افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

ادعای مدیرکل آژانس: احتمال بازگشت بازرسان لغو شده به ایران بعید است

  • کد خبر : 375606
ادعای مدیرکل آژانس: احتمال بازگشت بازرسان لغو شده به ایران بعید است

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، احتمال بازگشت بازرسان لغو شده به ایران را بعید دانست. به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در چارچوب نشست مجمع عمومی سازمان ملل، احتمال بازگشت بازرسان لغو […]

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، احتمال بازگشت بازرسان لغو شده به ایران را بعید دانست.

به گزارش ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز در چارچوب نشست مجمع عمومی سازمان ملل، احتمال بازگشت بازرسان لغو شده به ایران را بعید دانست.

وی گفت: در ماه های اخیر ایران احتمال بازگرداندن بازرسان اخراجی را بررسی می کرد اما اکنون به گفته مقامات ایرانی، تهران دیگر به دنبال بازگشت این بازرسان نیست. در نتیجه این کشتی حرکت کرد (با اشاره به عدم احتمال بازگشت بازرسان لغو شده به ایران)».

بر اساس گزارش رویترز، گروسی به دنبال دیدار با «مسعود البادیشیان» رئیس جمهور ایران در سفر احتمالی ماه آینده خود به کشورمان است.

او دیروز در مصاحبه ای با رویترز گفت که مایل است به سرعت در احیای مذاکرات فنی با ایران پیشرفت واقعی داشته باشد و قصد دارد در ماه اکتبر برای دیدار با رئیس جمهور ایران به تهران سفر کند.

او گفت: البته اکنون باید خوشحال باشیم زیرا قرار نیست از صفر شروع کنیم. ما یک پروسه نسبتا طولانی را پشت سر گذاشته ایم که در آن به برخی از سوالات ما پاسخی داده نشده است.»

اما بر اساس گزارش امروز رویترز، مشخص نیست که گروسی تا چه حد برای بازگرداندن بازرسان اخراجی جدی است.

اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن برای بازگشت بازرسان لغو شده است، در حالی که به گفته منابع آگاه، در حال حاضر 119 بازرس تایید شده در فهرست بازرسان آژانس برای ایران وجود دارد که در مقایسه با ایران تعداد قابل توجهی را نشان می‌دهد. به کشورهای دیگر

با این حال، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن سال جاری قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن خواستار لغو ممنوعیت ورود بازرسان آژانس به ایران شد.

این اقدام در واکنش به اعلامیه سه کشور اروپایی (ترویکای اروپایی) و بر اساس حقوق حاکمیتی مندرج در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس انجام شد.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اخیراً با بیان اینکه «پذیرفتن یا عدم پذیرش بازرسان آژانس جزو اختیارات قانونی ایران است» گفت: آژانس بازرس را معرفی می‌کند و توسط ایران ارزیابی می‌شود، بله اینطور است است. “تصمیم گرفتم که هیچ مانعی وجود ندارد” تایید خواهد شد.

اما به گزارش رویترز، «اهمیت» بازگشت بازرسان اخراجی در گزارش سال گذشته آژانس درباره تغییرات ایجاد شده در آبشار سانتریفیوژها و عدم گزارش این تغییرات توسط ایران برجسته شده است.

این خبرگزاری بار دیگر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان را زیر سوال برد و نوشت: ایران در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد است که یک پله فنی زیر سطح تسلیحات است و این کشور ذخایر کافی برای تولید 4 بمب تسلیحات هسته ای را دارد.

از سوی دیگر این خبرگزاری با استناد به بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی نوشت: هیچ کشوری بدون تولید بمب هسته ای چنین مقدار اورانیوم را با خلوص 60 درصد ذخیره نکرده است.

با این حال مقامات کشورمان همواره ادعای کشورهای غربی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را رد کرده اند.

ایران سرعت خود را ثابت نگه داشته است

گروسی روز گذشته نیز در گفت و گو با رویترز با بیان اینکه توسعه برنامه هسته ای ایران ادامه دارد، اظهار داشت: ایران بدون شتاب دادن به فعالیت های خود، سرعت ثابت خود را حفظ کرده، اما به کار خود ادامه می دهد.

ادامه فعالیت های هسته ای ایران در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای در دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ که با بازگشت تحریم های واشنگتن علیه ایران همراه بود و پس از تحمل یک سال و نیم تحریم ها. و شکست شرکای برجام در ایجاد مکانیسم های عملی برای کاهش تاثیر. تحریم ها انجام شد.

ایران اعلام کرد که بر اساس ماده 36 برجام، از اجرای تعهدات داوطلبانه خود خارج می شود و فعالیت های هسته ای خود را که با برجام و لغو تحریم ها محدود شده بود، طی چند مرحله از قبل اعلام شده از سر می گیرد.

از سوی دیگر، گروسی با بیان اینکه تمایل مقامات ایرانی برای بازگشت به گفت‌وگو درباره پرونده هسته‌ای را احساس می‌کند، اظهار داشت: آنچه من می‌بینم ابراز تمایل برای تعامل مجدد با ما به شکل معنادارتر است.

رویترز در ادامه نوشت: گروسی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای گفت که این امر مستلزم انجام برخی آمادگی‌ها به ویژه برای دستیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دید و شفافیت لازم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، زیرا ظاهراً او همکاری او با آژانس کاهش یافته است.

او گفت: “من فکر می کنم ما نیاز داریم یا باید تلاش کنیم تا کارها را متفاوت انجام دهیم، زیرا روش قدیمی واقعاً دیگر امکان پذیر نخواهد بود.”

در این زمینه، گروسی نقش فعال تری را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش بینی کرد.

310310

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.