افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

تعاونی های محله ای تشکیل دهید و مردم را به سهامدار تبدیل کنید

  • کد خبر : 375249
تعاونی های محله ای تشکیل دهید و مردم را به سهامدار تبدیل کنید

یک کارشناس اولین شرط برای ایجاد گفتمان تعاونی را مشارکت مردم دانست و با اشاره به نقش تعاونی های مسکن و مصرف در بهبود معیشت افراد جامعه گفت: اگر تعاونی هایی در محلات و مردم آن محلات تشکیل شود. محله ها سهامدار این تعاونی ها هستند و معیشت مردم به ویژه خانوارها را بهبود می […]

یک کارشناس اولین شرط برای ایجاد گفتمان تعاونی را مشارکت مردم دانست و با اشاره به نقش تعاونی های مسکن و مصرف در بهبود معیشت افراد جامعه گفت: اگر تعاونی هایی در محلات و مردم آن محلات تشکیل شود. محله ها سهامدار این تعاونی ها هستند و معیشت مردم به ویژه خانوارها را بهبود می بخشد. کار موثر خواهد بود.

ولی الله صالحی در گفت وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از ایجاد «گفتمان تعاونی» در کشور اظهار کرد: به طور کلی یک معضل اجتماعی که در جامعه ما وجود دارد این است که افراد به صورت فردی کارشان را خوب انجام می دهند، اما وقتی وارد یک مشکل می شوند. گروه، ضعیف عمل می کنند. به همین دلیل است که در این سال ها از کار گروهی کمتر استقبال شده و مردم تمایل خود را برای انجام کارهای فردی نشان داده اند در حالی که در کارهای فردی باید این موضوع ترویج شود.

وی ادامه داد: تعاونی ها آزمون را به خوبی پس داده اند. در اوایل انقلاب این تعاونی ها بودند که توانستند اوضاع اقتصادی را آرام کنند و از طریق تعاونی ها بود که مردم مواد غذایی و کالاهای اساسی خود را تامین می کردند.

تأثیر تعاونی های مصرف بر معیشت خانواده های کارگری

این کارشناس کارگری با یادآوری تاثیر تعاونی های مصرف بر معیشت خانواده های کارگری گفت: اگر بتوانیم در محلات تعاونی ایجاد کنیم و مردم آن محله ها سهامدار این تعاونی ها باشند، به رونق تعاونی ها کمک می کند و تاثیرگذار خواهد بود. در بهبود معیشت مردم محله ها.

صالحی افزود: در زمان تاسیس تعاونی های محله ای باید مکان هایی که هزینه بالایی نداشته و از تولید تا مصرف روند را طی می کند، فراهم شود. مانند کاری که در برخی از میدان های تار شروع شده است، اما باید از این جریان فراتر رود و مردم در تعاونی ها سهامدار باشند.

وی ادامه داد: پس از انقلاب تعاونی های مصرف محلی تشکیل شد. تعاونی های محله تمام اجناس مورد نیاز و اساسی را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می دادند تا جایی که فروشگاه ها و سوپرمارکت ها به دلیل مشکل مردم و صف های طولانی گلایه مند بودند، بنابراین تعاونی ها به سختی تشکیل شد، اما در آینده جریان پیدا کرد. واسطه ها زیر سوال رفت و تعاونی ها ضعیف شدند و به تدریج حذف شدند.

به گفته این کارشناس حوزه کارگری، اتحادیه ها باید به نمایندگی از گروه های کارگری و کارمندی، تعاونی تشکیل دهند و شرکت های تعاونی در حوزه های مختلف در قالب اتحادیه ایجاد شود.

اولین شرط ایجاد گفتمان تعاونی مشارکت مردم است.

صالحی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در فعالیت های جمعی و تعاونی تصریح کرد: امسال سال تولید و مشارکت نامگذاری شده است تا مردم با سرمایه های اندک خود وارد روستا شوند و تعاونی یکی از اشکال مشارکت است. بنابراین باید مردم را به صورت جدی وارد تعاونی ها کنیم و سرمایه های خرد مردم را از طریق تعاونی ها جمع آوری کنیم. تعاونی ها در کاهش قیمت تمام شده و بسیاری از هزینه های ثانویه موثر هستند و می توانیم در کنار تعاونی های مصرف و مسکن، تعاونی های چند منظوره ایجاد کنیم.

وی افزود: اکنون که مسئولان به دنبال ایجاد گفت‌وگوی مشارکتی هستند، باید این موضوع را در عمل ببینیم و مشارکت مردم اولین شرط است. زمانی تعاونی هایی داشتیم که به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده مواد اولیه را از کارخانه ها وارد می کردند، اما امروز اکثر این تعاونی ها دور هم جمع شده اند و برای احیای آنها نیاز به مشارکت جمعی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=375249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.