افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

وحید اشتری کیست و ماجرای دروازه سیسمونی دختر قالیباف و بخشش او چیست؟

  • کد خبر : 375353
وحید اشتری کیست و ماجرای دروازه سیسمونی دختر قالیباف و بخشش او چیست؟

به گزارش Intiter به گزارش دیبامگ، پس از افشای خبر «سسمونی گیت» نام وحید اشتری بیش از پیش در رسانه های کشور شنیده شد. بعدها با افشاگری های دیگری مانند ماجرای واگذاری سرمایه گذاری گوهرشاد، نام او دوباره بر سر زبان ها افتاد. اما وحید اشتری کیست؟ اطلاعات کامل این فعال سیاسی را در ادامه […]








به گزارش Intiter به گزارش دیبامگ، پس از افشای خبر «سسمونی گیت» نام وحید اشتری بیش از پیش در رسانه های کشور شنیده شد. بعدها با افشاگری های دیگری مانند ماجرای واگذاری سرمایه گذاری گوهرشاد، نام او دوباره بر سر زبان ها افتاد. اما وحید اشتری کیست؟ اطلاعات کامل این فعال سیاسی را در ادامه بخوانید.

وحید اشتری کیست؟

وحید اشتری یکی از چهره های جریان موسوم به عدالت خواهی است، او از جمله افرادی است که در صفوف بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران قرار گرفت و کم کم به محبوبیت رسید. به اسناد متعددی که او در اعتراض به تبعیض و فساد در توییتر به اشتراک گذاشته است، سقوط کرده است. اگرچه بسیاری بین جریان اصولگرایی و این جنبش دانشجویی رابطه برقرار می کنند، اما خود او این رابطه را رد می کند. البته مدتی است که دانشجو نیست، اما همچنان از مزایای دانشجوی فعال برخوردار است.

این فعال رسانه ای که تا چندی پیش از ماجرای دروازه سیسمونی و سفر خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی شهر افشاگری می کرد، دست به بازی می زد و افشاگری هایش بار خاصی بر دوش امنیت او نداشت. موضوعی که خودش در مصاحبه ای به آن اذعان داشت.

در سال 1401 اخباری مبنی بر محکومیت وی در دادگاه به دلیل انتشار اخبار «سیسمونی»، «خیریه حسین طیب» و «مطالب مربوط به هلدینگ یاس» منتشر شد. بر اساس تصویر منتشر شده از حکم دادگاه، وحید اشتری به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت هرگونه فعالیت رسانه ای در فضای مجازی و واقعی محکوم شد. او البته نه تنها فضای مجازی را ترک نکرد، بلکه در جریان اعتراضات سناریوی منتشر شده از سوی اخبار تلویزیون مبنی بر مرگ نیکا شاکرمی در صفحه توئیتر خود را تایید کرد.

اخباری که او بر خلاف گفته خودش افشا می کند، فقط افشای فساد مسئولان کشور نیست. بلکه در بسیاری از موارد به مسائل امنیتی نیز پرداخته است. وی در اعتراضات سال 1401 تنها چند ماه پس از انتشار حکم خود در مورد نیکا شاکرمی اظهار داشت که «او خودکشی کرده و پس از بررسی و تحقیق در محل حادثه این ادعا را مطرح می کند». البته هنوز مشخص نبود که او و دوستانش با چه حاشیه امنیتی توانسته اند در مورد یک پروژه امنیتی تحقیق کنند.

آغاز فعالیت سیاسی وحید اشتری.

اشتری متولد 14 آبان 1368 بود. فعالیت دانشجویی اولین ورود او به عرصه سیاست بود. اشتری از طریق دانشکده حقوق بسیج توانست وارد سازمان بسیج شود. وی اکنون به عنوان مدیر سابق سازمان بسیج دانشگاه تهران، عضو سابق شورای مرکزی نهضت عدالت و سخنگوی سابق کمیته حفاظت از منافع ایران شناخته می شود.

جریان عدالت چیست؟

جنبش عدالتخواه تلاش کرده خود را به عنوان یک جنبش افشاگرانه در عرصه مبارزه با فساد و اعتراض به اشرافیت نشان دهد و به اطلاعات و اسنادی دسترسی دارد که هرکسی به آن دسترسی ندارد. بسیار بعید است که جریانی با این حجم از اطلاعات خاص بتواند به طور مستقل خوانده شود.

خود اشتری جنبش عدالتخواه را اینگونه تعریف می کند: «جنبش عدالتخواه یک جنبش دانشجویی است که در دهه 80 متولد شد و در اعتراض به فضای نیمه دوم خرداد شکل گرفت زیرا بحث توسعه سیاسی جدی بود و بحث تبعیض. و بی عدالتی ضعیف بود.

اشتری شخصا می گوید که گرایش به عدالت خواهی هیچ ربطی به گرایش اصولگرایی ندارد و از نظر گفتمانی و ادبی ربطی به تاریخ و تاریخ حق ندارد. البته مهم‌ترین دلیلی که برای این اظهارات بیان می‌شود، قدردانی سیدمحمد خاتمی وزیر بهداشت از جنبش عدالتخواه در مراحل اولیه شکل‌گیری آن است.

وحید اشتری و تاریخچه دروازه سیسمونی

وحید اشتری را بیشتر به خاطر افشاگری هایش در ماجرای دروازه سیسمونی می شناسند. وی در سال 1401 در توئیتر مدعی شد که برای نوه محمدباقر قالیباف، برای خرید کنجد به ترکیه سفر کرده است و این موضوع جنجال زیادی در رسانه ها به پا کرد. البته قالیباف بابت این خبر از اشتری شکایت کرده بود و در نهایت به دو سال زندان محکوم شد.

وحید اشتری تاکید کرد که این خبر از طریق یکی از مسافران پرواز دختر و داماد قالیباف به او رسیده و خود او نیز از طریق فردی مطلع در فرودگاه امام خمینی آن را تایید کرده است. البته مهدی طیب در فایل صوتی منتشر شده مدعی شده بود که خانواده قالیباف از سوریه به ترکیه سفر کرده اند. چند روز بعد وحید اشتری اسناد سفر مستقیم خانواده قالیباف از تهران به ترکیه را منتشر کرد.

در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و پس از حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات، دوباره موضوع دروازه سیسمونی توسط دخترش مریم قالیباف رد شد. وحید اشتری برای تایید ادعای خود اسنادی را بازنشر کرد که در ادامه مشاهده می کنید.

وحید اشتری و علم الهادی

وحید اشتری چندی پیش موضوع سپردن سرمایه گذاری گوهرشاد به علم الهادی را مطرح کرد. موضوعی که واکنش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهادی و این پایگاه اطلاع رسانی را برانگیخت، نوشت: «در حالی که از نگرانی بزرگانی که درصدد افشای مصادیق فساد در کشور در خصوص شبهه واگذاری موقوفات گوهرشاد به امام جمعه مشهد هستند، قدردانی می کنیم. توجه به این نکته ضروری است، مدیر اوقاف ویژه گوهرشاد با توجه به متن وقف نامه یکی از سادات شهر مشهد، لذا با توجه به مراجع قانونی این سمت تشکیل گردید. در آیت‌الله علم‌هادی، و نامه‌ای که اداره اوقاف خراسان به آن اشاره کرده است، در مقام بیان این مقام است .

اشتری در پی این خبر در توییتر خود نوشت: با تشکر از آقای علم الهادی که اصل واگذاری موقوفه گوهرشاد را تایید کردند، می خواهم بگویم موضوع صلاحیت ایشان یک موضوع فرعی است و باید از آن صرف نظر کنیم. آن.”

حکم حبس تعلیقی وحید اشتری

وحید اشتری که در جریان انتخابات ریاست جمهوری به دلیل محکومیت های قبلی راهی زندان شده بود، پس از چهار سال از سوی مدیریت مورد عفو قرار گرفت. در 30 شهریور 1403، مقام معظم رهبری با درخواست رئیس قوه قضائیه مبنی بر عفو یا تخفیف و تخفیف مجازات حدود سه هزار نفر از محکومان موافقت کردند. نام وحید اشتری نیز در فهرست مشمولان به چشم می خورد.

photo_2023-07-14_17-59-03-768x11

فعالیت های وحید اشتری در توییتر

وحید اشتری قبل از ماجرای دروازه سیسمونی و واگذاری موقوفه گوهرشاد به مسائل دیگری نیز پرداخته بود. یکی از موضوعاتی که در رسانه ها خبرساز شد، فعالیت او با هشتگ «از سربازان بگو» در پست استوری بود. وی همچنین از فساد اکبر طبری از نزدیکان صادق آملی لاریجانی که یکی از جنجالی ترین فسادهای قوه قضائیه را مرتکب شده بود، انتقاد کرد. اشتری همچنین در پرونده ویلاسازی در تپه های باستی و تخریب خانه های ده ونک و حکم قضایی در این زمینه با دانشگاه الزهرا همکاری داشته است.

نکته جالب اینکه وی با عنوان «وحید اشتری/ بازپرس فساد» در لیست تبلیغاتی شورای دادگستری در انتخابات یازدهمین دوره شورای اسلامی نیز حضور داشت. وحید اشتری و صادق شهبازی دو کاندیدای انتخابات مجلس و از اعضای جنبش عدالتخواه پس از انتشار لیست بازداشت شدند. به گفته آنها که ساعاتی بعد آزاد شدند، این دستگیری توسط پلیس امنیت تهران و به دستور دادسرای جرایم امنیتی صورت گرفت و هدف ضمنی از دستگیری جلوگیری از ادامه حضور آنها در انتخابات بوده است. مسابقات

آیا وحید اشتری حاشیه امنی دارد؟

وحید اشتری بارها انتقادات تندی داشته و بسیاری از مقامات را در فهرست منتقدان مبارزه با فساد خود قرار داده است، اما به ندرت آنها را فعالیت ضد نظام دانسته اند. وی خود به وجود حاشیه امنیت برای خود پی برده و در گفتگو با انصاف نیوز اظهار داشت: اگر فعالان دانشجویی بسیج علیه سازمان خصوصی سازی تجمع کنند -هرچقدر هم که تندرو باشند- دولت فکر می کند که اگر این گروه گوشت را بخورند. آنها استخوان های خود را دور نمی اندازند، اما اگر جنبش چپ به غذای سلف دانشگاه اعتراض کند، من این تبعیض را برای دولت تشخیص می دهم دریافت‌های یک فعال هرگز با آنچه من دریافت می‌کنم یکسان نیست.»

وحید اشتری اظهار داشت: با وجود همه فعالیت‌هایم، هنوز به عنوان تهدیدی علیه نظام شناخته نشده‌ام، سوابق، تجربه زیسته و دنیایی که از آن آمده‌ام با مخالفان ثبت‌نام شده دولت متفاوت است. من هیچ تضمینی برای امنیت ندارم که کسی با من کاری نداشته باشد، اما در کشور ما اعتراض یک جانباز دفاع مقدس که یک ساعت مصنوعی است، هر چقدر هم افراطی باشد، این است: او می گوید: «من از این تبعیض استفاده می کنم تا بتوانم به جای کسانی که نمی توانند صحبت کنم.

874776_752

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375353

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.