزان استروژن در بدن نیز می تواند روی موها تأثیر بگذارد. وقتی سطح استروژن بالا باشد، موها ضخیم تر از حد معمول می شوند. وقتی سطح استروژن پایین باشد، ریزش مو اتفاق می افتد. تغییر ناگهانی سطح استروژن پس از بارداری یا پس از قطع قرص های ضد بارداری می تواند باعث ریزش موی کوتاه مدت شود.

11. تغییر رژیم غذایی

غذاهایی که می خورید نقش مهمی در تغییرات موهای شما دارند. اگر نمی توانید دلیل پزشکی برای تغییر موهای خود پیدا کنید، رژیم غذایی خود را به گونه ای تغییر دهید که میوه ها، سبزیجات و پروتئین بیشتری داشته باشد.

12. ژنتیک بد

ریزش مو در سنین پایین می تواند ناشی از ژنتیک باشد. در این صورت به متخصص پوست مراجعه کنید تا به شما راه حل بدهد.

13. عوارض داروها.

برخی از داروهای خاص تأثیر مستقیمی بر موهای بدن دارند. به عنوان مثال؛ داروهای ضد افسردگی و رقیق‌کننده‌های خون می‌توانند باعث ریزش موی موقت شوند و معمولاً پس از شرایطی مانند بارداری، جراحی‌های بزرگ، کاهش وزن شدید و استرس شدید شایع‌تر است.

برخی از داروها نیز موهای بدن را افزایش می دهند. مثلا تستوسترون، دانازول، فنی توئین و گلوکوکورتیکوئیدها که نوعی استروئید هستند. در بسیاری از موارد، تغییرات مو دائمی نیست و ممکن است با قطع دارو بهبود یابد.

14. مشکل خودایمنی

این مشکل بسیار نادر است، اما برخی از شرایط خودایمنی می‌تواند باعث حمله به سیستم ایمنی شود و فولیکول‌های مو را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه افراد دچار ریزش مو، آلوپسی آره‌آتا، ریزش مو در سر و بدن می‌شوند که معمولاً این موارد هستند. مو و ابرو را نیز درگیر می کند. این شرایط معمولاً با استروئیدهای سیستمیک درمان می شوند و رشد مو دوباره شروع می شود.

15. ساعات زیادی را زیر نور خورشید بگذرانید

نور خورشید موها را ضعیف و کدر می کند، اشعه ماوراء بنفش آنها را طلایی می کند و تابش بیش از حد موها را خشک و شکننده می کند.

16. اختلال سلامت روان

اگر متوجه تغییراتی در موهای خود شدید، این تغییرات ممکن است نشانه یک اختلال سلامت روان باشد. عصبانیت و استرس زیاد باعث سفیدی مو یا ریزش موقت مو در سر و بدن می شود.

17. احتمال تومور.

در برخی موارد نادر، اگر هیرسوتیسم خیلی ناگهانی رخ دهد، برای مثال، در یک دوره 6 ماهه، سطح تستوسترون و DHEAS بسیار بالا باشد، ممکن است توموری وجود داشته باشد که هورمون های مردانه را آزاد می کند. سپس بر هورمون های دیگر بدن که مربوط به رشد مو هستند تأثیر می گذارد و در برخی موارد تومور ممکن است مربوط به غدد درون ریز یا تخمدان ها و گاهی اوقات هر دو باشد. این شایع نیست و در موارد بسیار نادری رخ می دهد، اما همچنان احتمال تومور وجود خواهد داشت.

چه زمانی در مورد موهای بدن به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که تغییراتی در موهای بدن ایجاد می شود، ممکن است مشکلاتی در سلامت فرد ایجاد شود، اما همیشه اینطور نیست.

اکثر افرادی که موهای بدن و سر خود را تجربه می کنند احتمالاً مشکلی ندارند و بیشتر آنها طبیعی است، اما اگر متوجه یک تغییر کاملاً جدید و ناگهانی شدید و احساس کردید که موهای زیادی روی صورت، شانه ها، سینه شما وجود دارد، آزار دهنده است، پس مراقب باشید حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=379085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.