افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 27 September , 2024
0

درخواست یک وکیل از پزشکان/ مخالفت مجلس با استعفای حسین زاده برای حضور در دولت انحراف سلیقه ای بود/ آیا می توان استعفا را دوباره در مجلس مطرح کرد؟

  • کد خبر : 376428
درخواست یک وکیل از پزشکان/ مخالفت مجلس با استعفای حسین زاده برای حضور در دولت انحراف سلیقه ای بود/ آیا می توان استعفا را دوباره در مجلس مطرح کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مینو خالقی وکیل دادگستری و فعال اجتماعی گفت: یکی از مهمترین وعده های دکتر مزیکیان در ایام انتخابات استفاده از اقوام و مذاهب در دولت و کابینه بود. این موضوع نه تنها خواسته جامعه بویژه اقوام و بیست میلیون اهل سنت ایران است که بر اساس اصل نوزدهم و بیستم قانون […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مینو خالقی وکیل دادگستری و فعال اجتماعی گفت: یکی از مهمترین وعده های دکتر مزیکیان در ایام انتخابات استفاده از اقوام و مذاهب در دولت و کابینه بود. این موضوع نه تنها خواسته جامعه بویژه اقوام و بیست میلیون اهل سنت ایران است که بر اساس اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی ایران مبنی بر اینکه مردم ایران فارغ از قومیت و رنگشان از حقوق مساوی برخوردار باشند. ، نژاد و زبان امتیاز هستند، نیستند.

وی در گفتگو با رای دهندگان افزود: بر این اساس و با وجود فعالیت فعالان مدنی و مطالبات برای تعمیق دموکراسی، اتفاق خوشحال کننده ای در این دولت افتاد: مهندس عبدالکریم حسین زاده که کاندیدای وزارت کشور نیز بود. انتصاب کمینوس به عنوان معاون توسعه روستایی ارائه شد. برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب، حضور یک فرد شایسته اهل سنت در کابینه امکان پذیر شد و موجی از خوشحالی را ایجاد کرد.

خالقی در عین حال تاکید کرد: البته در انتخاب خود یا سایر اهل سنت مانند دکتر شاهیکی به عنوان معاون وزیر علوم یا دکتر سید عماد حسینی به عنوان معاون وزیر نفت و یا در دولت های گذشته دکتر سلیمان. پاک سرشت به عنوان معاون وزیر، شغل و رهبری بدنه فنی و حرفه ای، ملاک صلاحیت و شایستگی برای ایفای آن سمت محوله، ارجح تر از دین یا طرز فکر وی است و مطمئناً این عزیزان یک لحظه دیگر را پشت سر گذاشته اند. . مسیر دشوار برای نشان دادن شایستگی اجرایی

خالگی که در انتخابات مجلس دهم رای آورد اما پس از انتخابات رد صلاحیت شد، درباره مخالفت مجلس با استعفای حسین زاده گفت: آنچه در مجلس در رابطه با رد استعفای مهندس عبدالکریم حسین زاده اتفاق افتاد سلیقه ای و تحقیر اراده بود. تعداد زیادی از مردم و شاکیان جامعه مدنی هستند. با ارائه مهندس حسین زاده، موجی از امید و تلاش در بین جامعه اهل سنت به راه افتاد که در راستای منافع ملی و ایجاد وحدت ملی در حد امکان اشاره شد و اکنون با توجه به شعار رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفته است. گامی به سوی وحدت ملی

وی ادامه داد: قطعاً موکلان آقای حسین زاده در حوزه انتخابیه مردم شریف نقده و اشنویه بسیار مهم هستند و نماینده خود را موقتاً از دست می دهند و این موضوع معایبی دارد، اما حسن بزرگتر این است که آقای حسین زاده به عنوان معاون. رئیس جمهور، او کاملاً مقدر است که در زمینه توسعه پایدار روستایی به مردم ایران خدمت کند.

خالقی در خصوص مبنای قانونی حضور حسین زاده در کابینه نیز اظهار داشت: اولاً از نظر حقوقی در سال 60 تفسیری از اصل 141 قانون اساسی توسط شورای نگهبان انجام شد و نماینده شورای اسلامی توسط نماینده شورای اسلامی توسط شورای نگهبان در سال 60 به تصویب رسید. با قبول و تصدی یکی از مناصب دولتی مذکور در ماده مذکور، حکم این است که نماینده استعفا داده ولو رسماً استعفا نکرده باشد یا استعفای وی در مجلس قرائت نشده باشد. این تفسیر اجرایی می ماند و از آنجایی که تفاسیر قانون اساسی مانند اصول قانون اساسی در جایگاه بالاتری نسبت به قوانین عادی یعنی قانون آیین نامه داخلی مجلس قرار دارد، لازم است به آن عمل شود و عملاً پذیرفت. یک پست دولتی مستلزم استعفا و رای نمایندگان برای استعفا است.

وی ادامه داد: حتی اگر باید آیین نامه داخلی مجلس رعایت شود، ماده 92 قانون آیین نامه داخلی مجلس به شرح و نحوه استعفا می پردازد و در رابطه با پیشنهاد جدید استعفای نماینده پس از مخالفت مجلس، در مورد طرح استعفای مجلس، قانون اساسی استعفا می دهد. سکوت می کند و منع قانونی ایجاد نمی کند. بنابراین بحث استعفا می تواند دوباره در مجلس مطرح شود.

خالقی گفت: از جناب آقای دکتر مزیکیان جدّی می خواهم در حالی که راه حل قانونی اجرای تفسیر اصل 141 است اما اگر اجرای آیین نامه مجلس باشد با توجه به احساس ناامیدی گسترده در بین فعالان مدنی. جامعه بار دیگر تقاضای ارائه استعفای مهندس حسین زاده به مجلس را دارند و این بار نیز انتظار می رود دکتر قالیباف مجدداً این استعفا را بپذیرد و با توجه به این درخواست عمومی در مجلس ارائه کند.

27218

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.