افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

یک واقعیت تلخ؛ نسخه پیچ دست نخورده برای تولید.

  • کد خبر : 377695
یک واقعیت تلخ؛ نسخه پیچ دست نخورده برای تولید.

بازار: گروه استان ها; خبرنگار بازار در دیدار با «ابوالفضل پاکدامن» مدیر کل گروه تولید پویا کیسه استرآباد شمالی (پاک بافت) در خصوص چالش های حوزه تولیدی استان گفت و گو کرد. کسانی که برای تولید تصمیم می گیرند که در محیط تولید نبوده اند و زمین تولید را نخورده اند. * در سال های […]

بازار: گروه استان ها; خبرنگار بازار در دیدار با «ابوالفضل پاکدامن» مدیر کل گروه تولید پویا کیسه استرآباد شمالی (پاک بافت) در خصوص چالش های حوزه تولیدی استان گفت و گو کرد. کسانی که برای تولید تصمیم می گیرند که در محیط تولید نبوده اند و زمین تولید را نخورده اند.

* در سال های اخیر شعارهای زیادی در حمایت از تولید مطرح شده است. آیا واقعا شاهد حمایت از بخش تولیدی هستیم؟

واقعیت این است که اگر قوه قضاییه در سال های اخیر همبستگی نشان نداده است; وضعیت تولید اسفبار بود. نه در دستگاه های اجرایی و نه در بانک ها تسهیل گری نمی بینیم. در تمام سطوح تصمیم‌گیری در کشور (مجلس، کمیسیون‌های تخصصی مجلس، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل و…) نگاه کارشناسی به بخش تولیدی وجود ندارد و هیچ کارشناسی تصمیم‌گیری نمی‌کند. برای تولید در واقع مشکل اصلی ما این است. کسانی که تصمیم به تولید دارند در فضای کسب و کار و تولید نیستند و زمین تولید را نخورده اند.

به نظر من تولیدکنندگانی که در شرایط بد اقتصادی سال های اخیر در بخش تولید باقی مانده اند باید مدال افتخار دریافت کنند.

* اگر درست متوجه شدم، آیا معتقدید دولت در حال ترویج تسهیل در تولید است و خبری از تسهیل در بخش تولید نیست؟

واقعیت تلخ این است که دخالت دولت بزرگترین چالش امروز در بخش های تولیدی و اقتصادی است. دولت با قوانین قدیمی که قدمتی حدود 100 ساله دارد و هنوز به روز نشده است، سیاست های بخشنامه ای، تصمیمات ناپایدار یک شبه و قوانین ناکارآمد بزرگترین ضربه را به تولید کشور وارد کرده است. مالیات های بالا، تامین اجتماعی و تأخیر 20 درصدی حق بیمه، تأخیر در پرداخت تسهیلات تولیدی از سوی بانک ها و اخیراً قطعی برق در صنایع و… تنها بخشی از مشکلاتی است که واحدهای تولیدی و اقتصادی با آن مواجه هستند.

من معتقدم تولیدکنندگانی که در شرایط بد اقتصادی سال‌های اخیر در بخش تولید مانده‌اند باید مدال افتخار دریافت کنند، زیرا متراژ خانه‌های خود را کم کرده‌اند تا بنگاه اقتصادی کوچک نشود.

* به خاموشی در صنایع استان اشاره کردید، آیا این خاموشی بر تولید شما هم تاثیر گذاشته است؟

نه تنها به تولید ما لطمه وارد کرده است، بلکه به کل تولید و بازار آسیب وارد کرده است. مشکل بزرگ و اصلی تولید امروز در استان قطعی برق است. اگر امروز کمبود برق داریم به دلیل ضعف مدیریت است. تنها هشت درصد برق استان در بخش صنعت مصرف می شود و بخش خانگی بزرگترین مصرف کننده برق در گلستان است، اما 90 درصد خاموشی های استان مربوط به واحدهای صنعتی و تاسیساتی است. زمانی که برق به مدت 10 ساعت قطع می شود، باید تولید را متوقف کنیم. تعطیلی کارخانه و کارگر قرارداد کار ماهانه را به حقوق روزانه تبدیل می کند. مسائل معیشتی و معیشتی کارگران با 30 روز حقوق اتفاق نمی افتد. اکنون با تصمیم فرمانداران استان کارگر تعطیل است، تهویه مطبوع منزل وی همچنان روشن و یخچال و جیب وی خالی است. بیشتر شبیه طنز است و نشان می دهد که تصمیم گیرندگان درک درستی از محیط کسب و کار ندارند.

* شما خودتان دانشجوی برق دانشگاه هستید. شنیدن این موضوع از زبان شما فقط صحبت یک سازنده نیست، بلکه در پس آن نظرات کارشناسان نهفته است.

بله دقیقا؛ ببینید، واقعیت زمانی است که ما تولید نمی کنیم. عرضه کاهش می یابد و کمبود عرضه باعث افزایش قیمت ها و ایجاد بازار سیاه می شود. نمونه عینی آن چالش کمبود سیمان و بازار سیاه آن در استان بود. باز هم تاکید می کنم که کمبود برق اخیر به دلیل مدیریت ضعیف است. تلفات هم در نیروگاه ها و هم در شبکه های انتقال و توزیع زیاد است و از طرفی فرهنگ مصرف انرژی را نادیده گرفته ایم. صدا و سیمای ما به جای فرهنگ سازی، انرژی مصرفی را برای تبلیغات ثانیه ای می فروشد و… همه اینها نشان از بی برنامگی دارد.

اکثر واحدهای تولیدی استان با 50 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. دولت به جای کمک به واحدهای تولیدی فعال، برای حل مشکل بیکاری به واحدهای تولیدی جدید مجوز و تسهیلات می دهد.

* اشاره کوتاهی به مالیات بالای واحدهای تولیدی داشتید.

بله دقیقا همینطوره در شرایط فعلی به جرات می توان گفت که تمامی واحدهای تولیدی استان با چالش هایی با بانک ها، سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و … مواجه هستند. کمبود سرمایه در گردش معضل واحدهای تولیدی است. اکثر واحدهای تولیدی استان با 50 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند. دولت به جای کمک به واحدهای تولیدی فعال، برای حل مشکل بیکاری به واحدهای تولیدی جدید مجوز و تسهیلات می دهد. واقعیت این است که صدور مجوز برای راه اندازی واحد تولیدی جدید مهر تعطیلی واحدهای تولیدی قبلی استان است.

بانک ها در اعطای وام با تولیدکنندگان همکاری نمی کنند و مالیات های سنگین و جریمه های 20 درصدی دیرکرد حق بیمه، تولید را نابود کرده و سیاست های متناقض بازرگانان آن را فلج کرده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=377695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.